بررسی روزنامه های صبح تهران؛ سه شنبه دوم اسفند
نوشته شده توسط : brezzers

روزنامه های صبح امروز تهران در عنوان های اصلی خود از تاثیر تحریم نفت فرانسه و بریتانیا توسط ایران نوشته و ادعا کرده اند که این عمل ایران که به تلافی تحریم نفت ایران توسط اروپائی ها صورت گرفته آن منطقه را در بحران فروبرده است. تشویق مردم به شرکت در انتخابات و انتقاد از دخالت دولت در انتخابات و در روند بررسی دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از دیگر مطالب این روزنامه هاست.

"بازرسان دوباره آمدند" عنوان اصلی شرق است، "مثابه به مثل ایران بحران اروپا را تشدید کرد" تیتر اول کیهان است و فرهیختگان در صدر اخبار خود نوشته "شرایط جدید ایران برای فروش نفت به اروپا".

گامی برای گرم کردن تنور انتخابات

"آخرین گزینه روی میز اصولگرایان" تیتر اصلی ابتکار است، جهانصنعت از قول رییس مجلس نوشته "برخی می خواهند فضا را غبار آلود کنند" و جوان به نقل از مهدوی کنی و محمد یزدی نوشته "مجلس نهم باید به ركورد عظیم خدمات اصولگرایان برسد".

تصویر صفحه اول ابتکار از مناظره های تلویزیونی که برای گرم کردن تنور انتخابات بین نامزدهای اصولگرا برگزار شده است.

تصویر صفحه اول ابتکار از مناظره های تلویزیونی که برای گرم کردن تنور انتخابات بین نامزدهای اصولگرا برگزار شده است

پرداخت یارانه نقدی قبل از انتخابات، گرانی بعد از انتخابات

"اعتراض به افزایش یارانه‌ قبل از انتخابات" عنوان اول تهرانامروز است و دنیایاقتصاد از "ریشه‌یابی صعود ناگهانی طلا" نوشته است.

نرگس حسین‌نژاد در سرمقاله جهانصنعت بر اساس تازه ترین گفته های وزیر اقتصاد که از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود نوشته آنچه تحت عنوان فاز دوم مطرح شده غالبا به صورت گمانه‌زنی و سناریوهایی است که به طور مشخص تکلیف مردم و بخش تولید را روشن نمی‌کند. در عین حال با رونمایی از لایحه بودجه سال آینده، جای خالی عدد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موضوعی است که بر ابهام‌ها افزوده است.

به نوشته این مقاله برخی مسوولان از جمله وزیر صنعت و تجارت از گران شدن بنزین و برخی حامل‌های انرژی پیش از اتمام سال‌جاری خبر می‌دهند که اگر اجرایی شود به معنای آن است که دولت در همین سال‌جاری قصد دارد بخشی از کسری یارانه نقدی را که بنا به اذعان برخی از نمایندگان مشهود است، جبران کند. اگر به فرض، این کسری از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شود، آنگاه آنچه بی‌پاسخ می‌ماند چگونگی دو برابر شدن یارانه نقدی است.

جهان صنعت نوشته هنوز مشخص نیست که آیا با گران شدن قیمت حامل‌های انرژی که مشمول تولیدکنندگان و مردم می‌شود، می‌توان یارانه نقدی سال آینده را تامین کرد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد، چگونه دولت می‌خواهد حجم یارانه نقدی را برای سال آینده افزایش دهد؟ بی‌تردید با گران شدن قیمت حامل‌های انرژی نرخ تورم نیز افزایش می‌یابد. براساس نظر رییس کل بانک مرکزی، نرخ تورم در دوره هدفمند کردن یارانه‌ها 10 درصد افزایش یافته است. با گران شدن قیمت حامل‌های انرژی باید انتظار افزایش حداقل پنج درصد تورم را داشت .

جعفر قادری سخنگوی كمیسیون برنامه و بودجه هم در تهران امروز نوشته معنای سخن وزیر اقتصاد این است که ابتدا یارانه نقدی پرداخت می شود و سپس افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. زمان اجرا هم اینگونه تنظیم شده كه ابتدا یارانه نقدی مرحله دوم به حساب خانوارها واریز شود كه احتمالا ظرف همین روزها خواهد بود و در مرحله بعد یعنی اواسط فروردین،قیمتها افزایش پیدا خواهد كرد.

به نوشته این نماینده مجلس صرف نظر از اینكه گفته می‌شود این اقدام و نحوه عملیاتی شدن مرحله دوم یارانه‌ها، یك موضوع سیاسی است و از آن بهره‌برداری سیاسی و احیانا انتخاباتی می‌شود باید گفت كه امكان افزایش یارانه‌ نقدی برای دولت وجود ندارد. ضمن اینكه دولت تا این لحظه هیچ طرحی از گام دوم هدفمندی یارانه‌ها و اجرای آن اعلام نكرده و به مجلس هم ارائه نداده است.

به نوشته تهران امروز در شرایط كنونی اقتصاد كه بازار طلا و ارز تثبیت نشده است، سود بانكی هم اگر چه افزایش پیدا كرده اما هنوز تاثیر لازم را بر جای نگذاشته است و ضمنا بنگاه‌های تولیدی برای گردش مالی و امور روزمره خود تحت فشار هستند،این سوال مطرح است كه آیا امكان اجرای مرحله دوم هدفمندی مقدور است؟ باید به این نكته مهم توجه داشت یارانه بخش تولید به طور كامل پرداخت نشده است و قاعدتا نمی‌توان هزینه تولید را برای بنگاه‌ها افزایش داد و دوباره تورم مضاعفی را بر تولید كننده تحمیل كرد.

ابراهیم رها در ستون زخم اعتماد نوشته وقتی گوشت گوسفند قیمتش از فلان مبلغ می‌گذرد عده‌یی از مردم همه نواحی بدن‌شان به عقل‌شان پنالتی خواهد زد. راستی هیچ مسوول قشنگی در دسترس موجود نمی‌باشد درباره قیمت گوشت در تهران یك سخنرانی اساسی بكند؟

این طنزنویس سپس این سرفصل ها را پیشنهاد کرده: الف- بررسی نقش گوسفندها و اشتهای مردم به خوردن گوشت. ب- دست ‌ها این بار از كله‌پاچه گوسفند بیرون آمد. ج- افزایش قیمت دلار كار دلال‌ها، قیمت سكه و طلا كار واسطه‌ها، قیمت كاغذ كار طماع‌ها، و ... قیمت گوشت كار چوپان دروغگوست!د- همه برویم جلوی قصابی‌ها و دم بگیرم می‌میرم اگه سایه‌ت نباشد رو سرمن!

در ادامه ستون طنز اعتماد با اشاره به گفته وزیر اقتصاد در دیدار با صاحبان صنایع که تاکید کرده بود حتی اگر من را با لنگه كفش هم بزنید در این نشست می‌مانم آمده: با توجه به اینكه هدفمندی یارانه‌ها موفق بوده و این دیدار هم پیرو آن موفقیت چشمگیر انجام شده شما فكر می‌كنید چرا وزیر اقتصاد احتمال می‌داده او را با لنگه كفش بزنند؟

الف- چون صنعتگران بخش خصوصی مرض دارند؟!

ب- چون صنعتگران چشم دیدن این همه موفقیت را ندارند؟

ج- چون وقتی در دریای موفقیت غرق می‌شوند طبق یك رسم باستانی لنگه كفش پرتاب می‌كنند؟

د- چون وزیركشتی‌گیر خیلی ترانه «همه چی ‌آرومه من چقدر خوشحالم» را گوش می‌دهد؟

دادگاهی که رشوه گیران را خوش نمی آید

مردم سالاری در تیتر اول خود از قول رییس سازمان بازرسی کشور نوشته "متن کیفرخواست را منتشر کنید" و ابتکار در سرمقاله خود با اشاره به آن چه در جریان دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مطرح شده نوشته واقعیت تلخ این است که در برزخ حاکم بر اقتصاد کشور، راهی که خسروی‌ها و آریاها برای رسیدن یک‌شبه به ثروت‌های میلیاردی برمی‌گزینند، عمدتاً از مسیر نام‌‌آشنای جامعه؛ یعنی تخلفی به نام «رشوه‌خواری» می‌گذرد اما این تخلف بزرگ به تنهایی و مستقل از تخلف‌های بعدی، انگار اصلاً دیده نمی‌شود.

به نوشته این مقاله این روزها به هزار و یک دلیل آشکار، قبح سازمانی، اجتماعى و اخلاقى پدیده شوم «رشوه» در کشور كم‌رنگ شده‌است. تأسف‌بارتر این است که این پدیده در سطح دولتی، بعضاً به صورت سازمان‌یافته، متعارف، شبکه‌ای و نیمه‌آشکار خود را به نظام اداری و اقتصادی کشور - حتی در بالاترین سطوح سازمانی- تحمیل کرده‌است. هر روزه صدها و هزاران نفر در راهروهای دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف، به دنبال کسب منافع و درآمدهای حداکثری و یک‌شبه هستند! بسیاری برای رسیدن به این‌گونه منافع، راه‌های غیرقانونی متعددی را نشانه می‌روند؛ متأسفانه برای کسی که راه غیرقانونی را برگزیده‌است، حلّال همه این موارد، چیزی جز رشوه نیست.

ابتکار نوشته انگار که در زیر پوست جامعه، رشوه معجزه می‌کند؛ با رشوه، قانون نادیده گرفته می‌شود، مقررات و قوانین تفسیر به‌رأی می‌شوند، رانت اطلاعات و امتیازات «سهل‌الوصول» می‌شود و از سهمیه‌ها استفاده حداکثری می‌شود، قانون دور زده می‌شود، شخص به راحتی در مناقصه‌ها و مزایده‌ها برنده می‌شود، در واگذاری‌ها تخفیف داده می‌شود، در محاکم مختلف می‌توان پیروز شد حتی قانون و بخشنامه تصویب می‌شود و...

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته روزی نیست که اخبار تحرکات آشکار و پنهان جریان انحرافی با هزینه شدن پروژه های گران قیمت این گروه منتشر نشود. گروهی اندک با ساختار قدرت هرمی در موضع اقتدار در مقابل هر منتقدی می ایستد و آن را از صحنه حذف می کند. تا آن که چندی پیش شوک بزرگی توسط اختلا س بزرگ یک گروه اقتصادی ایجاد شد.

به نوشته این مقاله حال ساکتین اختلاس دچار تشنج شده اند، آیا پای کسانی در این پرونده گیر است که دادگاه اختلاس را علی رغم تذکرات مبنی بر پرهیز از دخالت در روند رسیدگی می خواهند به انحراف بکشند؟ بی شک نخستین مغضوب جریان انحرافی بیش از هرکس سند و مدرک از اختلاس بزرگ در دست دارد. آیا رازی در پس پرده نهان است که این شخصیت قضایی باید مورد حمله قرار گیرد؟

مردم سالاری معتقد است به موازات کالبد شکافی اختلا س، بحث دخالت این گروه با الهام از سیستم مالی ولادیمیر پوتین برای تصاحب بیت المال و قدرت سیاسی مطرح شد. زنگ خطری که مدت ها شنیده نمی شد، ناگهان جدی گرفته شد. در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلا می مبادا ساکتین اختلا س و مرتبطین پنهان پرونده قطور اختلا س بتوانند با هزینه کردن سرمایه های بادآورده که نتیجه مهندسی سیاه است، در انتخابات حضور یابند; که پیروزی آنها تبعات سنگین تری برای نظام خواهد داشت.

اینترنت و اعصاب مردم

حامد شفیعی در گزارشی در شرق از قول وزیر ارتباطات نوشته : «اینترنت و فناوری اطلاعات، زیرساخت تمام زیرساخت‌هاست و اضافه کرده تنها به فاصله چند ساعت پس از بهره‌برداری از شبكه عملی كشور، بار دیگر دسترسی به خدمات سایت‌های ارایه‌دهنده ای‌میل- یاهو و گوگل- امكانپذیر نشد. این بار نیز هیچ مسوولی پاسخگوی عدم دسترسی كاربران به اینترنت و برخی سایت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی نبود.

به گزارش این روزنامه قطعی‌های مكرر سرویس‌دهنده‌های «ای‌میل» كه مدتی است به شكل روال درآمده و تقریبا كاربران دارند به تناوب به آن عادت می‌كنند، به مرحله‌ای رسیده كه فعالیت كاربران اینترنت در داخل كشور، به‌خصوص كاربرانی را كه بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط «ای‌میل» انجام می‌شود، هر چند وقت یك‌بار مختل می‌كند.

اعتماد هم گزارش داده قطعی دسترسی به سرویس‌های ایمیل از سوی كاربران ایرانی طی 10 روز اخیر به مرحله دوم وارد شده و همچنان كسانی كه باید دلایل این قطعی‌ها را ذكر كنند، سكوت‌ اختیار كرده‌اند. به گزارش ایسنا، قطعی‌های مكرر سرویس‌دهنده‌های ایمیل كه مدتی است به شكل روال درآمده و تقریبا كاربران دارند به تناوب آن عادت می‌كنند، به مرحله‌یی رسیده كه فعالیت كاربران اینترنت در داخل كشور، مخصوصا كاربرانی را كه بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط ایمیل انجام می‌شود، هر چند وقت یك‌بار مختل می‌كند.

کارتون جمال رحمتی، اعتماد

کارتون جمال رحمتی، اعتماد

به نوشته این گزارش از چند روز پیش دسترسی به ایمیل‌ها قطع شد و به‌مدت چند روز تداوم یافت؛ پیگیری‌ها از شركت ارتباطات زیرساخت كشور، شركت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات به این پاسخ انجامید كه این قطعی‌ها، به هیچ یك از این ارگان‌ها مربوط نمی‌شود تا همچنان معمای اختلالات اینترنت و قطعی‌های هر از چندگاهی ایمیل‌ها در كشور نامشخص بماند.

اعتصاب غذا یا اعتراض

داوود هرمیداس‌باوند در مقاله ای در شرق با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر و كنوانسیون‌های چهارگانه ژنو راجع به زندانیان جنگی به ماجرای زندان گونتانامو پرداخته و نوشته هنگامی كه بحث عدم رعایت حقوق بشر در زندان گوانتاناما مطرح شد، اعتراض‌های گسترده‌ای در آمریكا در واكنش به عدم رعایت حقوق زندانیان به خصوص افرادی كه در عملیات نظامی دستگیر شده بودند، شكل گرفت. این مساله متاسفانه به وفور در كشورهای دیگر هم مشاهده می‌شود که برخوردهای خشن و غیرانسانی با شهروندان‌شان دارند.

نویسنده سپس به مورد ضر عدنان زندانی فلسطینی در زندان اسرائیل اشاره کرده که نمونه بارز نقض حقوق بشر است. چرا که او بدون رعایت ضوابط بین‌المللی و حتی قوانین داخلی اسراییل مدت مدیدی را بدون تفهیم اتهام در زندان سپری كرده است. در سال‌های اخیر در مورد راهزنان دریایی نیز قوانین حقوق بین‌الملل و حقوق بشر رعایت می‌شود.

به نظر این استاد دانشگاه در مقاله شرق بازتاب بین‌المللی این قضیه تا حدی است كه فشارهای بین‌المللی به اسراییل، دست‌كم باعث بهبود شرایط سایر زندانیان فلسطینی در بند اسراییل خواهد شد و شاید اعتصاب غذای خضرعدنان به تنهایی بتواند مظلومیت فلسطینی‌ها را به جهانیان نشان دهد. اعتصاب غذا نوعی اعتراض انسانی در برابر اجحاف و عدم رعایت انسانیت یك زندانی است.

طنز روز، مدل های لباس

صلح از دید فیروزه مظفری، اعتماد

صلح از دید فیروزه مظفری، اعتماد

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد به این سخن معاون وزارت ارشاد اشاره کرده که در نخستین جشنواره مد و لباس گفت: «مدل‌ها صرفا مدل اجتماعی نبوده و لباس‌های مهمانی و مدلهای غیراجتماع بوده است!» پس متوجه شدیم از فردا جایی هم می‌رویم مهمانی، یک نفر جلوی یک ون "مهمان‌گشت" ایستاده و به مهمان‌ها تذکر می‌دهد که: «چرا لباس مهمانی شما، با لباس مصوب کارگروه وزارت ارشاد یکی نیست؟ برگرد خانه لباست رو عوض کن بعد بیا.»

در دنباله این ستون آمده: معاون هنری وزارت ارشاد چون دست‌تنها بود، مرتضا تمدن، استاندار تهران هم دوان دوان آمد و از لباس فرم زنان کارمند رونمایی کرد و گفت: «طراحی این الگوها در انتخاب پوشش مناسب به افراد کمک می‌کند و حتی اگر بودجه‌ای برای تامین پوشش مناسب تامین نشود در نهایت فرد متناسب با محیط کاری خود لباسی را تهیه می‌کند.»

پس متوجه شدیم اگر برای مدل لباس مردم خودشان نبرند و ندوزند، ما برای تهیه لباس مناسب برای سر کار رفتن و مهمانی رفتن و پیاده‌روی و کافه و مدرسه و دانشگاه به مشکل می‌خوریم و همین‌طوری لخت و پتی می‌آییم بیرون. به همین مناسبت از مسوولان ذی‌ربط تشکر می‌کنیم.





:: برچسب‌ها: حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: