سایه تجزیه بر فراز لیبی
نوشته شده توسط : brezzers

درگیری های شهر الكفره طی دو هفته اخیر كه در جنوب شرقی لیبی بین دو قبیله این منطقه به وقوع پیوسته دهها نفر كشته و صدها نفر مجروح به جای گذاشته است. درگیری های داخلی و قبیله ای مسلحانه ازجمله نگرانی های شورای انتقالی لیبی و دولت جدید این كشور است.

روزنامه العرب آنلاین به نقل از 'مصطفی عبدالجلیل' در یك سخنانی خطاب به مردم لیبی گفت: نسبت به تجزیه كشور به فدرال‌های كوچك و قبیله‌ای هشدار می‌دهیم.

شورای روابط خارجی آمریكا پس از سقوط قذافی در تحلیلی معنی دار نسبت به جنگ داخلی در این كشور هشدار داد. كارشناسان این اقدام بزرگترین اتاق فكر آمریكا را به برنامه های تجزیه طلبانه این كشور برای كشورهای منطقه ارتباط می دهند.

روزنامه الامارات الیوم در باره درگیری های قبیله ای در لیبی نوشت: ارتش لیبی در این زمینه با آزمونی سخت روبرو خواهد بود.

این روزنامه در ادامه گفت: درگیری میان دو قبیله (التبو) و (الزوی) در شهر الكفره یك چالش برای دولت انتقالی لیبی است. در چنین شرایطی نبود یك ارتش كارآمد برای تامین ثبات و امنیت یك معضل بزرگ محسوب می شود. این درحالی است كه مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی با ژرار لونگه وزیر دفاع فر انسه شنبه همین هفته در طرابلس دیدار داشت. در این ملاقات برخی از مسایل مربوط به آموزش كادر نظامی لیبی، ارتش، موضوع دفاع از حریم لیبی و قراردادهای تسلیحاتی مورد بررسی قرار دادند. وزیر دفاع فرانسه تاكید كرد، دولت انتقالی لیبی به تنهایی قادر به تامین امنیت لیبی است. این مسوول فرانسوی همچنین از آمادگی دولت فرانسه برای ارایه تمرین های نظامی و اسلحه به لیبی خبر داد.

روزنامه الشبیبه چاپ عمان نیز رسما از دخالت هواداران معمر القذافی در درگیری های بین دوقبیله التبو و الزوی در شهر(الكفره) در جنوب شرق لیبی یرده برداشت و نوشت: در این درگیری بیش از 133 نفر كشته شدند. همچنین دولت انتقالی لیبی اعلام كرد، برای مشخص شدن عاملان این درگیری خونبار و همچنین پایان بخشیدن به این درگیری های قبیله ای یك كمیته تشكیل خواهد شد.

مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتفالی لیبی گفت: مدارك زیادی در دست داریم كه هواداران رژیم سابق لیبی در دامن زدن به تنش ها داخلی لیبی نقش دارند. وی در یك سخنرانی كه شبكه ماهواره ای انقلابیون لیبی آن را پخش كرد، گفت: درگیری های شهر الكفره نشان می دهد كه توطئه چینی های هوادران قذافی در خارج از كشور لیبی با همكاری هواداران وی در داخل كشور جنیه عینی به خود می گیرد و باعث بحران آفرینی و جنگ داخلی در لیبی می شود. وی از مردم شهر الكفره خواست كه برای حل تنش ها و درگیری های نژادی به مذاكره بپردازند و هرگونه درگیری و كینه و كدورت را كنار گذارند تا امكان ارسال كمك های انسان دوستانه به مجروحان فراهم گردد.

وی همچنین خواستار تشكیل یك كمیته شد تا درمورد این حوادث و عوامل پشت پرده آن تحقیق كند. عبدالباری ادریس یك مسوول امنیتی در قبیله الزوی گفت: نیروهای شورای انتقالی لیبی در این زمینه اقدام به انجام هیچ كاری نمی كنند.

عیسی عبدالمجید فرمانده جنگجویان قبیله التبو هم گفت: اهالی این قبیله كه در مرزهای غربی الكفره زندگی می كنند مورد هجوم قرار گرفته اند. وی گفت كه در این درگیری ها صد نفر از این قبیله كشته شدند.

روزنامه الشبیبه در ادامه نوشت: این درگیری ها پس از سرنگونی سرهنگ قذافی یك چالش بزرگ محسوب می شود.

یوسف المنقوش رییس ستاد نیرو های مسلح لیبی نیز گفت: نیروهای لیبی برای پایان بخشیدن به درگیری وارد شدند ولی نمایندگان دو قبیله درگیر التبو و الزوی در الكفره گفتند كه این درگیری ها مجددا شروع شده است.

شبكه خبری العربیه شنبه هفته جاری گفت كه مقام های لیبی توانستند كه گروه مسلح وابسته به هوادران معمر القذافی راكه با خود اسلحه حمل می كردند دستگیر كنند. این گروه قصد داشتند به برخی از اماكن در طرابلس هجوم برند.

روزنامه التشرین سوریه در مورد وقوع درگیری های شدید قبیلگی میان دو قبیله التبو و الزوی در 23 بهمن ماه در مرزهای چاد و مصر و سودان و كشته شدن بیش از صد نفر پرده بر داشت.

این روزنامه به نقل از عبدالباری ادریس مسوول امنیتی قبیله الزوی گفت: نیروهای قبیله التبو به قبیله ما حمله كرده اند.

یونس زاوی رییس شورای محلی كفره نیز گفت: از قبیله زاوی نیز دستكم 20 تن كشته و 40 تن زخمی شدند.‌

‌وی خاطرنشان كرد: اعضای قبیله توبو ازسوی عوامل خارجی در چاد و سودان حمایت می شوند و ما تعدادی جنگجوی اهل چاد و سودان را دستگیر كردیم.‌

یونس زاوی سخنگوی شورای محلی شهرمحلی گفت: این درگیری ها در ابتدا با سلاح های سبك شروع شده اما به مرور طرفین درگیر به نارنجك انداز و اسلحه های ضدهوایی متوسل شده اند.‌

عبدالمجید با بیان این موضوع كه پیشتر از شورای ملی انتقالی درخواست میانجی گری كرده است، افزود: من از جامعه بین المللی خواهش می كنم كه میانجی گری كرده و به این درگیری ها كه به فروپاشی قبیله من منجر خواهد شد، پایان دهند.‌

محمد الحریری سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی به نوبه خود اعلام كرد: گروه انقلابیون ضد قذافی برای تامین امنیت مرز این منطقه به سوی شهر كفره در حركت هستند.

عبد الباری ادریس مسوول امنیتی قبیله الزاوی گفت: اخیرا دو نفر از فعالان چاد كه هدف دخالت در درگیری های لیبی را داشتند دستگیر شده اند و موج درگیری ها در شهر دور افتاده الكفره به اوج خود رسیده است و این یك چالش بزرگ محسوب می شود.

'عبد الرحیم الكیب' رییس دولت انتقالی از رهبران دینی لیبی خواست در زمینه سازی برای تاسیس دولت آشتی ملی ایفای نقش كنند. وی گفت كه باید كه فرهنگ موروثی رژیم قذافی به بوته فراموشی سپرده شود و برای پایه ریزی یك فرهنگ جدید تلاش جدی صورت گیرد.

این درگیری ها كه در ابتدا با سلاح های سبك شروع شد و به مرور طرفین درگیر به نارنجك انداز و اسلحه های ضدهوایی متوسل شدند به چالشی برای دولت انتقالی لیبی تبدیل شده است و در حال حاضر تامین ثبات امنیت یك معضل بزرگ محسوب می شود. این ناآرامی ها باعث شده گردیده تا ناتوانی دولت انتقالی لیبی را به نمایش بگذارد و نیاز به نیروهای خارجی و حضورجامعه بین المللی برای ثبات و آرامش را بیش از پیش احساس شود.

پژوهش**الف.ی**1732**9123





:: برچسب‌ها: ایتالیا , شب ,
:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: