پلیس انگلیس درباره 'شبكه فساد درمیان برخی مقامات و مطبوعات' تحقیق می كند
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا، 'سو ایكرز' معاون پلیس متروپلیتن لندن و مسئول گروه تحقیق درباره رسوایی 'شنود تلفنی' گفت: ما در مورد یك 'شبكه از مسئولان فاسد' در ارتباط با شنود تلفنی و همچنین فساد پلیس تحقیق می كنیم.

وی كه در كمیسیون تحقیق قضایی درباره شنود تلفنی موسوم به 'كمیسیون لویسون' سخن می گفت، افزود: اسناد و مدارك موجود حكایت از این دارد كه پرداخت های غیرقانونی به برخی از مقامات و نیروهای پلیس در روزنامه 'سان' به یك فرهنگ تبدیل شده بود.

خانم ایكرز اظهارداشت: بعضا مبالغ هنگفتی از طرف روزنامه 'سان' به طور مستمر به برخی از مسئولان پرداخت شده است كه رقم این پرداخت ها در مواردی حتی به 80 هزار پوند بالغ می شود.

وی گفت: اتهامات موجود بیانگر این است كه مجوز این گونه پرداخت ها از سوی مقامات ارشد روزنامه 'سان' صادر شده است.

روزنامه 'سان' یكی از نشریات متعلق به راپرت مورداك یهودی است كه اخیرا اتهامات جدی در مورد فساد مالی و پرداخت رشوه و حق حساب به مقامات دولتی و نیروهای پلیس، علیه آن مطرح شده است.

طی هفته های اخیر بیش از 10 نفر از دبیران و خبرنگاران سابق و فعلی این روزنامه نیز توسط پلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

معاون پلیس لندن در ادامه گفت: اخبار و گزارش هایی كه با پرداخت پول و برقراری روابط مفسده برانگیز در روزنامه سان منتشر می شد، اكثرا هرزه نگاری و مطالب سبك و شخصی بوده وهیچ ارتباطی با منافع عمومی نداشته است.

'راپرت مورداك' صاحب شركت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' و چندین روزنامه در انگلیس دوشنبه شب با انتشار بیانیه ای به وجود فساد در روزنامه 'سان' اعتراف كرد ولی مدعی شد كه این گونه اعمال مربوط به گذشته است و دیگر جایی در این روزنامه ندارد.

'نیوز آو دی ورلد' یكی از نشریات متعلق به مورداك كه در مركز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت در اوایل تابستان امسال تعطیل شد.

بر اساس افشاگری های صورت گرفته، این نشریه طی یك دهه گذشته به طور گسترده در شنود تلفنی و استراق سمع غیرقانونی تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های هزاران نفر از افراد مشهور و غیرمشهور دخیل بوده است.

یكی از اتهامات وارده به مقامات شركت نیوز اینترنشنال و نشریه 'نیوز آو دی ورلد' نیز برقراری روابط نزدیك با مقامات پلیس و پرداخت رشوه به ماموران برای دریافت اطلاعات و همچنین سرپوش گذاشتن به ابعاد گسترده رسوایی شنود تلفنی می باشد.

'پل استیفنسون' فرمانده و 'جان ییتس' یكی از معاونان ارشد وی در تابستان امسال و پس از مطرح شدن اتهامات متعدد درباره نحوه تعامل پلیس با نشریات متعلق به راپرت مورداك، مجبور به استعفا شدند.

دادگاه عالی لندن اواخر ماه گذشته اعلام كرد كه پلیس مترو پلیتن لندن به صورت غیرقانونی در رسیدگی به پرونده جنجالی شنود تلفنی توسط نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كوتاهی كرده است.

این حكم دادگاه عالی در پی درخواست گروهی از قربانیان شنود تلفنی برای بازنگری قضایی درباره نحوه انجام تحقیقات اولیه پلیس درمورد این پرونده صادر شد.

دادگاه عالی لندن پس از بررسی این درخواست اعلام كرد كه پلیس لندن طی سال های 2006 و 2007 میلادی كه این پرونده برای نخستین بار مطرح شد، باید به قربانیان احتمالی شنود تلفنی اطلاع رسانی می كرد و به آنان نسبت به اینكه ممكن است هدف جاسوسی تلفنی قرار گرفته باشند، هشدار می داد.

فرمانده پلیس لندن این حكم دادگاه را پذیرفت و اعتراف كرد كه پلیس در انجام وظایف خود در زمینه آگاه كردن قربانیان بالفعل و بالقوه شنود تلفنی قصور كرده است.

از سوی دیگر مورداك بدون توجه به تداوم رسوایی شنود تلفنی و همچنین گسترش افشاگری ها از نشریه تعطیل شده 'نیوز آو دی ورلد' به روزنامه 'سان'، در هفته جاری هفته نامه 'سان آن ساندی' را به جای نشریه تعطیل شده، منتشر كرد.

نشریه هفتگی 'سان آن ساندی' در روزهای یكشنبه منتشر می شود تا جای خالی نشریه جنجالی 'نیوز آو دی ورلد' را پر كند.

این نشریه در نخستین شماره خود با اشاره به رسوایی سلف خود در جریان رسوایی شنود تلفنی وعده داده است كه بالاترین استانداردهای اخلاقی و قانونی را در جمع آوری و انتشار اخبار رعایت كند.

'سان آن ساندی' در سرمقاله خود اعتراف كرده است كه شركت 'نیوز اینترنشنال'، ناشر روزنامه های مورداك در انگلیس، پس از رسوایی شنود تلفنی با چالش های جدی مواجه شده است و به همین دلیل كاركنان این نشریه كاملا مراقب رعایت قوانین و آیین نامه های مربوط به این حرفه خواهند بود.

سرمقاله نویس 'سان آن ساندی' در عین حال تاكید كرده است كه این نشریه همچنان با شجاعت و منتقدانه به مسائل خواهد پرداخت.

پرداخت غرامت سنگین به یكی از قربانیان شنود تلفنی

شركت 'نیوز اینترنشنال' ناشر روزنامه های مورداك در انگلیس امروز در ادامه تلاش های خود برای جلوگیری از افزایش شكایت های قضایی، مجبور شد 600 هزار پوند به خانم 'شارلوت چرچ' خواننده انگلیسی غرامت پرداخت كند.

این غرامت به خاطر شنود تلفنی و استراق سمع پیام های صوتی و ایمیل های این خواننده و اعضای خانواده وی توسط كاركنان نشریه 'نیوز آو دی ورلد' طی 10 سال گذشته، پرداخت شده است.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' از سال 2002 میلادی و در حالی كه این خواننده فقط 16 سال داشت اقدام به جاسوسی علیه وی كرده و حداقل 33 گزارش و مقاله بر اساس اطلاعاتی كه بصورت غیرقانونی از زندگی خصوصی خانم چرچ و والدینش كسب شده بود، در این نشریه به چاپ رسید.

انتشار اطلاعات خصوصی و خانوادگی این خواننده حتی باعث شده بود كه مادر وی چند بار اقدام به خودزنی و خودكشی بكند.

شركت نیوز اینترنشنال تاكنون با پرداخت میلیون ها پوند به قربانیان شنود تلفنی تلاش كرده است برخی از شكایت های مطرح شده را خارج از دادگاه و با توافق حل و فصل كند.

پرونده رسوایی شنود تلفنی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كه تابستان امسال به موضوعی جنجالی تبدیل شد، روز به روز ابعاد تازه ای یافته و به دیگر روزنامه های این كشور از جمله روزنامه 'سان' نیز گسترش یافته است.

این پرونده در اوایل امسال با افشای ابعاد گسترده اقدامات غیرقانونی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' متعلق به راپرت مورداك یهودی به یك بحران بزرگ برای این كشور تبدیل شد و پای تعدادی از مقامات ارشد پلیس را نیز به این پرونده باز كرد.

مورداك و پسرش در تابستان امسال در كمیسیون تحقیق مجلس عوام انگلیس در باره رسوایی شنود تلفنی حضور یافتند ولی مدعی شدند كه اطلاعی از اعمال خلاف كاركنان خود نداشته اند.

این در حالی است كه برخی از روزنامه نگاران دستگیر شده و همچنین مقامات سابق شركت 'نیوز اینترنشنال' این ادعاها را ردكرده و تاكید نموده اند كه مورداك و نزدیكانش از فراگیر بودن پدیده شنود تلفنی در نشریات خود مطلع بوده اند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' در اوایل تابستان امسال به دلیل گسترش انتقادات از استراق سمع تلفن های افراد معروف و دیگر اقشار جامعه توسط عوامل آن، تعطیل شد و تاكنون حدود 30 نفر نیز در ارتباط با این پرونده دستگیر و توسط پلیس بازجویی شده اند.

همچنین به دستور نخست وزیر انگلیس یك كمیسیون تحقیق قضایی به ریاست قاضی 'لویسون' برای بررسی ابعاد مختلف این رسوایی تشكیل شده كه قرار است گزارش نهایی خود را تا پایان سال 2012 میلادی منتشر كند.

موضوع جاسوسی خبرنگاران 'نیوز آو دی ورلد' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد كه پس از تشكیل دادگاه یكی از خبرنگاران این نشریه به نام 'كلایو گودمن' و همچنین یك بازرس خصوصی به نام 'گلن مالكایر' به زندان محكوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كه در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان امسال وارد مرحله تازه ای شد و به یك بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های اخیر نشان داد كه علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیك آنان هدف جاسوسی و استراق سمع كاركنان 'نیوز آو دی ورلد' قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان كشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هك شده بود.

راپرت مورداك كه از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این كشور دارد و علاوه بر مالكیت بخشی از سهام شبكه تلویزیونی اسكای نیوز، سال ها است نشریات متعددی را در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین استرالیا كنترل می كند.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: فرمت مربع , خانه , سیاتل ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: