بیست و ششم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : brezzers

26 اردیبهشت 1357

دولت آمریكا پیشنهاد فروش 11 فروند جنگنده اف 14 به ارزش 170 میلیون دلار به ایران را به كنگره آن كشور فرستاد.

26 اردیبهشت 1355

در جریان درگیری میان مأموران كلانتری با عده‌ای مسلح در خیابان‌ میرداماد تهران، 11 فرد مسلح و چهار مأمور انتظامی از جمله سرهنگ 'غلامعلی فرداد' رییس كلانتری قلهك كشته شدند.

26 اردیبهشت 1350

'ملك فیصل' پادشاه عربستان سعودی برای یك دیدار رسمی وارد تهران شد.

26 اردیبهشت 1348

آیت‏اللَّه 'حاج شیخ احمد اهری' عالم ربانی و سرپرست حوزه علمیه تبریز و صاحب آثار حاشیه بر مكاسب، بر رسایل، رساله در اجتهاد و رساله‏ای در قاعده لاضرر در 81 سالگی درگذشت.

26 اردیبهشت 1342

'محمدرضا پهلوی' تلاش كرد با تهدید علنی به بازداشت علمای قم، صدای اعتراض آنان را خاموش كند. او با علم به اینكه در این جریان عده زیادی از مردم به مقابله برمی خیزند و كشته می شوند، آشكارا تصریح كرد:'این كاری است كه چاره‌ای نیست و خواهد شد.'

26 اردیبهشت 1330

رزمناو انگلیسی با نام 'ورن' پس از اعلام ملی شدن صنعت نفت ایران، وارد خلیج فارس شد. یك ناو جنگی دیگر این كشور نیز در 14 اردیبهشت وارد آبهای منطقه شده بود.

26 اردیبهشت 1321

باشگاه هواپیمایی ایران كه با هدف گسترش فنون هوانوردی در بین اقشار مختلف مردم و افزایش شمار خلبانان كشور در سوم مهرماه 1318 خورشیدی افتتاح شده بود پس از یك دوره تعطیلی به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، مجددا در این روز گشایش یافت.

26 اردیبهشت 1307

دولت ایران با درخواست 'فیلیپ هافمن‌' وزیر مختار آمریكا در تهران برای آزاد بودن میسیونرهای آموزشی آن كشور در انجام آنچه كه 'اقدامات آموزشی وعام‌المنفعه‌' خوانده شده، موافقت كرد.

26 اردیبهشت 1302

سفارت آمریكا در تهران از دولت ایران خواست یك نسخه از قوانین و مقررات مربوط به پژوهش های كه در زمینه اشیا و آثار عتیقه موجود در ایران‌، وجود دارد، برای آن سفارت ارسال شود.

26 اردیبهشت 1299

نیروهای بلشویك روسیه با 13 فروند كشتی جنگی به بندر انزلی حمله كردند. بهانه‌ی‌ این‌ اقدام‌، پیش‌گیری‌ از پناه‌ دادن‌ به‌ كشتی‌های‌ جنگی‌ مخالفان‌ بلشویك‌ها بود. عصرهمان‌ روز، به‌ دنبال‌ این‌ تجاوز دولت‌ ایران‌ ضمن‌ اعتراض‌ به‌ دولت‌بلشویكی‌ روسیه‌، به‌ مجمع‌ اتفاق‌ ملل‌ شكایت‌ كرد و خواستار برپایی‌ مجمع‌ عمومی‌ و رسیدگی‌ به‌ تجاوزبلشویك‌ها شد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: نیویورک , هاوایی , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: