گروه موسوم به 'محاذ ملا دادالله' مسئولیت قتل ارسلا رحمانی را به عهده گرفت
نوشته شده توسط : brezzers

قتل عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان

ارسلا رحمانی، عضو شورای عالی صلح افغانستان و از مقامات سابق حکومت طالبان، توسط افراد مسلح در کابل کشته شد. مهاجمان توانستند از محل فرار کنند. طالبان دست داشتن در این ترور را رد کرده.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

گروه موسوم به "محاذ ملا دادالله" مسئولیت کشتن ارسلا رحمانی یکی از اعضای ارشد شورای عالی صلح افغانستان را به عهده گرفته است.

آقای رحمانی امروز (یکشنبه، ۲۴ ثور / اردیبهشت) زمانی که از منزل خود به سوی مجلس سنا روان بود، در نزدیکی دانشگاه کابل هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد.

فردی به نام قاری حمزه که خود را سخنگوی گروه "محاذ ملا دادالله" معرفی می کند، در تماس با شماری از خبرنگاران در پاکستان اعلام کرد که این گروه آقای رحمانی را کشته است.

قاری حمزه در پیامک تلفنی به هارون نجفی زاده خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی در اسلام آباد نوشته: "ارسلا با نیروهای اشغالگر همکاری داشت و آدم ریاکاری بود. او ملت افغان را فروخته. محاذ ملا دادالله مسئولیت قتل او را به عهده می گیرد."

در مورد گروه موسوم به "محاذ ملا دادالله" اطلاعاتی زیادی در دست نیست، اما ملا دادالله یکی از فرماندهان طالبان بود که در حمله مشترک نیروهای افغان و ناتو در سال ۲۰۰۷ در ولایت هلمند کشته شد.

ملا دادالله یکی از متهور ترین فرماندهان طالبان بود که با موارد زیادی از آدم ربایی ها، سربریدن ها و تجهیز بمب گذاران انتحاری در افغانستان ارتباط داشت.

ارسلا رحمانی، عضو ارشد شورای عالی صلح، عضو مجلس سنا و رئیس یک گروه پارلمانی به نام "اصلاح و عدالت" بود

وبسایت آمریکایی "لانگ وار ژورنال" اوایل سال گذشته در مورد "محاذ ملا دادالله" به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکایی نوشته بود که این گروه شاخه ای از گروه طالبان در جنوب افغانستان است که بیشتر از تاکتیک ها و ایدئولوژی شبکه القاعده استفاده می کند.

به نوشته این وبسایت، رهبری این گروه را ملا عبدالقیوم ذاکر، زندانی پیشین گوانتانامو به عهده دارد .

وحید مژده، تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می گوید که آقای ذاکر، یکی از کسانی است که با گروهی از گروگانهای کره ای که در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط افراد طالبان به گروگان گرفته شده بودند، تبادله/مبادله شد.

وبسایت آمریکایی "لانگ وار ژورنال" به نقل از یک منبع اطلاعاتی آمریکا در اوایل سال گذشته نوشته است که "محاذ ملا دادالله" شاخه ای از گروه طالبان است که بیشتر از تاکتیک ها و ایدیولوژی شبکه القاعده استفاده می کند

به گفته آقای مژده، عبدالقیوم ذاکر قبل از تبادله اش از گوانتامو به کابل منتقل شده بود و در زندان پلچرخی زندانی بود.

به نوشته وبسایت "لانگ وار ژورنال"، ملا ذاکر در سال ۲۰۱۰ فرمانده ارشد نظامی طالبان شد.

این در حالی است که گروه طالبان با انتشار اعلامیه ای دست داشتن در قتل اسلا رحمانی را رد کرده اند.

آقای رحمانی در حکومت طالبان، برای دوره‌ای، به عنوان معاون وزیر تحصیلات عالی کار کرد و پس از فروپاشی طالبان نیز، موضعگیری نزدیک به طالبان داشته است.

او در تلاش‌های حکومت افغانستان برای مذاکره با طالبان نقش داشته است.

آقای رحمانی اخیرا در رأس کمیسیونی برای بررسی اوضاع زندانیان قرار گرفت و بلافاصله پیشنهاد کرد که برای ارزیابی وضعیت زندانیان طالبان نیاز است تا هیاتی به بازداشتگاه گوانتانامو فرستاده شود.

آمریکا، پاکستان و نیروهای بین المللی یاری امنیتی در افغانستان یا آیساف با انتشار اعلامیه های جداگانه قتل آقای رحمانی را محکوم کرده اند.

برهان الدین ربانی، رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان نیز حدود هشت ماه پیش در خانه اش در شهر کابل، در نتیجه یک حمله انتحاری کشته شده بود.

اخیرا، صلاح الدین ربانی، پسر آقای ربانی به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

علاوه بر آقایان ربانی و رحمانی، شمار دیگری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز در گذشته مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته اند.

اخیرا رئیس ولایتی شورای صلح در کنر، در نتیجه یک حمله انتحاری کشته شد و پیش از این، شماری از اعضای این شورا نیز از سوی گروه های مسلح ربوده شده اند.

شورای عالی صلح به هدف زمینه سازی برای گفتگو با طالبان و تشویق رهبری این گروه برای پایان دادن به خشونت ها در افغانستان تشکیل شده است.

اما منتقدان می گویند، این شورا آنگونه که انتظار می رفت، نتوانست در راستای هدفی که برای خود تعیین کرده، کار کند.





:: برچسب‌ها: روز , فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: