گزارش آژانس سند صلح آمیز بودن فعالیت های ایران/ مدالیته جدیدی باید شكل بگیرد
نوشته شده توسط : brezzers

دیپلمات های جنبش عدم تعهد در وین ، ساعتی پس از انتشار گزارش جدید مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن استقبال از دو دور گفت و گو های 'تهران - آژانس' طی یك ماه گذشته، تصریح كردند كه با توافق طرفین و شكل گیری مدالیته جدید، زمینه دسترسی ها و بازرسی های آتی فراهم می شود.

این دیپلمات ها با اشاره به پیشرفت های هسته ای ایران كه در گزارش جدید مدیركل آژانس نیز به آن اشاره شده است ، این پیشرفت ها را موجب افتخار كشورهای عضو عدم تعهد دانستند.

گزارش یوكیو آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران شامگاه جمعه آماده و برای مطالعه در اختیار كشورهای عضو آژانس قرار گرفت.

گزارش مدیركل آژانس معمولا 10 روز قبل از نشست فصلی شورای حكام آماده و برای مطالعه در اختیار كشورهای عضو قرار می گیرد.

نشست بعدی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است در پنجم ماه مارس برگزار می شود.

** ابتدا مدالیته سپس بازدید

'علی اصغر سلطانیه' سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه و لحظاتی پس از انتشار گزارش جدید یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، تاكید كرد: گزارش جدید آژانس بار دیگر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را ثابت می كند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح كرد: گزارش جدید سندی است بین المللی كه بر جایگاه رفیع علمی و تكنولوژی كشورمان صحه می گذارد.

سلطانیه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعنوان كشوری مسوول و پایبند به مقررات بین المللی از جمله اساسنامه آژانس و معاهده ان.پی.تی به همكاری خود با آژانس ادامه می دهد.

نماینده ایران در آژانس یادآور شد كه گزارش جدید ضمن مرور كلیه فعالیت های هسته ای ایران و نظارت آژانس بر آن ، از جمله به فعالیت های غنی سازی و دستاوردهای كشورمان در این زمینه اشاره كرده است.

وی گفت: 2دور مذاكرات با مقامات آژانس در تهران نیز در این گزارش منعكس شده است كه از آن جمله ارائه ارزیابی اولیه كشورمان در رابطه با گزارش قبل مدیركل و پاسخ دقیق به اتهامات و ادعاهای بی اساس در این زمینه بود.

سلطانیه در مورد دسترسی بازرسان آژانس به برخی اماكن هسته‌ای كشورمان نیز گفت:‌ برای هر نوع دسترسی و انجام بازدید لازم است كه ابتدا چارچوبها و مدالیته مورد توافق قرار گیرد.

دیپلمات های جنبش عدم تعهد در آژانس نیز با سلطانیه هم نظر هستند. به عقیده آنها 'طبیعی است كه برای شكل گیری یك مدالیته یا برنامه عمل ، طرفین برنامه ها و پیشنهادات خود را بر روی میز بگذارند و پس از چكش كاری این پیشنهادات به یك توافق دست یابند'.

این دیپلمات ها تصریح كردند: اینكه قبل از نهایی شدن مدالیته جدید یا همان برنامه عمل، یك طرف خواسته ای را مطرح كند كه باید در قالب برنامه عمل مورد بررسی قرار گیرد، اقدامی غیركارشناسی است.

گفتنی است علی اكبر صالحی وزیر خارجه ایران تیرماه سالجاری در سفر به وین و در دیدار با یوكیا آمانو پیشنهاد كرد 'اگر آژانس مدالیته اوت 2007 را كامل اعلام كند، آنگاه ایران آماده خواهد بود وارد مذاكره برای تدوین مدالیته جدیدی در مورد مطالعات ادعایی بشود.'

طبق مدالیته یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند 60711، شش موضوع 'آزمایشات پلوتونیوم'، 'سانتریفوژهای پی یك و پی دو'، 'منشاء آلودگی'،'سند اورانیوم فلزی' ، 'پلونیوم 110' و 'معدن گچین' حل و فصل شد و ایران در این شش زمینه از آژانس گواهی گرفته بود.

طبق گزارش های منتشر شده ، طی 2 دوره سفر هیات عالیرتبه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در ماه گذشته ، طرفین پیشنهادات خود را برای شكل گیری مدالیته جدید ارایه كرده اند.

دیپلمات ها در وین تاكید می كنند كه با شكل گیری این مدالیته، دور جدیدی از همكاری های ایران و آژانس رقم خواهد خورد.

اروپام 1344





:: برچسب‌ها: گل , آسمان , د ,
:: بازدید از این مطلب : 534
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: