احتمال سقوط یورو بار دیگر قوت گرفت
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در حالی كه' فرانسوا اولاند'در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری فرانسه برای تصدی مسوولیت پنج ساله قوه مجریه برگزیده شد، وی نسبت به پیمان بودجه مصوب میان كشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان نظر مثبتی ندارد.

این در حالی است، سران احزابی كه در انتخابات اخیر اغلب كرسی مجلس ملی یونان را به دست گرفتند؛ اعتقاد چندانی به اجرای طرح های ریاضتی كه بیشترین فشار را بر اقشار كم درآمد و ضعیف جامعه وارد می كند، ندارند.

بحران یورو كه در اوج خود زمینه ساز بركنای شماری از نخست وزیران كشورهای حوزه یورو از جمله یونان و ایتالیا شد، باعث گردید كه آلمان و فرانسه با حمایت كشورهای گروه هشت از جمله آمریكا ، طرح های ریاضتی سختی را به برخی از كشورهای دارای بدهی و كسری های كلان از جمله یونان و اسپانیا تحمیل كنند كه اجرای آن اعتراض های عمومی در این كشورها را به همراه داشت.

حال در شرایطی كه پیمان بودجه مصوب اروپا ظرف ماههای اخیر از سوی برخی كشورهای این قاره به مورد اجرا گذاشته شد با به قدرت رسیدن سوسیالیست ها در یونان و فرانسه اصل پیمان مزبور به دلیل ناكارآمدی آن در زمینه رشد اقتصادی و اشتغالزایی زیر سووال رفته است.

'پاسوك' و 'دموكراسی نوین' ، به عنوان دو حزب مهم طرفدار طرح های ریاضتی یونان در انتخابات پارلمانی روز یكشنبه متحمل شكست سنگین شدند و این شكست برنامه های ریاضتی این كشور منطقه یورو را پس از نمایش قدرت گروه های معترض از جمله نئونازیها ، متزلزل ساخت.

نتایج آراء اولیه نشان داد كه احزاب مخالف برنامه های ریاضت اقتصادی اكثریت آراء بدست آمده را به خود اختصاص داده اند.

حزب محافظه كار دمكراسی نوین به رهبری ' آنتونیس ساماراس' با كسب 17 تا 20 درصد آراء بزرگترین حزب یونان بود اما این میزان رای برای تشكیل دولت كافی نیست و این رقم كمتر از 5/ 33 درصد رای این حزب در انتخابات سال 2009 بود.

حزب سوسیالیست پاسوك نیز شاهد كاهش آرای خود از 9/ 43 درصد به 14 تا 17 درصد بود. این حزب حتی شاهد از دست دادن مكان دوم خود و قرار گرفتن حزب چپ گرای ' سیریزا' در این مكان پس از كسب 5/ 15 تا 5/ 18 درصد آراء نسبت به 6/ 4 درصد آراء در سه سال پیش بود.

این در حالی است كه ' پانوس پاناگیوتوپولوس ' وزیر خارجه دولت سایه یونان نیز در واكنش به نتایج آرائ ماخوذه گفت : احزاب حاكم با زلزله روبه رو شدند و این زلزله پاسوك را در هم شكست و یك پس لرزه قوی برای دمكراسی نوین فرستاد .

نمایندگان حزب نئونازی' فجر طلایی' برای نخستین بار از زمان پایان حكومت نظامیان بر یونان در سال 1974 به مجلس راه یافتند .

این حزب با كسب شش تا هشت درصد آراء به ششمین حزب بزرگ مجلس تبدیل خواهد شد كه 300 كرسی دارد و حدود 25 قانونگذار آن نئو نازی خواهند بود.

سوسیالیست های فرانسه و احزاب حائز اكثریت در پارلمان یونان، معتقدند كه پیمان بودجه مصوب حوزه یورو به طرح های ریاضتی سختی اتكا دارد ، ضعیف است و لازم است در آن بازنگری اساسی صورت گیرد.

سوسیالیست ها براین باورند كه بایستی در پیمان مزبور بازبینی شود و اصلاحاتی نیز با هدف دستیابی به ' رشد اقتصادی' ، ' رقابت پذیری ' و ' ایجاد اشتغال' برای سیل جوانان جویای كار در كشورها در نظر گرفته شود كه اعمال این امر خود مستلزم برخی دیدارها و موافقت ها در زمینه پیمان بودجه یادشده است .

در چنین اوضاع و احوال ناخوشایندی در حوزه یورو، شاهد روند رو به رشد نرخ بیكاری ، افزایش قیمت ها و كاهش قدرت خرید مردم هستیم كه تاكنون اعتراض های خیابانی در اكثریت كشورهای حوزه یورو را به همراه داشته است.

این امر علاوه بر زمینه ساز نگرانی سران كشورها از روند موجود شده است ، بلكه انگیزه لازم را از سرمایه گذاران به دلیل نبود ثبات لارم ربوده و باعث شده است اوضاع از آنچه كه تصور می شد به مراتب بدتر باشد.

' كاستن از هزینه های زندگی '، ' اصلاح و بهبود درآمد شهروندان ' ، ' بالا بردن توان خرید آنان ' ، ' ایجاد اشتغال كلان برای افرادی جویای كار' كه در برخی از كشورها از جمله فرانسه و اسپانیا ظرف ماههای اخیر ركورد شكست و زمینه ساز نگرانی های جدی شهروندان و مسوولان امر شده است از خواست های فوری شهروندان این كشورها از سران خود است .

برخی كارشناسان معتقدند چنانچه بحران اقتصادی یونان كه در شرایط حاضر به دلیل دریافت وامهای كلان با بهره نسبتا بالا و تخفیف برخی از بدهی های آن از سوی بانكها و موسسه های مالی رو به رو است به مثابه آتش زیرخاكستر است ، كه در صورت شعله ور شدن و تسری به دیگر كشورهای منطقه یورو ، از جمله اسپانیا و فرانسه ، سقوط یورو را در كوتاه مدت ممكن میسر خواهد ساخت.

چنانچه احزاب جدید حائز اكثریت مجلس ملی یونان در برنامه های خود در زمینه اصلاحات مورد نظر در طرح های ریاضت اقتصادی اصرار داشته باشند و چالشی برای دولت ایجاد كنند، ممكن است یونان به دلیل شرایط نامتعادل اقتصادی به ناچار مجبور به خروج از حوزه یورو شود.

در مراحل بعد اسپانیا نیز در این مسیر قرار خواهد گرفت و فرانسه خواسته یا ناخواسته در مسیر این قرار می گیرد.

فرانسه به همراه شماری از كشورهای اروپایی از جمله آلمان دو طرح ریاضتی را برای برون رفت از بحران مالی جاری تا سال 2017 در نظر گرفته است كه این كشور نیاز دارد سریعا به برنامه اقتصاد داخلی و بین المللی خود سر و سامانی بدهد.

اروپام **1495**2047**





:: برچسب‌ها: زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: