سفر رئیس جمهور سودان به سودان جنوبی لغو شد
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، دولت سودان اعلام كرد كه در پی حمله روز دوشنبه ارتش سودان جنوبی به یك منطقه در ایالت كردفان جنوبی، سفر برنامه ریزی شده عمر البشیر رئیس جمهور سودان به جوبا پایتخت سودان جنوبی در روز سوم ماه آوریل لغو شد.

'الحاج آدم' معاون رئیس جمهور سودان گفت تا زمانی كه وضعیت امنیت در منطقه مورد حمله ارتش سودان جنوبی روشن نشود، هیچ سخنی درباره سفر یا توافقنامه یا مذاكره با سودان جنوبی مطرح نیست.

بر اساس این گزارش از زمان اعلام استقلال سودان جنوبی در ماه جولای گذشته، مرزهای سودان و سودان جنوبی هرگز شاهد ثبات و آرامش كامل نبوده است زیرا اختلافات و درگیری های مرزی بین دو طرف عمیق و پیچیده است.

الجزیره افزود: در حالی كه افكار عمومی منتظر ملاقات 'عمر البشیر' و 'سیلواكر' روسای جمهور دو كشور بود، اوضاع در مناطق مرزی بار دیگر به مرحله انفجار رسید.

سیلواكر اعلام كرد كه ارتش سودان جنوبی منطقه سرشار از نفت 'هجلیج' را به تصرف درآورد.

وی افزود كه این منطقه متعلق به سودان جنوبی است كه دولت سودان با توسل به زور آن را اشغال كرده بود.

این در حالی است كه ارتش سودان، تسلط نیروهای سودان جنوبی و شورشیان جنبش عدالت و مساوات را تكذیب و اعلام كرد نیروهای سودانی در هجلیج مستقر هستند و چاه های نفت آن هم تحت كنترل این نیروها قرار دارد.

وزیر اطلاع رسانی سودان هم اعلام خبر حمله به هجلیلج از سوی سودان جنوبی را یك نشانه از خصومت آشكار جوبا با خارطوم دانست زیرا هجلیج اساسا منطقه مورد اختلاف بین دو طرف نبوده و متعلق به كشور سودان است.

وی افزود دیگر معنا ندارد كه روسای جمهور دو كشور در چنین فضای متشنجی با هم دیدار و گفتوگو كنند.

اصلی ترین دلیل بروز كشمكش بین سودان و سودان جنوبی، تقسیم نكردن منابع نفت بین دو طرف است. در حالی كه بیشتر چاه های نفت در سودان جنوبی واقع شده اما خط لوله صادرات و پالایشگاه های نفت عمدتا در سودان واقع شده است.

صاحب نظران معتقدند تا زمانی كه دو كشور به توافقی برای تقسیم درآمد نفتی دست پیدا نكنند، پایان درگیری های دوجانبه بعید به نظر می رسد.

مشكل ترسیم خطوط مرزی دو كشور هم یكی از مهم ترین چالش های پیش روی رهبران دو كشور است.

مترجمام 1491**1431





:: برچسب‌ها: زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: