انتقاد یک ناشر ایرانی از روند صدور مجوز کتاب
نوشته شده توسط : brezzers
فریده خلعتبری

خانم خلعتبری می گوید با این روندی که وزارت ارشاد برای صدور مجوز کتاب کودک و نوجوان پیش گرفته باید به انصاف هیات نظارت بر کتاب کودک شک کرد

مدیر نشر شباویز در گفتگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که عدم صدور مجوز برای برخی کتاب های این انتشاراتی حدود دو میلیارد تومان برایش هزینه داشته است.

فریده خلعتبری، در این گفتگو ضمن انتقاد از روند صدور مجوز برای کتابهای کودک و نوجوان گفت که این شیوه باعث می شود ناشران خصوصی کتاب کودک و نوجوان ضرر کنند.

به گفته خانم خلعتبری روند صدور مجوز برای این کتاب ها به این شکل است که ناشر باید نسخه نهایی را برای صدور مجوز به وزارت ارشاد بفرستد، یعنی به این ترتیب هزینه هایی چون حروفچینی، تصویرگری و لیتوگرافی پرداخت می شود بی آنکه معلوم باشد که کتاب اجازه انتشار خواهد یافت یا خیر.

مدیر نشر شباویز در گفتگوی خود با ایلنا گفته که معتقد است غالبا کتابهایش به "دلایل واهی و غیر کارشناسانه" مورد تایید ارشاد قرار نمی گیرد. خانم خلعتبری همچنین گفت که "ناشران دولتی یا منتسب به دولت" هرگز با مشکلاتی از این دست روبرو نمی شوند.

خانم خلعتبری در این گفتگو به چند نمونه از مواردی که از وی خواسته شده کتابهایش را برای دریافت مجوز اصلاح کند، اشاره کرد از جمله در مورد کتاب "المیرا" که به گفته خانم خلعتبری "رد شده است". او گفت داستان این کتاب درباره "دختر سه ساله ای است که بیمار است و همیشه تب دارد و با وجود مراقبت های پدر و مادرش با روایتی لطیف و زیبا در پایان داستان، زندگی را ترک می گوید".

مورد دیگری که این ناشر کتاب کودک و نوجوان به آن اشاره کرد این بود که درباره کتاب دیگری به او گفته اند: "چرا در آن به عزرائیل جنسیت مونث داده اید؟".

مدیر انتشارات شباویز همچنین گفت "با این روندی که وزارت ارشاد پیش گرفته باید به انصاف هیات نظارت بر کتاب کودک و نوجوان در اداره کتاب شک کرد از طرف دیگر این روند روز به روز به مشکلات ما اضافه می کند بنا بر این مسئولان اگر مدعی دلسوزی در این حوزه هستند باید چاره ای برای حل مشکلات موجود بیندیشند."

این اولین بار نیست که یک ناشر نسبت به ممیزی و روند صدور مجوز برای کتاب ها معترض است. به غیر از ناشران بسیاری از نویسندگان هم به عملکرد وزارت ارشاد در ممیزی کتاب هایشان اعتراض دارند.

چندی پیش نیز اخباری مبنی بر حذف بخش هایی از منظومه خسرو و شیرین برای کودکان منتشر شد که واکنش های زیادی را برانگیخت.





:: برچسب‌ها: استرالیا , پرنده ,
:: بازدید از این مطلب : 477
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: