استفتائات آیت الله مكارم شیرازی درباره انتخابات
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از مركز خبر حوزه، بخشی از سووالات (استفتائات) و پاسخ های این مرجع تقلید، به شرح زیر است:

1- از آنجا كه انتخابات ارتباط مستقیم با سرنوشت ما دارد آیا شركت در انتخابات واجب است؟

پاسخ: شركت در انتخابات لازم است، به همان دلیل كه به سرنوشت ما، كشور ما ، دین ما و سرنوشت انقلاب ما، همه اینها ارتباط دارد. اگر خدای نكرده مجلس دست نااهلان بیافتد، مسوولیت آن متوجه همه كسانی است كه می توانستند در انتخابات شركت كنند و افراد اهل را به مجلس بفرستند و شركت نكردند و نااهلان به مجلس رفتند، اینها مسوولیت آفرین است، همه باید شركت كنند.

2- در انتخابات به چه كسانی باید رای داد؟ آیا به هر كسی می توانیم رای بدهیم؟ به چه مسائلی باید توجه داشته باشیم؟

پاسخ: انتخابات در واقع پذیرفتن مسوولیت هاست. ما نمی توانیم سرنوشت خود، مملكت، انقلاب و دینمان را به دست هركس بسپاریم. در یك معامله ساده آیا شما حاضر هستید هركسی را وكیل خودتان بكنید؟ حتما می گویید وكیل باید امین باشد تا از طرف من برود معامله انجام دهد.

شما وقتی برای یك كار معمولی ساده، فردی اصلح را انتخاب می كنید، برای دین، كشور و سرنوشت خود و مردمش چطور می توانید به هر كسی رای بدهید؟ باید ببیند چه كسی صلاحیت بیشتری در حفظ این امانت الهیه دارد.

3- صحبت كردن درباره نامزدهای انتخابات تهمت و غیبت محسوب نمی شود؟

پاسخ: صحبت كردن درباره نامزدها به دو صورت است، یا فرد را معرفی و سوابق او مطرح می شود كه مانعی ندارد اما اگر مطالبی خلاف واقع گفته شود و یا مطالبی كه ارتباطی ندارد، مثلا اسرار منزلش گفته شود درست نیست.

عین همین چیزی كه ما در باب روایات اهل بیت (ع) و علم رجال داریم. مثلا علم رجال می گوید كه فلان فرد ثقه است، فلان فرد ضعیف است، فلان شخص صادق است و فلانی كاذب است. چون سرنوشت ما در روایات به دست اینهاست، باید معرفی بشوند.

انتخابات، سرنوشت ساز است. اگر معرفی در حدود شناخت آنها باشد، دروغ هم در آنها نباشد و تهمت هم نباشد در حد شناخت، اشكالی ندارد.

4- نامزدهایی كه برای اخذ رای، شام می دهند یا خرج های آنچنانی می كنند از مصادیق اسراف هست یا خیر؟

پاسخ: این كار ممكن است اسراف نباشد و غذایی مردم بخورند ولی اصل كار خلاف شرع است. به علت اینكه با تزویر و تقلب می خواهد آرا كسب كند. مردم باید این كار را بررسی كنند، كسی كه می آید این پول ها را صرف می كند آیا می خواهد برود خدمت بكند یا اینكه كیسه دوخته است.

آنهایی كه این مخارج را می كنند افرادی صلاحیت دار نیستند و استفاده از اینها هم شرعا جایز نیست.

5- استفاده از بیت المال برای تبلیغات نامزدی انتخابات چه حكمی دارد؟

پاسخ: واضح است كه جایز نیست. بیت المال متعلق به همه مردم است، یك شخصی نمی تواند به نفع خودش از بیت المال استفاده كند و منافع خصوصی خودش را در نظر بگیرد. مسلما جایز نیست و خلاف شرع و قانون است.

6- كشیدن كاریكاتور نامزدهای رقیب یا تمسخر آنها از نظر شرعی اشكال دارد؟

پاسخ: هر گونه اهانت به كاندیداهای رقیب شرعا حرام است، خواه از طریق كاریكاتور باشد یا نام بدی به كار برده شود یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب نامه برضدشان، این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع كرده است.

7- بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود، وعده هایی می دهند كه فراتر از اختیارشان هست. آیا این وعده‌ها، مصداق دورغ نیست؟

پاسخ: این وعده ها، هم مصداق دروغ و هم مصداق تدلیس است. یعنی یك نوع تقلب است كه برای به دست آوردن آراء، دروغ می گوید و تدلیس می كند به این دلیل كه چهره واقعی كارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسم ریاكاری را بر این افراد گذاشت.

نامزدهای انتخابات باید مراقبت كنند كه چیزی نگویند كه قابل عمل نباشد. خدا نكند كسی چنین كاری انجام دهد كه مسئولیت الهیه سنگینی دارد.

8- اگر نامزد انتخاباتی واقعا اصلح باشد، آیا می شود برای اینكه رای بیشتری بیاورد برای او رای خرید و یا سر صندوق اگر شخصی بی سوادی نام شخص دیگری را گفت، ما نام آن نامزد را بنویسیم؟

پاسخ: یعنی از ابزار نا مشروع برای رسیدن به هدف مشروعی استفاده بكنیم، این درست نیست. این مانند این است كه مال حرامی را صرف ساخت مسجد كنیم. اسلام می گوید هم هدف باید مشروع باشد و هم وسیله. مسجد بسیار خوب اما مالی كه برای ساختن مسجد است، آن هم باید حلال باشد.

انتخاب اصلح بسیار خوب است. ابزاری كه برای گزینش او انتخاب می كنید آن هم باید مشروع باشد، از وسیله نامشروع استفاده نكنید. مخصوصا زمانی كه شخصی اختیارش را به دست كسی می دهد كه سر صندوق است، بگوید اسم فلان شخص را بنویس و نام شخص دیگری را بنویسند اینها خیانت است، ابزار خیانت وسیله انتخاب اصلح، به هیچ وجه این كارها در اسلام جایز نیست.

انتخابات نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روزجمعه 12 اسفندماه جاری برگزار می‌شود.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: جغرافیایی برچسب , ساحل , سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 536
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
ali در تاریخ : 1390/12/8/1 - - گفته است :
سلام من واسه 90/12/28 بلیت مشهد دارم انشالله لحظه سال تحویل یعنی روز سه شنبه 91/01/01 ساعت 8:44:27 توحرم علی بن موسی الرضا هستم . هر کی هر مشکلی داره تو نظرات بزاره من همون نظرشو پرینت میگیرم مثل یک عریضه میندازم تو حرم سلطان علی بن موسی الرضا که ان شالله حاجت روا شه


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: