پدر و احیاگر ساز بربط مورد تقدیر قرار گرفت
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش خبرنگار ایرنا استان تهران، در ابتدای این نشست یك كلیپ تصویری در خصوص 'منصور نریمان' پخش شد و این نوازنده چیره‌دست به معرفی خود و هنرش پرداخت.

وی در این كلیپ تصویری گفت: من 'اسكندر ابراهیمی زنجانی' هستم كه اهالی موسیقی مرا به نام منصور نریمانی می شناسند؛ در زنجان به دنیا آمدم، پدرم دكتر بود و در شهر مشهد آوازه‌ای خوش داشت، علت انتخاب این نام مستعار تنها حفظ شهرت نیك پدرم بود كه مبادا مردم نامم را از رادیو به عنوان نوازنده بشنوند و به علت تعصبات آن زمان نسبت به موسیقی به شهرت نیكوی پدرم خللی وارد شود.

نریمان افزود: ابتدا با نواختن سه تار موسیقی را آغاز كردم، كه حجم كوچكی داشت و برای كودكان ساز بهتری بود و با رشد جسمی نواختن تار را نیز آغاز كردم و از زمان آغاز رادیو مشهد به نوازندگی در رادیو پردختم و بیشتر مشغول تكنوازی بودم.

وی همچنین گفت: پدرم از علاقه مندان به موسیقی بود و همواره حسرت می‌خورد كه چرا ساز ایرانی بربط از كشور ما خارج شده و از آن دیگران شده است و همواره می گفتند كه ای كاش كسی پیدا شود تا این ساز را به خودمان برگرداند.

نریمان با اشاره به این‌كه در آن زمان از طریق تلفن از مشهد با 'روح‌الله خالقی' مدیر هنرستان موسیقی در تهران ارتباط برقرار كرده و موسیقی آموخته است، گفت: زمانی كه من مدرس هنرستان موسیقی شدم هیچ كتابی برای عود وجود نداشت كه در همین راستا نخستین كتابم را به نام شیوه بربط نوازی چاپ كردم، دومین كتابم چهل و دو قطعه برای بربط بود و آخرین كتابی كه منتشر كردم ردیف موسیقی ایرانی برای عود نام داشت.

پدر عود ایران گفت: بربط ، سازی ایرانی است ، اما پس از ورود اعراب به ایران، این ساز به عراق رفت و تغییراتی در آن ایجاد شد.

وی افزود: این تغییرات مفید واقع شد به عنوان مثال صفحه این ساز از پوست بود كه آن را چوبی كردند و تعداد سیم‌های این ساز را نیز به چهارده عدد افزایش دادند و البته در موسیقی ما بربط همچنان 10 سیم دارد.

در این كلیپ همچنین 'فریدون حافظی' به عنوان نوازنده تار درباره نریمان گفت: عود به حقیقت از آن نریمان است و وی در نوازندگی این ساز یگانه است.

حافظی افزود: كتاب 'ردیف موسیقی ایرانی برای عود' تالیف استاد نریمان یادگار ارزنده‌ای برای نسل‌های مختلف موسیقی ایران است و پیش آن تالیفی در خصوص ساز بربط (عود) صورت نگرفته بود.

'حسن ناهید' به عنوان نوازنده نی و از اعضای گروه پایور نیز در وصف هنر منصور نریمان گفت: نریمان حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران دارد و در بیشتر گروه های بزرگ موسیقی ایران حضور داشت.

وی افزود: پنجاه سال پیش كه من به رادیو رفتم نوازندگان عود انگشت شمار بودند ولی با فعالیت‌های نریمان و تربیت شاگرد از سوی وی ساز عود رونق بسیاری یافت.

براساس این گزارش 'حسین بهروزی نیا' كه یكی از بهترین شاگردان نریمان در نوازندگی ساز عود به شمار می رود به علت حضور نداشتن در ایران پیام تصویری خود را به این مراسم ارسال كرده و این پیام برای حضار پخش شد.

'هوشنگ ظریف'، 'كیخسرو پور ناظری' و 'محمد اسماعیلی' از دیگر حاضرین در این مراسم بودند.

در انتهای این مراسم گروه موسیقی 'نریمان' به سرپرستی 'علی پژوهشگر' به اجرای موسیقی پرداختند.

در این اجرا علی پژوهشگر به اجرای بربط پرداخت، 'پاشا هنجنی' نوازندگی نی را برعهده داشت و 'مهیار جلالی‌پور'، 'محمدرضا رئیسی' و 'ایمان مشایخی' سازهای كوبه‌ای نواختند.

آیین تجلیل از 'اسكندر ابراهیمی زنجانی' با نام هنری منصور نریمانی پیشكسوت عرصه موسیقی و احیاگر ساز ایرانی بربط كه با نام عود شناخته می‌شود، شامگاه گذشته در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

تهرام/6065/1348





:: برچسب‌ها: روز , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 494
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: