'قدرت های غربی اهداف استعماری خود را در قبال سومالی كنار نگذاشته اند'
نوشته شده توسط : brezzers

این دو شخصیت سومالیایی به مناسبت برگزاری اجلاس بین المللی سومالی توسط دولت انگلیس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاكید كردند كه كشورهای غربی باید به جای سیاسی كاری و در نظر گرفتن منافع خود، بطور واقعی به مردم سومالی كمك كنند تا مشكلاتی نظیر تروریسم، افراط گرایی، دزدی دریایی و قحطی در منطقه ریشه كن شود.

'عبدالله علی هرد' از تشكل موسوم به 'صدای سومالی' گفت: اجلاس لندن درباره سومالی روز پنجشنبه با تبلیغات زیاد برگزار شد ولی همچون اجلاس های قبلی نتیجه مثبتی برای مردم ما نداشت... ما با تجمع در مقابل محل برگزاری این اجلاس اعتراض خود را به شركت كنندگان اعلام كردیم.

وی افزود: كشورهای غربی با هدایت آمریكا و انگلیس به دنبال این هستند كه دخالت های خود را در سومالی گسترش دهند و این برای ما به عنوان اتباع سومالیایی مقیم انگلیس قابل قبول نیست.

'قدرت های غربی و بویژه آمریكا و انگلیس اهداف استعماری خود را در قبال سومالی كنار نگذاشته اند و به همین دلیل حتی مانع از موفقیت طرح های امدادی و عمرانی كشورهایی نظیر تركیه در سومالی می شوند.'

آقای عبدالله علی گفت: كشورهای غربی با حمایت از گروههای مسیحی و حتی برخی گروههای تندروی اسلامی در سومالی و دیگر كشورهای منطقه شاخ آفریقا به اختلافات و درگیری ها دامن می زنند.

وی اظهارداشت: بسیاری از این گروه ها كه ناامنی و بی ثباتی ایجاد می كنند، تحت حمایت سیاسی و مالی آمریكا قرار دارند و تهدیدی علیه ثبات و امنیت سومالی به شمار می روند.

وی افزود: مردم سومالی باید قادر باشند خودشان حكومت دلخواه شان را آزادانه انتخاب كنند.

'عبدالعزیز اشكر' از گروه موسوم به 'جبهه مردمی سومالی' نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ما خواستار حفظ وحدت و حاكمیت ملی سومالی و مخالف هرگونه دخالت خارجی در كشور سومالی هستیم.

وی افزود: سومالی از 22 سال قبل دچار جنگ و ناامنی است. ما خواهان پایان این وضعیت هستیم و به جامعه جهانی هم تاكید می كنیم به جای مداخله منفعت طلبانه به فكر كمك به مردم سومالی باشند.

وی اظهارداشت: اخیرا گزارش هایی در مورد كشف منابع نفت در سومالی منتشر شده و به نظر می رسد برخی قدرت ها به دنبال غارت این منابع هستند.

آقای اشكر گفت: ما مخالفتی با برگزاری اجلاس توسط كشورهای خارجی درباره سومالی نداریم ولی می خواهیم خواسته های مردم سومالی و نه دولت های غربی در این اجلاس ها در اولویت قرار بگیرد، چون در غیر این صورت نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

ده ها نفر از فعالان مدنی و سومالیایی های مقیم انگلیس روز گذشته و همزمان با تشكیل اجلاس بین المللی سومالی در لندن با برگزاری تجمعی به سیاست های استعماری و مداخله جویانه كشورهای غربی در سومالی اعتراض كردند.

شركت كنندگان با سر دادن شعارهایی كشورهای غربی را به دروغگویی و منفعت طلبی در بحران های منطقه ای متهم كردند.

آنان پلاكاردهایی در دست داشتند كه بر روی برخی از آنها نوشته شده بود: دست از سر سومالی بردارید، كشورهای غربی فقط به فكر استثمار مردم آفریقا هستند، دخالت نظامی در سومالی محكوم است، مردم سومالی از قحطی و گرسنگی می میرند و جامعه بین المللی بی تفاوت نظاره گر است، دزدان دریایی واقعی كشورهای غربی هستند، اتحاد و حاكمیت ملی سومالی قابل معامله نیست، به اشغال و كشتار در سومالی پایان دهید و ...

این تجمع توسط برخی از سومالیایی های مقیم انگلیس و با حمایت ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس برگزار شد.

اجلاس یك روزه سومالی روز پنجشنبه با حضور مقامات و نمایندگان حدود 50 كشور و سازمان بین المللی و منطقه ای در لندن برگزار شد.

طی دو دهه گذشته چندین اجلاس بین المللی و منطقه ای برای حل مشكلات سومالی تشكیل شده، ولی تاكنون نتیجه خاصی از این اجلاس ها به دست نیامده است.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: مرخصی , تابستان , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 458
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: