خانه ادبیات افغانستان نماینده ای راستین برای بازتاب دادن صدای نسل امروز ادب این كشور است
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، ' محمد صادق دهقان ' عصر چهارشنبه در ششمین جشنواره قند پارسی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: خانه ادبیات افغانستان ششمین جشنواره ادبی قند پارسی را در حالی آغاز می‌كند كه كوله باری گرانسنگ از سه دهه تجربه ادبی و فرهنگی را بر دوش می‌كشد.

وی با تاكید بر این كه در این سال‌ها تلاش كرده ایم تا نماینده‌ای راستین برای بازتاب دادن صدای نسل امروز ادب افغانستان در درون و بیرون كشور و پاسدار میراث ارزشمند نسل رودكی،‌ ناصرخسرو، فردوسی و بیدل و خواجه عبدالله باشیم و از این رهگذر رسالت خطیر خویش را برای روشن نگاه داشتن چراغ زبان و ادب پارسی و فرهنگ ملی در سرزمین مادری به انجام رسانیم. هر چند در این راه پرفراز و نشیب با دشواری‌های زیادی روبرو بوده و هستیم ولی اعضای خانه ادبیات افغانستان از پای نمی‌نشینند و امیدوارانه‌تر از پیش با نابردباری‌ها می‌ستیزند.

دهقان در ادامه گفت : ادبیات به عنوان برون داد ناب ناخودآگاه جمعی و زبان به عنوان بازتاب دهنده دغدغه‌ها، هیجان‌ها، احساسات آدمیان دومیراث گرانسنگ و ارزشمندی است كه پاسداری از آن نگاه بانی از هویت تاریخی تحقق یافته جمعی این حوزه فرهنگی تمدنی به شمار می‌آید.

به گفته دهقان ‌مردمانی كه نتوانند از بنیادها، ‌عنصرها و درون مایه‌های مفهومی چیستی تاریخی خود مراقبت كنند، توان ادامه حیات هوشمند ومعنادار و تاب مقاومت در برابر رقیبان خویش را نخواهند داشت.

دبیر ششمین جشنواره قند پارسی خاطر نشان كرد : با توجه به همه این موارد، خانه ادبیات افغانستان كوشیده است گذرگاهی ارتباطی باشد میان نسل امروز و پیشگامان فرهنگی. بر همین اساس این دوره از جشنواره به نام فرزند خجسته خصال غزنین باستانی 'محمد سرور مولایی' ( مولانا شناس و بیدل پژوه ) آراسته شده است.

وی برپایی این گردهمایی بزرگ فرهنگی را كاری سترگ برشمرد و افزود : بر اساس طرح‌های اداری خانه ادبیات كه برگزاری دو سالانه جشنواره قند پارسی در آن در نظر گرفته شده است، كوشش پیگیرانه هیات مدیره خانه ادبیات در كابل و تهران برای این جشنواره از ابتدای سال 1390 آغاز و در ماه خرداد برگزاری آن قطعی شد و سپس فعالیت‌های مربوط به آن از ماه آبان شتاب بیشتری گرفت. آنگاه تلاش‌ها به سرانجام رسید و با همكاری همه اعضا در قالب ششمین گردهمایی بزرگ اهل فرهنگ، هنر و ادب افغانستان امروز در ایران تجلی یافت.

ششمین جشنواره قند پارسی كه از عصر چهارشنبه با حضور تعدادی از مسوولان فرهنگی و ادیبان و شاعران ایرانی و افغان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شده امروز نیز ادامه دارد.

فراهنگ **1630**1319





:: برچسب‌ها: حزب , خورشید , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: