ملاحظات اسراییلی فتح درباره توافق ملی فلسطین
نوشته شده توسط : brezzers

به دنبال امضای قراداد دوحه در تاریخ 6 فوریه(17 بهمن ماه) با هدف تحقق آشتی فلسطینی بین جنبش حماس و تشکیلات خود گردان فلسطین در پایتخت قطر، روز 18 فوریه(29 بهمن ماه) نیز قاهره پایتحت مصر شاهد نشست تدوین راهکارهای اجرایی توافق بود. روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته نیز قرار بود در حاشیه نشست کمیته فعال سازی آشتی فلسطینی ازسوی سازمان آزادی بخش، خبر تشکیل دولت فلسطینی تکنوکرات اعلام شود اما چنین نشد و بلافاصله پس از آن، حرکت فتح سران حماس را مسوول این ناکامی دانست.

عزام الاحمد مذاکره کننده ارشد روابط ملی از کمیته مرکزی حرکت فتح به رادیو صدای فلسطین وابسته به تشکیلات خودگردان گفت: اجلاس کمیته فعال سازی سازمان آزادی بخش خواستار تسریع در تشکیل دولت انتقالی به ریاست ابومازن(محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان) شد، اما برادران حماس خواستار تعویق این موضوع و احاله آن به زمان دیگری شدند. ابومازن نیز با توجه به آگاهی از داخل حماس این پیشنهاد را پذیرفت. الاحمد مدعی شد که مشکل در مخالفت تعدادی از سران حماس درباره توافقنامه دوحه است و اشاره کرد که برخی خبر ها حاکی از تعیین شروطی ازسوی حماس درباره تشکیل دولت است.

روزنامه الشروق مصر نوشت از جمله این شرط ها 'سپردن مسئولیت وزارتخانه های کشور، امور خارجه و دادگستری در دولت آینده به حماس است.'

فتح همچنین از زبان یکی از اعضای خود که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه القدس مدعی شد که حماس همچنان از ثبت نام رای دهندگان در غزه امتناع می کند.

این اظهارات مقام های فتح با واکنش حماس روبرو شد.

به گزارش بی بی سی صلاح البردویل یکی از سران حماس گفت: محمود عباس رییس تشکیلات فلسطینی، خواهان به تعویق انداختن بحث تشکیل دولت شده بود.

همچنین بنا بر گزارش شبکه فرانس 24 یک عضو دیگر حماس بدون ذکر نام خود تاکید کرده است که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس توافق کرده اند 'تا فراهم شدن شرایط مناسب تر، بحث درباره تشکیلات خودگردان را به تاخیر بیندازد.'

عرت الرشق یکی از سران حماس نیز این شایعه را که جنبش برای محمود عباس شروطی تعیین کرده است، رد کرد و افزود: اینها اخباری غیردقیق و عاری از صحت است و هدف از انتشار این اخبار به هم زدن فضای آشتی ملی است.

وی افزود: محمود عباس با مشعل توافق کرد وزرای دولت آینده را با مشاوره حماس از مستقل ها و افراد تکنوکرات تعیین کند.

خبرگزاری وفا فلسطین نیز به نقل از الرشق گزارش داد: حرکت حماس خواستار تصدی هیچ کدام از وزارتخانه ها نشده است، زیرا ما اصرار داریم که دولت متشکل از مستقل ها باشد و دولت آینده مبتنی بر برنامه هاست اما نه برنامه های سیاسی.

شایان ذکر است بندهای توافقنامه دوحه عبارتند از؛

1: گسترش سازمان آزادیبخش فلسطین از طریق تشکیل مجدد شورای ملی فلسطین و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی کشور

2: تشکیل دولت آشتی ملی فلسطین به رهبری محمود عباس برای تسهیل انتخابات ریاست جمهوری، قوه مقننه و بازسازی غزه.

3: ادامه فعالیت کمیته های تشکیل شده، مثل کمیته آزادی که وظیفه پرداختن به آزادی های عمومی را دارد، رسیدگی به پرونده بازداشتی ها و موسسات، بازگشت کارکنان به نوار غزه، امور گذرنامه ها و آزادی کار.

4: توافق در خصوص بر گزاری کمیته دو جانبه فعال سازی سازمان آزادی بخش با هدف تشکیل دولت آینده در تاریخ 18 فوریه در قاهره.

**ملاحظات اسراییلی فتح

-----------------------------

اما به نظر می رسد صرفنظر از شایعات مطرح شده درباره اختلاف نظرهای داخلی حماس و اما و اگرهای این جنبش درباره تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین، مشکل و مانع اصلی یر سر راه تحقق آشتی ملی و نتیجتا تشکیل دولت توافقی در نوع رویکرد اسراییل و همزمان، ملاحظات فتح در رابطه با این رژیم باشد.

روزنامه الشرق قطر به نقل از صلاح البردویل یکی از مقام های ارشد حماس می نویسد: حماس به محمود عباس موضع یکدست و متحدی را درباره توافق دوحه اعلام کرد.

وی اضافه کرد: 'ما هیچ شرطی نگذاشتیم بلکه خواهان آن شدیم که در اجرای توافق قاهره و بیانیه دوحه امانتداری شود.'

البردویل افزود: محمود عباس از خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس خواست که تشکیل دولت را تا زمان موافقت مقام های اسراییلی با اجرای انتخابات در قدس در موعد مقرر خود به تاخیر بیندازد.

خبرگزاری فلسطینی سما نیز نوشت: 'علت موافقت حماس با ریاست مجدد محمود عباس این بود که بهانه را از جنبش فتح بگیرد و نشان دهد که حماس برای آشتی آمادگی کامل دارد. این موضع حماس، صداقت ابومازن را در بوته آزمونی دشوار قرار داد، به ویژه اینکه اسراییل، بیانیه دوحه را رد کرده و بنیامین نتانیاهو نحست وزیر رژیم صهیو نیستی تهدید کرده است که تشکیلات خودگردان را به علت امضای توافق دوحه مجازات خواهد کرد.'

این خبرگزاری فلسطینی درادامه آورده است:با وجود برخی از اظهارات درخصوص شایعات منتشر شده درباره اختلاف داخلی حماس بر سر توافق ملی فلسطین، موضع یکپارچه حماس پیرامون ضرورت های تشکیل دولت توافقی آشکار است. یکی از این ضرورت ها، لزوم تایید دولت آینده ازسوی مجلس قانونگذاری فلسطین است، امری که عباس و حرکت فتح به شدت با آن مخالفند. براساس این گزارش ابومازن ترس از آن دارد که رویه ضرورت اخذ تایید مجلس قانونگذاری، باعث بازگرداندن نقش نظارتی و قانونگذاری این مجلس شود، تومار همه برنامه های عباس را به ویژه در بعد امنیتی درهم پیچد و سیطره دستگاههای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی را دچار اختلال کند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز گوشه ای دیگر از ملاحظات اسراییلی تشکیلات خودگردان درباره توافق ملی فلسطین را به نمایش می گذارد. این روزنامه به نقل از عزت الرشق یکی از مقامات ارشد حماس درباره کیفیت توافق حماس و فتح بر سر ابومازن(محمو عباس)برای تشکیل حکومت فلسطینی می نویسد: 'محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان در دیدار دوحه، سلام فیاض را یک بار دیگر برای نخست وزیری پیشنهاد کرد و گفت: 'حقیقت این است که فیاض مورد اطمینان غرب است و من نمی خواهم کرانه باختری نیز مانند غزه تحت محاصره قرار گیرد.' مشعل پاسخ داد: 'حماس تصمیم گرفته فیاض را نپذیرد و امکان ندارد او را قبول کنیم.' دراین هنگام امیر قطر از مشعل خواست که ریاست عباس را در دولت آینده بپذیرد و مشعل با توجه به رویکرد مصالحه ای حماس پذیرفت.

الرشق افزود: در نشست های پیشین به محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان گفتیم: با هرکسی که شما پیشنهاد کنید ما نیز موافق خواهیم بود و علی محمد مصطفی رییس صندوق سرمایه گذاری فلسطین را هم به عنوان یکی از گزینه ها مطرح کردیم، اما ابومازن جواب داد: من نمی توانم مصطفی را با آمریکایی ها، اروپایی ها و اسراییلی ها هماهنگ کنم. از این رو پیش تر سلام فیاض انتخاب شده بود.

*وزیر فلسطینی: اسراییل تشکیلات خودگردان را نماینده امنیتی خود می خواهد

در همین حال حسین الشیخ وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان معتقد است که اسراییل انتظار دارد تشکیلات خود گردان نقش وکیل امنیتی آن را در کرانه باختری ایفا کند، اما این رژیم هیچ حق سیاسی در قبال هماهنگی امنیتی برای تشکیلات خود گردان قایل نیست.

الشیخ در مصاحبه ای با روزنامه 'المصری الیوم' گفت: تشکیلات خودگردان به مقام های اسراییلی اعلام کرده که نمی خواهد به نماینده امنیتی این رژیم تبدیل شود وی اضافه کرد: سازمان آزادی بخش فلسطین باید در این نقش وظیفه مدار خود در تعامل با اسراییلی ها تجدیدنظر کند.

پژ.هش**9241**الف.ی**9123





:: برچسب‌ها: روش , استرالیا , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 766
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: