زنان فوتبالیست ایرانی منتظر تصمیم بورد جهانی
نوشته شده توسط : brezzers
تیم ملی بانوان ایران

بورد بین‌المللی فوتبال فردا در مورد استفاده از پوشش سر در مسابقات فوتبال بانوان تصمیم‌گیری می‌کند

صد و بیست و ششمین نشست اتحادیه بورد بین المللی فوتبال که بالاترین مرجع قانونگذاری در فوتبال است و هجده سال پیش از فیفا تشکیل شده، فردا (شنبه 3 مارس) در بگشات در جنوب غربی لندن برگزار می‌شود.

این بورد در این جلسه سالیانه درباره تغییر یا وضع قوانین جدید تصمیم می گیرد و معمولا مصوبات آن از اول ژوئن و پیش از شروع فصل تازه فوتبال به اجرا در می‌آید، البته گاهی هم این مصوبات بلافاصله بعد از تصویب اعمال می‌شوند.

اما در جلسه فردا به یکی از بحث برانگیزترین قوانین فیفا پرداخته خواهد شد.

موضوع مورد بحث ممنوعیت استفاده از پوشش سر برای بانوان است.

این موضوع را شاهزاده علی، ولیعهد اردن که جوان‌ترین عضو کمیته اجرایی و نایب رییس فیفاست، در جلسه فردا مطرح خواهد کرد.

شاهزاده علی می‌گوید:" فوتبال زنان مسیری طولانی را طی کرده، همانطورکه در آخرین جام جهانی زنان هم تجربه آن را داشتیم.

در حال حاضر به زنان دنیا گفته شده به این دلیل بی‌معنی نمی‌توانند در مسابقات شرکت کنند. این پیشداوری ناعادلانه ایست.

پیش از این پوشیدن آستین و جوراب بلند مجاز دانسته شده و استفاده از پوشش سر نمادگرایی مذهبی نیست بلکه تساهل فرهنگی است و مبارزه من با این ممنوعیت برای این است که این مشکل زنان بسیاری در تمام دنیاست . . . همه در سازمان ملل و فدراسیون‌های کشورهای مختلف با این موضوع موافقند و من نمی دانم که ایراد لغو این قانون چیست."

دیروز هم ویلفرید لمکه، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور ورزش، توسعه و صلح، نامه ای به سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال نوشته: "فیفا وظیفه دارد بدون هیچ مانعی و صرفنظر از جنسیت، توانایی، سن، فرهنگ یا اعتقادات مذهبی شرایط برابری ایجاد کند تا همه بتوانند فوتبال بازی کنند."

فیفا پنج سال پیش استفاده از پوشش سر را به دلیل خطری که ممکن است برای سلامت بازیکنان ایجاد کند، ممنوع کرد. به عبارت دیگر فیفا معتقد است برای اینکه در حین بازی خطری بازیکنان را تهدید نکند باید گوش و گردن آنها پوشیده نباشد.

بورد بین‌المللی به همین دلیل سال گذشته استفاده از پوشش گردن یا "اسنود" را، که بازیکنانی مثل کارلوس توز و سمیر نصری (بازیکنان فعلی منچستر‌سیتی) برای مقابله با سرما استفاده می کردند، ممنوع کرد.

این تصمیم فیفا بیش از همه بر زنان ایرانی تأثیر گذاشته است. هشت ماه پیش تیم فوتبال بانوان ایران در دور دوم انتخابی المپیک لندن با لباسی پا به میدان مسابقه با اردن گذاشت که تمام بدن آنها از جمله سر و گردن و گوش‌ها را می پوشاند.

داور مسابقه بدلیل اینکه این لباس قانون چهارم بازی فوتبال را نقض می کند مسابقه را برگزار نکرد و نتیجه سه بر صفر به نفع اردن اعلام شد. به این ترتیب نقطه پایانی بر رویای زنان ایرانی برای حضور در المپیک گذاشته شد.

در روزهای گذشته ژانگ جیلانگ رییس موقت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از سپ بلاتر رییس فدراسیون جهانی خواست تا در جلسه بورد بین‌المللی از لغو ممنوعیت حجاب حمایت کند: "این وظیفه ماست که فوتبال بازی کردن را برای همه در سراسر دنیا میسر کنیم و من از شما می خواهم تا توان خود را برای تحقق این خواسته بحق بکار گیرید."

اما جدا از موضوع حجاب چند قانون مهم دیگر هم در جلسه فردا بررسی خواهد شد. نخست مجاز شمردن تعویض چهارم در بازیهاییست که به وقت اضافه کشیده می شود.

فیفا در بیانیه‌ای گفته برای "حفظ کیفیت فنی و سلامتی بازیکنان" از این تصمیم حمایت می کند. با توجه به اینکه بورد بین‌المللی را چهار عضو فیفا و نمایندگان فدراسیون‌های فوتبال بریتانیا (انگستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) تشکیل می‌دهند، و برای تصویب هر قانون به شش رأی احتیاج است، به نظر می رسد این قانون به تصویب برسد.

قانون دیگر استفاده از اسپری رنگی برای تعیین فاصله خط دفاعی از زننده ضربه ایستگاهیست. داورها در جام ملت‌های آمریکای جنوبی از این اسپری استفاده کردند. این اسپری برای مشخص کردن فاصله قانونی روی چمن پاشیده می‌شود و بعد از چند ثانیه محو می‌شود.

بجز این بورد بین المللی استفاده از تکنولوژی را برای تعیین عبور توپ از خط دروازه بررسی خواهد کرد. هشت شرکت فناوری‌های خود را ارائه کرده اند و بورد برای انتخاب بهترین آنها تصمیم گیری خواهد کرد.

البته تصمیم نهایی به جلسه فوق العاده‌ای موکول خواهد شد که بعد از فینال جام ملت‌های اروپا برگزار می‌شود. پیش از این سخنگوی لیگ برتر انگلستان اعلام کرده بود که در فصل آینده این تکنولوژی در لیگ برتر بکار گرفته می‌شود.

استفاده از دو داور دروازه هم جز دستور جلسه فرداست. در صورت تصویب این موضوع، در جام ملت‌های اروپا مسابقات پنج داور خواهند داشت.





:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: