نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی تئاتر 'صاحبدلان'، شب گذشته (سه شنبه 26 اردیبهشت ماه)، با حضور حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ مدیر دفتر تئاتر دینی این مركز، علی موذنی دبیر جشنواره و تنی چند از هنرمندان پیشكسوت تئاتر دینی برگزار شد.

** اختصاص یك سالن ویژه جهت اجرای نمایش های دینی

موذنی در ابتدای این مراسم با بیان آنكه شخصیت پردازی ها، طرح داستان، كشمكش و به وجود آوردن درام در هر مكتبی تعریف خاصی دارد گفت: با آنكه دین مبین اسلام، به عنوان مكتبی فرهنگ ساز و هدایتگر در پیشبرد بشر به سمت منزل مقصود و هدف متعالی، دارای چارچوب مدون و مشخصی است اما هنوز در حوزه درام و خلق نمایش های دینی در این مكتب انسان ساز تعریف مدونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در همین راستا و برای نخستین بار در بطن برگزاری یك جشنواره نمایشی، بودجه ای مشخص برای انجام كارهای مطالعاتی و پژوهشی در زمینه ترسیم چارچوب های شكل گیری درام با محوریت مبانی دینی اختصاص یافت و تلاش های مفیدی از سوی هنرمندان، اساتید وپژوهشگران حوزه نمایش صورت گرفت كه ماحصل این اقدامات در چند جلد كتاب تدوین و منتشر شد.

دبیر دومین جشنواره تئاتر 'صاحبدلان' با اشاره به آنكه این اقدام نخستین گام در راستای تاكید بر كار پژوهشی جهت تولید نمایش مذهبی به شمار می رود خاطرنشان كرد: مسلم است كه تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی در پیش داریم و بنا داریم در طول برگزاری این جشنواره در سال های پیش رو بر كار پژوهشی و مطالعاتی دقت نظر و تمركز بیشتری داشته باشیم.

وی با تاكید بر آنكه نكته حایز اهمیت بعدی بحث تمركز بر اجرای عمومی آثار حاضر در چنین جشنواره ای است گقت: جشنواره تئاتر 'صاحبدلان' در این زمینه نیز، رویدادی پیش رو بود چرا كه در این جشنواره برای نخستین بار شاهد اجرای عمومی تمامی آثار بودیم.

موذنی ضمن اشاره به كمبود سالن های نمایشی و بحث زیرساخت های هنر نمایش به عنوان یكی از اركان مهم توسعه این هنر در كشور گفت: وجود یك سالن اختصاصی برای تولیدان نمایشی این جشنواره بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: اجرای نمایش های مذهبی در مناسبت های خاص از دیگر آسیب های مهم مسیر اعتلای این گونه نمایشی در كشور به شمار می رود كه با اختصاص یك سالن ویژه جهت اجرای عمومی این آثار علاوه بر جریان سازی مستمر فرهنگی و دینی، شاهد رفع این آسیب و توسعه و گسترش تئاتر دینی در كشور خواهیم بود و امیدواریم كه معاون امور هنری ارشاد با توجه به عنایت مخصوصی كه به هنر دینی دارند در این زمینه نیز چون سایر امور، یاریگر جشنواره 'صاحبدلان' باشند.

** تقدیر از پیشكسوتان و فعالان نمایش های دینی

در ادامه این مراسم با حضور حمید شاه آبادی، قادر آشنا، محمود فرهنگ و علی موذنی از نمایشنامه های 'حكایت دختری كه خاتون مغربی را دید' به قلم سیروس همتی، 'آندلس، تیغ برهنه' و 'سلمان محمدی' به قلم ابوالفضل ورمزیار، 'آن كس كه نیامده، می داند' به قلم زهره غلامی، 'یك لحظه او' نوشته وحید كیارس، 'اپرای تنها' به قلم روح الله سمیع و كتاب پژوهشی 'تردید زرد' نوشته اردشیر صالح پور، رونمایی شد.

در بخش نخست تجلیل از پیشكسوتان و فعالان عرصه نمایش های دینی از الله قلی نظری كارگردان نمایش 'محراب سرخ' از استان گلستان، حاج علی عسگرش كارگردان نمایش 'گل واژه های سرخ' از استان گیلان، محمدتقی درودگر كارگردان نمایش 'مرغ عشق حیدر' از استان ورامین، عزیزالله هنرآموز كارگردان نمایش 'بازی غریبه' از تهران، نعمت الله اسدی مرام كارگردان نمایش 'روایت صداهایی از بی شمار صدا' از استان كرمانشاه، محمد حسن زاده كارگردان نمایش 'تنهای محض' از تربیت حیدریه، احمد عزیزی كارگردان نمایش 'مجلس شبیه خوانی یوسف و زلیخا' از تهران، محمدرضا مداحیان كارگردان نمایش های 'كلید' و 'شعله در زمهریر' از تهران، یعقوب صدیق جمالی كارگردان نمایش 'شب ارغوان' از تبریز، حسن سرچاهی كارگردان نمایشساقی' از سمنان، احمد طاهونچی كارگردان نمایش 'دلبسته' از خراسان رضوی و علیرضا استادی كارگردان نمایش 'نوحه نوح'، با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تقدیر به عمل آمد.

در بخش پاسداشت های ویژه مراسم اختتامیه دومین جشنواره تئاتر 'صاحبدلان' از مقام هنری رضا صابری بازیگر، نمایشنامه نویس و كارگردان پیشكسوت تئاتر مذهبی، ابوالفضل ورمزیار نمایشنامه نویس، پژوهشگر و نقال صاحب نام كشور و اكبر عبدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به سبب سال ها مجاهدت، كوشش و فعالیت در عرصه تولید و اجرای نمایش های مذهبی پرمخاطب با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تجلیل به عمل آمد.

البته اكبر عبری به دلیل پاره ای از مشكلات در این مراسم حاضر نبود.

** لزوم اعتقاد قلبی جهت خلق نمایش دینی

در ادامه مراسم مدیر مركز هنرهای نمایشی گفت: نمایش در بطن پیدایش خود دارای ریشه های مذهبی است و نفس تولید نمایش های دینی در حقیقت بیان بندگی و توحید مخلوق به خالق با استفاده از زبان زنده و تاثیرگذار هنر نمایش است.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی و وجه ممیز تئاتر دینی از سایر گونه‌های تئاتر پرداختن به وحدانیت خداوند و احترام به بندگی انسان ها به درگاه خالق یكتا است و هنرمند تئاتر دینی در حقیقت خادم بندگان خدا و هدایتگر آنها در راه سیر و حركت به سوی وحدانیت مطلق است.

آشنا خاطرنشان كرد: اگر می خواهیم كاری فاخر و اثری تاثیرگذار را در قالب نمایش دینی به طیف وسیع مخاطبان این هنر ارائه دهیم باید از گنجینه عظیم داشته ها معرفتی ومذهبی، ریشه های دینی هویت اسلامی و ایرانی و زبانی ساده اما شیوا و عمیق در خلق آثارمان بهره ببریم.

وی ادامه داد: همواره باید به یاد داشته باشیم كه تا اعتقاد قلبی به این اصول در درون ما وجود نداشته باشد نمی توانیم به خلق نمایشی فاخر، تاثیرگذار و جریان ساز در راستای اهداف متعالی تئاتری دینی بپردازیم.

در ادامه مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش های مختلف دومین جشنواره تئاتر 'صاحبدلان' با حضور حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر مركز هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ مدیر دفتر تئاتر دینی این مركز، علی موذنی دبیر جشنواره، محمد دشتگلی مشاور هنری معاونت امور هنری وزارت ارشاد و حجت الاسلام والمسلمین سیف جمالی مشاور راهبری معاونت امور هنری برگزار شد.

** بازیگری زن

در این بخش بدون اولویت از شیوا مكی نیا بازیگر نمایش 'گفتگو با باد'، سپیده پهلوان زاده بازیگر نمایش 'پدیده'، هر دو از تهران، لیلا جنیدی بازیگر نمایش 'هیس' و راضیه ده پایینی بازیگر نمایش 'انسان، زمین، خدا'، هر دو از ورامین با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تجلیل به عمل آمد.

** بازیگری مرد

در این بخش بدون اولویت از امیر كربلایی زاده بازیگر نمایش 'دم هشتی'، ابوالفضل حاج علی خان بازیگر نمایش 'تن'، بهرام ریحانی بازیگر نمایش 'ملكوت'، هر سه از تهران، مجید واحدی زاده بازیگر نمایش ' شبح شرقی سگ' از اردبیل، علی اصغر خطیب زاده بازیگر نمایش 'دخیل' از دامغان و علی عمرانی بازیگر نمایش 'هیس' از ورامین با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تجلیل به عمل آمد.

** نمایشنامه نویسی

در این بخش بدون اولویت از اصغر خلیلی نویسنده نمایشنامه 'گفت و گو با باد'، ناصر كریمی نیك نویسنده نمایشنامه 'تن'، عباس جان فدا نویسنده نمایشنامه 'دلبسته'، روح الله سمیع نویسنده نمایشنامه 'اپرای تن ها'، یاسر رضایی نویسنده نمایشنامه 'بازگشت ابوذر'، شهاب راحله نویسنده نمایشنامه 'ابابیل' و روح الله سنایی نویسنده نمایشنامه 'انسان، زمین، خدا' با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تجلیل به عمل آمد.

** كارگردانی

در این بخش بدون اولویت از كاوه مهدوی كارگردان نمایش 'آبی گونه'، سیدمهدی فرجامی كارگردان نمایش 'باروی بلند بابل'، هر دو از تهران، ناصر بالایی كارگردان نمایش 'پایكوبی در بلندی' از مراغه، محمد داورپناه كارگردان نمایش 'پرتو خورشید' از بجنورد، مهدی حبیبی كارگردان نمایش 'تبر در دست' از ملایر، سعید تشكری كارگردان نمایش 'تو آمدی عرشیا شدم'، محمد مهدی خاتمی كارگردان نمایش 'سنگ بست'، هر دو از خراسان رضوی با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و حواله سفر به عتبات عالیات، تجلیل به عمل آمد.

دومین جشنواره تئاتر صاحبدلان (حقیقت) از 19 تا 24 آبان‌ 1390 (همزمان با عید غدیر تا قربان) در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، آیینی، نمایشنامه‌خوانی و تولید متون (چاپ اثر) به صورت سراسری و با دبیری علی موذنی برگزار شد.

فراهنگ**9266**1588





:: برچسب‌ها: جدید , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 393
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: