نمودار قابل کلیک: ژانر‌های محبوب اسکار از ابتدا تاکنون
نوشته شده توسط : brezzers

درباره اطلاعات ارائه شده: این نمودار درصد نامزدهای بهترین فیلم را بر حسب ژانر سینمایی و در هر دهه نشان می دهد. در این نمودار تغییرات از یک دهه به دهه بعد، تا سال ۲۰۰۹ نشان داده شده است. طبقه بندی فیلم ها بر اساس ژانری که بیشتر توسط موسسه فیلم آمریکا (ای اف آی)، پایگاه اطلاعات اینترنتی فیلم (آی ام دی بی)‌ و سایت Rotten Tomatoes در نظر گرفته شده، انجام شده است. برای سهولت تحلیل اطلاعات، هر گاه فیلمی در چند ژانر می گنجید، ژانری که بیشتر نمایانگر نوع آن فیلم بوده، برای آن در نظر گرفته شده است. مثلا اگر فیلمی به عنوان درام جنایی گروه بندی شده است، در اینجا آن فیلم در گروه جنایی آمده است. بیشتر فیلم های حماسی در ژانر تاریخی قرار گرفته اند. فیلم های گانگستری و کارآگاهی در بخش "جنایی" گنجانده شده و فیلم های معمایی هم در ژانر تریلر جای گرفته اند. کمدی درام و کمدی رمانتیک هم در ژانر کمدی آورده شده اند. لازم به ذکر است که این طبقه بندی ها قطعی و نهایی نیست و منظور از آن، تنها نشان دادن نمایی از افت و خیز ژانرهای مختلف در تاریخ اسکار بوده است.

تریلر

جایی برای پیرمردان نیست (۲۰۰۷)

جایی برای پیرمردان نیست (۲۰۰۷)

این ژانر در دهه هفتاد بیشتر از هر زمانی در تاریخ سینما نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. دهه ای که برای فیلم هایی با مضمون تئوری توطئه مثل همه مردان رئیس جمهور (۱۹۷۶) به یاد مانده است. این دهه همچنین شاهد نامزد شدن اولین فیلم آرواره ها (۱۹۷۵) و تریلر روانشناختی٬ راننده تاکسی (۱۹۷۶) بود.

اما با وجود نامزد شدن ۱۵ فیلم تریلر٬ تنها دو فیلم موفق به کسب جایزه اسکار برای بهترین فیلم شدند. یکی سکوت بره ها (۱۹۹۱) و دیگری جایی برای پیرمردان نیست (۲۰۰۷).

ترسناک

جن‌گیر (۱۹۷۳)

جن‌گیر (۱۹۷۳)

جن‌گیر (۱۹۷۳)٬ تنها فیلم ترسناکی است که تاکنون نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال شده است.

داستان این فیلم تلاش مادری برای رها کردن دخترش از شر شیاطینی است که در روحش رخنه کرده اند. فیلم جن‌گیر در آن سال نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد که موفق به دریافت دو جایزه شد، اما هیچکدام از این جوایز برای بهترین فیلم نبود. البته بسیاری سکوت بره ها را نیز در زمره فیلم های ترسناک می شمارند که در آن صورت تنها فیلم این ژانر است که برنده بهترین فیلم شده است.

جنگی

مهلکه (۲۰۰۹)

مهلکه (۲۰۰۹)

تعریف فیلم های جنگی معمولا با ژانرهای دیگر مخلوط می شود.

تحقیقات نشان می دهد فیلم هایی که به طور خالص جنگی تعریف می شوند٬ با الهام گرفتن از وقایع جنگ جهانی دوم٬ در سال های ۱۹۴۰ به اوج خود رسیدند و از آن پس تولید آن ثابت بوده است.

در جبهه غرب خبری نیست (۳۰-۱۹۲۹) اولین فیلم جنگی بود که برنده اسکار شد. از دیگر برندگان می توان پل رودخانه کوای (۱۹۵۷) و اخیرا مهلکه (۲۰۰۹) را نام برد.

علمی و تخیلی

جنگ ستارگان (۱۹۷۷)

جنگ ستارگان (۱۹۷۷)

فیلم های علمی و تخیلی به غیر از بخش های تکنیکی در بخش های دیگر موفقیت چندانی در دریافت جوایز اسکار نداشته است.

جنگ ستارگان (۱۹۷۷) نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شد، اما آنی هال آن را از آن خود کرد و ای تی (۱۹۸۲) نیز رقابت را به گاندی باخت. با آنکه تا به حال ۱۵ فیلم در این ژانر نامزد دریافت جایزه اسکار شده اند فقط ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) این جایزه را دریافت کرده است.

تاریخی

کلئوپاترا (۱۹۶۳)

کلئوپاترا (۱۹۶۳)

بیشترین تعداد نامزدهای دریافت بهترین فیلم در این ژانر در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی اعلام شد٬ یعنی زمانی که فیلم های تاریخی دارای بیشترین میزان محبوبیت بودند.

ژولیوس سزار (۱۹۵۳)٬ خرقه (۱۹۵۳)٬ ده فرمان (۱۹۵۶) و کلئوپاترا (۱۹۶۳) همه نامزد دریافت جایزه اسکار شدند اما این بن هور (۱۹۶۰) بود که توانست با یازده جایزه اسکار از میان دوازده بخشی که نامزد شده بود٬ رکورد شکنی کند. چهار فیلم در این ژانر برنده اسکار بهترین فیلم شده اند.

زندگینامه

ارین براکوویچ (۲۰۰۰)

ارین براکوویچ (۲۰۰۰)

زندگینامه ها موفقیت زیادی در اسکار داشته اند. بیشترین جوایز در دهه ۸۰ و ۹۰ برای این ژانر به دست آمده است.

از میان برنده ها می توان به دانیل دی لوئیس در نقش کریستی براون هنرمند معلول در فیلم پای چپ من (۱۹۸۹)٬ بن کینگزلی در نقش گاندی (۱۹۸۲) و جولیا رابرتز در نقش ارین براکوویچ (۲۰۰۰) اشاره کرد. در مجموع تا سال ۲۰۰۹ هفت فیلم در این ژانر موفق به کسب جایزه اسکار برای بهترین فیلم شده اند.

سخنرانی پادشاه (۲۰۱۰) نیز اولین برنده دهه بعدی بوده است.

عاشقانه

کازابلانکا (۱۹۴۳)

کازابلانکا (۱۹۴۳)

دهه های ۱۹۳۰، ۴۰ و ۵۰ سال های اوج فیلم های عاشقانه بود که در دهه های بعد محبوبیت شان را برای اسکار از دست دادند.

سال های موفق این ژانر برابر بود با یکی از دوره های سیاه تاریخ آمریکا؛ سالهای رکود بزرگ، جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن. کازابلانکا (۱۹۴۳) برنده اسکار بهترین فیلم، بارها در رای گیری ها به عنوان بهترین فیلم عاشقانه تاریخ سینما انتخاب شده است.

اکشن و ماجراجویانه

ایندنیا جونز: مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱)

ایندنیا جونز: مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱)

تعداد کمی از فیلم های اکشن نامزد دریافت اسکار برای بهترین فیلم شده اند. بیشتر این تعداد در سال های ٬۱۹۳۰ عصر قهرمانان شمشیر باز بود. شورش روی کشتی باونتی در سال ۱۹۳۵ جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.

راکی (۱۹۷۶)، تایتانیک (۱۹۹۷) و گلادیاتور (۲۰۰۰) برندگان سالهای اخیر بوده اند.

ایندنیا جونز: مهاجمان صندوق گمشده در سال ۱۹۸۱ در رقابت با ارابه‌های آتش جا ماند.

خانوادگی

بالا (۲۰۰۹)

بالا (۲۰۰۹)

فیلم های این ژانر چندان در اسکار موفق نبوده اند. اسکیپی (۳۱-۱۹۳۰) و یکساله (۱۹۴۶) از نخستین فیلم های این ژانر بودند که نامزد شدند.

در سال های اخیر فیلم های دیو و دلبر (۱۹۹۱)، بیب (۱۹۹۵) و بالا (۲۰۰۹) و اگر جادوگر شهر آز (۱۹۳۹)، آوای موسیقی (۱۹۶۵) و مری پاپینز (۱۹۶۴) را هم فیلم خانوادگی بدانیم، وضع این ژانر کمی بهتر می شود.

کمدی

شکسپیر عاشق (۱۹۹۹)

شکسپیر عاشق (۱۹۹۹)

بسیاری بر این عقیده اند که حق فیلم های کمدی در شب اسکار خورده می شود. این ژانر در سالهای ۱۹۳۰ اوج گرفت اما بعدها افول کرد.

هرچند دوباره احیا شد و ثبات پیدا کرد. با اینکه بیش از ۶۰ فیلم از این ژانر نامزد شده اند، اما فقط ۹ فیلم موفق به دریافت اسکار شده اند. کمدی سیاه دکتر استرنجلاو (۱۹۶۴) از جمله ناکام‌های این ژانر بوده است.

آخرین فیلم کمدی که جایزه بهترین فیلم را گرفت، کمدی رمانتیک شکسپیر عاشق (۱۹۹۹) بود.

وسترن

کوهستان بروکبک (۲۰۰۵)

کوهستان بروکبک (۲۰۰۵)

بسیاری می گویند که فیلم های وسترن به آن چیزی که لیاقتش را داشته در اسکار نرسیده اند.

با آنکه سالهای ۱۹۳۰، ۴۰ و ۵۰ عصر طلایی وسترن ها از نظر تجاری بود، اما دو فیلم از سه فیلم اسکاری این ژانر، در سالهای اخیر به اسکار بهترین فیلم دست یافته اند؛ با گرگها می رقصند (۱۹۹۰) و نابخشوده (۱۹۹۲). در دهه گذشته کوهستان بروکبک در مقابل تصادف شکست خورد (۲۰۰۵).

موزیکال

زیگفلد بزرگ (۱۹۳۶)

زیگفلد بزرگ (۱۹۳۶)

دهه ها ۱۹۳۰، ۴۰ و ۵۰ اوج محبوبیت موزیکال ها بود؛ بیش از ۴۰ نامزدی و ۱۰ جایزه دستاورد این ژانر در این سالها بود که از آن میان می توان به فیلم های زیگفلد بزرگ (۱۹۳۶). در سال های بعد داستان وست ساید (۱۹۶۱) آوای موسیقی (۱۹۶۱).

از دهه ۱۹۸۰ به بعد دیگر خبری از موزیکال ها در شب اسکار نبود. اما در آغاز قرن بیست و یکم نامزدی مولن روژ (۲۰۰۱) و جایزه شیکاگو (۲۰۰۲) وضع را برای این ژانر بهتر کردند.

درام

دختر میلیون دلاری (۲۰۰۴)

دختر میلیون دلاری (۲۰۰۴)

درام موفق‌ترین ژانر در اسکار بوده، هرچند دایره فیلم هایی که در آن می گنجد بزرگترین است.

بجز در سال‌های ۱۹۵۰، در دیگر دهه‌ها همیشه بیش از دیگر ژانرها نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم شده است.

تحقیق ما نشان می دهد که فیلم‌های درام با ۲۰ اسکار در صدر جدول قرار دارند. دیوانه‌ای از قفس پرید (۱۹۷۵)، کریمر علیه کریمر (۱۹۷۹) و دختر میلیون دلاری (۲۰۰۴) از جمله اسکاری‌های این ژانر هستند.

جنایی

پدرخوانده

پدرخوانده

تاریخ ساخت فیلم های گانگستری و جنایی به دوران سینمای صامت باز می گردد. اما اوج نامزدی فیلم های این ژانر دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ بود. در دهه ۷۰ قسمت اول و دوم پدرخوانده برنده اسکار شدند، قسمت سوم این فیلم نیز در دهه ۹۰ نامزد شد.

با احتساب رفقای خوب (۱۹۹۰) و پالپ فیکشن (۱۹۹۴) این ژانر در مجموع شش اسکار برده است.





:: برچسب‌ها: درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 505
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: