شمارش آرا در انتخابات پارلمانی سوریه ادامه دارد
نوشته شده توسط : brezzers
عنان

به گفته عنان طرح صلح او آخرین فرصت برای جلوگیری از بروز جنگ داخلی تمام عیار در سوریه است

نماینده سازمان ملل در امور سوریه در نظر دارد برای ارزیابی نحوه اجرای طرح آتش بس پیشنهادی خود به سوریه سفر کند و مقامات سوری از ادامه شمارش آرا در انتخابات پارلمانی این کشور خبر داده اند.

روز چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت (۹ مه)، به نقل از سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، گزارش شد که آقای عنان در نظر دارد برای ارزیابی نحوه اجرای طرح خود برای حل و فصل بحران سوریه به زودی به دمشق سفر کند.

این دومین سفر آقای عنان به سوریه از زمان قبول ماموریت تلاش برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه در چارچوب طرحی است که از سوی سازمان ملل و اتحادیه عرب حمایت هم می شود.

آقای عنان پیشتر در مورد نقش طرح خود در پایان دادن به حدود چهارده ماه خشونت در سوریه گفته است که در صورت شکست این طرح، ممکن است نتوان مانع از بروز جنگ داخلی گسترده و طولانی مدت در سوریه شد.

آقای عنان در عین حال تاکید کرده که طرح صلح او "فرصتی بی انتها" محسوب نمی شود و لازم است حکومت سوریه از این فرصت محدود برای حل و فصل بحران سیاسی آن کشور استفاده کند.

بحران سیاسی سوریه با تقاضا از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد دولتی آغاز شد اما با اعزام نیروهای ارتش برای پایان دادن به اعتراضات، گسترش یافت و به تدریج، مطالبات معترضان به سرنگونی حکومت و حتی محاکمه و مجازات آقای اسد و مقامات ارشد حکومتی تبدیل شده است.

گفته می شود که خشونت های سیاسی سوریه تا دوازده هزار نفر کشته برجای گذاشته در حالیکه مقامات دولتی نیز از کشته شدن صدها تن از نظامیان و ماموران امنیتی توسط مخالفان مسلح حکومت خبر داده اند.

آقای عنان گفته است که اولویت او در حال حاضر "توقف کشتار" در سوریه است اما هشدار داده که با کاهش عملیات مستقیم نظامی، نسبت به گسترش غیرآشکار بازداشت ها، شکنجه و نقض حقوق بشر به شدت نگران است.

به گفته آقای عنان، با وجود اینکه حکومت سوریه با برقراری آتش بس از روز ۱۲ آوریل - حدود یک ماه پیش - موافقت کرده اما "همچنان به وارد کردن فشار علیه شهروندان" ادامه می دهد هر چند سعی می کند که این عملیات به شکلی مخفیانه تر به اجرا گذاشته شود.

شمارش آرا

دولت سوریه برگزاری انتخابات را بخشی از "اصلاحات" اسد برای گسترش مشارکت سیاسی قلمداد کرده است

طرح صلح کوفی عنان، که از حمایت اتحادیه عرب هم برخوردار است، علاوه بر اجرای آتش بس توسط ارتش سوریه و مخالفان مسلح، موارد دیگری از جمله آزادی زندانیان سیاسی، آزادی تظاهرات اعتراضی، دسترسی آزادانه سازمان های امدادرسانی به ساکنان مناطق درگیری، آزادی عمل نمایندگان رسانه ها جهت خبررسانی و ایجاد زمینه مناسب برای استقرار دموکراسی در سوریه را شامل می شود.

اگرچه دولت سوریه این طرح را پذیرفته، اما برخی از منتقدان حکومت نسبت به تعهد بشار اسد به توقف سرکوب ایراز تردید کرده و گفته اند که قبول این شرایط به منزله آن است که حکومت کنونی سوریه به خواست اکثریت مردم این کشور گردن نهد که نتیجه آن، تغییر رژیم است.

به گفته آنان، هدف دولت سوریه از قبول این طرح کاهش فشار بین المللی از جمله حمایت از مخالفان حکومت و پایان دادن به اعتراضات کنونی است با این امید که با تثبیت مجدد قدرت و انحراف افکار عمومی جهانیان از اوضاع این کشور، بتواند قاطعانه با مخالفان برخورد کند.

اصلاحات و انتخابات

در همانحال، مخالفان بشار اسد و برخی کشورهای غربی، ضمن ابراز بی اعتمادی نسبت به تمایل آقای اسد به خاتمه خشونت علیه شهروندان، همچنان خواستار افزایش فشار بر حکومت سوریه در جهت توقف کامل خشونت و اجرای تمامی محتوای طرح صلح کوفی عنان بوده اند.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلامگرای ترکیه که تا قبل از بروز ناآرامی در سوریه از حامیان بشار اسد به شمار می رفت، گفته است باید شمار صلحبانان اعزامی به سوریه به چند هزار نفر افزایش یابد تا بتوان "تصویری کامل از شرایط این کشور به دست آورد."

بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل هم انتخابات سوریه را مایه استهزا دانسته است

نخست وزیر ترکیه، ضمن حمایت از طرح کوفی عنان، در پاسخ به این سئوال که احتمال موفقیت این طرح را چگونه ارزیابی می کند گفته است "اگر کسی از من بپرسد تا چه اندازه امیدوارم، پاسخ من است که امیدم را از دست داده ام."

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم ضمن ابراز بی اعتمادی به حسن نیت حکومت سوریه در اجرای طرح صلح، گفته است که هدف نهایی باید کناره گیری بشار اسد باشد.

در همانحال، رسانه های دولتی سوریه از ادامه شمارش آرا در انتخابات پارلمانی این کشور، که روز دوشنبه برگزار شد، خبر داده اند و خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - با گزارش "استقبال گسترده مردم" از جمله در شهرهایی مانند حما، از مراکز اعتراضات ضد دولتی، افزوده است که پس از خاتمه شمارش آرا، فهرست برندگان انتخابات مشخص خواهد شد.

مقامات سوری انتخابات اخیر پارلمانی را که براساس قانون جدید انتخابات برگزار می شود، بخشی از "اصلاحات" بشار اسد دانسته و گفته اند که این اصلاحات امکان مشارکت تمامی گرایش های سیاسی سوریه را فراهم کرده است.

پارلمان سوریه دویست و پنجاه کرسی دارد که طبق قانون قبلی انتخابات، بیش از یکصد و شصت کرسی آن در انحصار "جبهه ملی پیشرو" متشکل از تعدادی تشکل و حزب سیاسی به رهبری حزب حاکم بعث قرار داشت اما مقامات سوری گفته اند که براساس قانون جدید، احزاب دیگری که به ثبت رسیده باشند و همچنین نامزدهای مستقل هم می توانند به پارلمان راه یابند.

انتخابات سوریه

مقامات سوریه برگزاری انتخابات را نشانه ای از حمایت مردم از اصلاحات حکومت معرفی کرده اند

دبیرکل سازمان ملل، دولت ایالات متحده و احزاب و گروه های مخالف حکومت سوریه این انتخابات را به تمسخر گرفته و مردود دانسته اند اما رسانه های جمهوری اسلامی از این انتخابات به عنوان بخشی از اصلاحات مورد نظر بشار اسد حمایت کرده اند.

خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است که جمهوری اسلامی از اصلاحات به رهبری بشار اسد در سوریه حمایت می کند و برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور را گامی در جهت اجرای این اصلاحات می داند.

آقای مهمانپرست با تکرار اخبار رسانه های دولتی سوریه در مورد مشارکت گسترده رای دهندگان در انتخابات روز دوشنبه، این مشارکت را زمینه ساز حل و فصل مشکلات سیاسی سوریه دانسته و از کشورهای خارجی خواسته است تا از کمک به مخالفان مسلح حکومت سوریه خودداری ورزند و افزوده است که مسلح کردن "گروه های تروریستی" به وخامت اوضاع می افزاید.

به گزارش سانا، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعتراضات سیاسی علیه حکومت سوریه را به عوامل خارجی نسبت داده و گفته است که اسرائیل می کوشد سوریه را به دلیل نقش محوری این کشور در "جبهه مقاومت" بی ثبات کند.





:: برچسب‌ها: آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 346
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: