روزنامه‌های کابل: دوشنبه، ۱۵ حوت
نوشته شده توسط : brezzers

وضع محدودیت از جانب بانک مرکزی افغانستان بر خروج ارز این کشور و بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس افغانستان، از موضوع‌های عمده مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل هستند.

اراده در سرمقاله خود با تاکید بر این که مشکل اساسی افغانستان "ریشه در پایه‌های قدرت دارد"، مدعی شده است که "هر مشکل عمده و اساسی به نحوی توسط کسانی سامان داده می‌شود که روابط مستقیم یا غیرمستقیم با مراجعی دارند که در سطح اول دستگاه سیاست و قدرت" هستند.

به نظر این روزنامه، "اگر فساد اداری بیداد می‌کند، اگر اختلاس به اوج خود رسیده، اگر ناامنی سیر صعودی دارد، اگر حضور انواع مافیا در اداره‌های دولتی و غیردولتی رو به گسترش است... به وسیله گروهی تنظیم می‌شود".

سرمقاله‌نویس اراده انتقال ارز از کشور به خارج را مثال زده و نوشته است که بیشتر این پول‌ها به وسیله مقام‌های بلندپایه دولتی یا افرادی که به نحوی وابسته به آنها هستند، خارج می‌شوند. به نوشته این روزنامه، این افراد از پول کمک‌های بین‌المللی به افغانستان برای خود در دوبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اخیرا بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که در چند سال اخیر حدود پنج میلیارد دلار از این کشور خارج شده و به همین دلیل بر خروج ارز از کشور محدودیت وضع کرده است. براساس این محدودیت هر فرد تنها ۲۰ هزار دلار می‌تواند با خود به خارج از کشور منتقل کند.

اراده معتقد است که این تصمیم تازه بانک مرکزی بیشتر از آن که بتواند این محدودیت را در مورد افراد قدرتمند اعمال کند، افراد عادی و بازرگانان را هدف قرار خواهد داد و در نتیجه، آنها نخواهند توانست که برای وارد کردن کالاهای مورد نیاز مردم از خارج، پول به خارج منتقل کنند.

آرمان ملی وضع محدودیت بر خروج ارز از کشور را دیر دانسته و نوشته است که هرچند این کار در خور ستایش است اما باید در این مورد بسیار پیشتر از این تصمیم گرفته می‌شد. به تعبیر نویسنده، حالا که "فصل سبز" کمک‌های جهانی به افغانستان به پایان رسیده"، این تصمیم اتخاذ شده است.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که با وجود این، اعضای دولت، مقام‌های بلندپایه و نورچشمی‌های آنها باید به این تصمیم تازه بانک مرکزی پابند باشند و در وقت بیرون شدن از کشور، نشان دهند که ده‌ها و صدها هزار دلار با خود ندارند.

آرمان ملی با این مقدمه، در مورد اجرایی شدن این تصمیم ابراز شک و تردید کرده و افزوده است که از کجا معلوم است که مجریان این تصمیم خود بیشتر از گذشته با خارج‌کنندگان ارز از کشور "تبانی" نمی‌کنند و قانون را در مورد همگان به گونه یکسان اجرا می‌کنند.

ماندگار در تیتر اول خود نوشته است: "تهدیدهای داخلی خطرناکتر از تهدیدهای خارجی" و در توضیح آن نوشته است که اگر هک شدن وبسایت شورای امنیت ملی افغانستان درست باشد، باید نسبت به کل وضعیت امنیتی کشور شک کرد.

اخیرا افرادی منسوب به گروه القاعده وبسایت شورای امنیت افغانستان هک کردند و در آن عکس اسامه بن لادن، رهبر این گروه را گذاشتند و پیام‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی در حمایت از این گروه و مخالفت با مسیحیان، یهودیان و شیعیان نوشتند.

این روزنامه افزوده است که یک بار در گذشته طالبان با دست یافتن به ایمیل‌های مقام‌های امنیتی، باعث شرمساری بزرگی برای این مقام‌ها شدند و این بار وبسایت شورای امنیت ملی افغانستان، که از نهادهای مهم دولت این کشور شمرده می‌شود، هک شده است.

به باور نویسنده ماندگار، افراد "نفوذی" در نهادهای دولتی افغانستان زمینه این کارها را فراهم کرده‌اند و به همین دلیل، نویسنده نسبت به خطری که از جانب این گونه افراد وجود دارد، هشدار داده است.

هشت صبح روند بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در مجلس را نقد کرده و نوشته است که "در پارلمانی که ما داریم خواب چنان سنگینی می‌کند حوصله طرح چند سوال تخصصی برای نمایندگان باقی نمی‌ماند".

اخیرا آقای کرزی ۹ عضو جدید کابینه خود را به مجلس معرفی کرد و در هفته جاری مجلس سرگرم بررسی برنامه‌های این وزیران ییشنهادی بوده است و روز دوشنبه، ۱۵ حوت/اسفند، جلسه رأی‌گیری در مورد رد یا تایید صلاحیت‌های آنها برگزار شده است.

این روزنامه از اعضای مجلس انتقاد کرده است که با وزیران پیشنهادی "برخورد رفیقانه" دارند و این امر زمینه طرح پرسش‌های اساسی در مورد برنامه‌های آینده این وزیران را از بین برده است. به نظر هشت صبح، سوال‌هایی که در دو روز گذشته مطرح شده هم بیشتر "سطحی" بوده‎‌اند.

این روزنامه افزوده است که حتی بیشتر نمایندگان، حوصله نشستن در مجلس برای شنیدن برنامه‌های این وزیران پیشنهادی را هم نداشته‌اند و در وقت سخنرانی آنها، آهسته آهسته مجلس را ترک کردند. هشت صبح با لحن طعنه‌آمیزی افزوده است که گویی نمایندگان هنگام خروج از مجلس، کارهای مهمتر از نمایندگی مردم داشته‌اند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح در ادامه نوشته است که وقتی برخورد اعضای مجلس با وزیران پیشنهادی چنین باشد، پس معیار برای دادن رأی اعتماد به آنها چیست. این روزنامه افزوده است: این همه بی‌علاقگی نشان از آن دارد که نمایندگان تصمیم خود را از قبل در این مورد گرفته‌اند.





:: برچسب‌ها: ساحل , آبی , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 463
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: