بروز نشانه های عقب نشینی آلمان در مقابل اولاند
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا،'گیدو وستروله' در گفت و گویی با رونامه دی ولت،در اظهاراتی بی سابقه و مغایر با نظرات صدراعظم این كشور، آنچه كه 'یكه تازی كشورش در اروپا' خواند را زیر سوال برده و نسبت به عواقب خطرناك آن هشدار داد.

وستروله در این مصاحبه از سیاستمداران،تصمیم گیران و افكار عمومی آلمان خواست بیشتر از گذشته نسبت به خواسته های دیگر كشورهای اروپایی حساسیت نشان دهند و نظرات دیگران را هرچند مخالف، مد نظر داشته باشند.

وزیر امورخارجه آلمان با بیان اینكه كشورش نباید قدرت اقتصادی خود در اروپا را به رخ دیگر كشورها بكشد،گفت: اواخر سال 2010 در مطلب یكی از روزنامه های پر شمارگان آلمان از یونان خواسته شده بود برای پرداخت بدهی های خود جزایرش را بفروشد،كه این اقدام تبعات بسیار منفی در نزد افكار عمومی این كشور در مورد آلمان برجای گذاشت.

وستورله تاكید كرد: ما باید بطور كلی نسبت به مشكلات دیگر كشورهای اروپایی، حساسیت بیشتری داشته باشیم و شرایط آنها را مورد توجه قرار دهیم .

وزیر خارجه آلمان كه كشورش به زودی میزبان رییس جمهور جدید و سوسیالست فرانسه است،خاطرنشان كرد: این رفتار نه فقط در مورد یونان بلكه درمورد همسایه فرانسه نیز صادق است.

وستروله با بیان اینكه به درخواست فرانسه برای ایجاد تغییرات در پیمان تثبیت بودجه ای با نگاهی باز می نگرد،افزود: این تغییرات فقط باید در راستای تقویت رشد اقتصادی و البته بدون بوجود آوردن بدهی های جدید باشد.

این سخنان درحالی از سوی وزیر امور خارجه آلمان مطرح شده است كه، فرانسوا اولاند رییس جمهور سوسیالست فرانسه كه از روز سه شنبه هفته جاری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می كند و قرار است بلافاصله بعد از مراسم تحلیف به آلمان سفر كند،درمورد طرح ریاضت اقتصادی و برخی از دیگر موضوعات بین المللی از جمله ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان، با دولتمردان برلین اختلاف نظر جدی دارد.

رییس جدید دولت فرانسه نشان داده است كه برخلاف سلف خود،'نیكلا ساروزی'، مطیع سیاست های آلمان نیست و اصرار مركل برغیر قابل تغییر بودن اجرای طرح ریاضت اقتصادی را بر نمی تابد.

اولاند،ضمن مخالفت با پیمان تثبیت بودجه ای اروپا و بیان اینكه،'آلمان به تنهایی نمی تواند درباره همه اروپا تصمیم بگیرد'، تاكید كرده كه خواستار تجدید نظر در این طرح اقتصادی است كه به گفته وی، موجب تشدید بحران اقتصادی در اروپا می شود.

رییس جمهور منتخب مردم فرانسه،به مردم كشورش وعده داده است كه با صدر اعظم آلمان دوستانه اما قاطع روبرو خواهد شد. اولاند خود را به عنوان قهرمان یك اروپای جدید و مصمم برای احیای اقتصاد كشورش و دیگر همسایگان اروپایی،معرفی كرده است.

در همین رابطه و درحالی كه در دیگر كشورهای اروپایی از جمله یونان نیز فریادها برای یك ابتكار عمل در راستای رشد اقتصادی در اروپا بلند شده است، اولاند تاكید می كند كه این فقط نظر وی نیست و نشانه های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از جانب دیگر كشورها حتی كشورهای محافظه كار در این رابطه دریافت كرده است كه مخالفت خود را با این موضوع اعلام كرده اند.

تحلیلگران بر این باورند كه دیدار روز سه شنبه اولاند و مركل، با توجه به شرایط فعلی می تواند بسیار تعیین كننده باشد و باید دید با توجه به اظهارات اخیر اولاند و واكنش اولیه اما قاطع مركل به این سخنان، این دو سیاستمدار اروپایی - در رابطه با اینكه چطور با بحران بدهی های منطقه یورو مقابله كنند- در چه مسیری قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، صدر اعظم آلمان كه طرح ریاضتی وی این روزها با انتقادات جدی در برخی از كشورهای اروپایی روبرو شده ، در شرایطی است كه باید از ایده خود دفاع كند اما با از دست دادن متحد نزدیك خود در فرانسه، به طور طبیعی روزهای سختی پیش رو خواهد داشت.

در همین راستا، آنگلا مركل روز گذشته در پیام هفتگی خود كه به صورت ویدیویی منتشر می شود،با تاكید بر اهمیت جایگاه اتحادیه اروپا،گفت: آلمان،اروپا را در كنار خود دارد و اتحادیه اروپا به اندازه كافی قوی و مقتدر هست كه بخواهد بر بحران اقتصادی فعلی غلبه كند.

مركل كه خود را برای اولین ملاقات رو در رو با منتقد جدی سیاست های اقتصادی خود آماده می كند ، بار دیگر مقامات اروپایی را دعوت به همكاری كرد.

وی افزود: 80 میلیون نفر در آلمان زندگی می كنند و ما بزرگترین كشور در اتحادیه اروپایی هستیم اما اگر بخواهیم چیزی در دنیا بدست آوریم به توانایی بیشتر از خودمان نیاز داریم،برای همین هم اتحادیه اروپا با 500 میلیون نفر جمعیت یك تشكل بسیار كارآمد و توانمند می تواند باشد.

این سخنان درحالی ازسوی مركل بیان شده كه غرور آلمانها در اتحادیه اروپا از سوی بسیاری از كشورها مورد انتقاد است و بارها از سوی رهبران كشورهایی همچون فرانسه، لهستان ،یونان و اسپانیا اعلام شده كه مقامات این كشور در صدد تحمیل نظرات و ایده های خود به سایر كشورهای اتحادیه هستند.

مقامات سیاسی و مردم این كشورها از اینكه آلمان،قدرت اقتصادی و پولی خود را به رخ كشورهای ضعیف تر می كشد،گلایه دارند.

با نگاهی مختصر به اوضاع اروپا در سه سال اخیر، می بینیم كه نشانه هایی از ظهور آرام و مجدد ناسیونالیسم در گفتمان فرهنگ عامه مردم به وجود آمده و این مساله موضوعی است كه بعضا در گفتمان برخی از سیاستمداران اروپا نیز جلوه گر شده است.

این روزها با روی كار آمدن رهبران جدید در برخی كشورهای اروپایی شاهد به چالش كشیده شدن تئوری اروپای واحد هستیم .

حملات لفظی از سوی برخی از سیاستمداران همچون نخست وزیر ایتالیا، رییس جمهور فرانسه و سران احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی یونان به طراحان طرح ریاضت اقتصادی بویژه مركل در صدر اخبار قرار گرفته و آدمك های سیاستمداران آلمانی و فرانسوی در اعتراضات كشورهایی همچون یونان به آتش كشیده می شود.

در نمونه جدید، فرانسوی ها با انتخاب اولاند و كنار گذاشتن ساركوزی،گام عملی بزرگی برای پایان دادن به سیطره آلمان بر اقتصاد كشورشان برداشتند و این را می توان از این جمله اولاند به خوبی دریافت كه خطاب به مردم كشورش،گفت:'رای شما فرانسوی ها برای مدت زیادی جهت گیری سیاسی در اروپا را تغییر خواهد داد'.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند كه اظهارات این روزهای گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان و هشدار وی نسبت به 'عواقب خطرناك یكه تازی آلمان در اروپا'،می تواند چراغ سبزی به رییس جمهوری جدید فرانسه برای ایجاد تغییر - ولو جزیی- در پیمان مالی اتحادیه اروپا باشد.

از : حمیدقدیمی

اروپام**1701**





:: برچسب‌ها: کنسرت , آب , کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: