صادرات كشور در سال آینده به 75 میلیارد دلار خواهد رسید
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا ، 'عین‌الله محمدخانی غیاثوند ' روز سه شنبه در همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه استان قزوین كه در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد،اظهار داشت:بحث تحریم از تهدید به فرصت تبدیل شده است.

وی با بیان اینكه صادركنندگان افسران خط مقدم جبهه عرصه اقتصادی هستند افزود: با ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و تشكیل وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت، سیاستگذاری واحدی در تولید كالاهای صادرات محور محقق شده است.

غیاثوند با اشاره به اهمیت نقش صادركنندگان اظهار كرد: صادركنندگان با همه مشكلات و موانعی كه با آن مواجه‌اند توانسته‌اند با مضاعف كردن تلاش های خود نقش بسزایی در شكوفایی اقتصاد كشور ایفا كنند.

وی با بیان اینكه در فضای اقتصادی موجود بین المللی و داخلی انجام فعالیت صادراتی ایثارگری و فداكاری نیاز دارد، تصریح كرد: روزی دشمن در جبهه جنگ، مسلحانه با ما در جنگ بود و امروز در جبهه اقتصادی، با ما در جنگ است بنابراین صادركنندگان سربازان و مدافعین واقعی این جبهه ها هستند چراكه دست و پنجه نرم كردن با بحران اقتصادی بین المللی و تحریم ها و تبعات هدفمند سازی یارانه ها كار آسانی نیست.

به گفته وی هرچند آثار بحران اقتصادی بین المللی بیشتر دامنگیر كشورهای آمریكا و اروپا شده و سیستم اقتصادی آنها را متلاطم كرده و باعث ركود اقتصادی و ورشكستگی شركت ها و بانك های آنان شده است ولی از آنجا كه اقتصاد مرز ندارد و مرز نمی شناسد به طور قطع این موضوع بر اقتصاد، تولید و صادرات كشور ایران نیز اثر گذاشته و خواهد گذاشت.

غیاثوند با اشاره به ضروری بودن هدفمند سازی یارانه‌ها به عنوان یك جراحی اقتصادی تصریح كرد: خوشبختانه هدفمند سازی یارانه ها با حمایت مردم و تلاش دولتمردان با موفقیت انجام شد.

وی اظهار كرد: هدفمند سازی یارانه‌ها با همه مزایایی كه داشته و خواهد داشت، آثار و تبعاتی در تولید و صادرات نیز داشته كه اجتناب ناپذیر است زیرا با قطع یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و عوامل تولید، قیمت تمام شده محصولات تولیدی بالا رفته و قدرت رقابت با كالاهای خارجی از آن ها گرفته یا كم می شود.

مدیركل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی، رشد صادرات كشور را مطلوب ارزیابی و تصریح كرد: سال ‌٨٣ میزان صادرات غیر نفتی كشور ‌٦/٨ میلیارد دلار بود این در حالی است كه این میزان برای سال جاری ‌٤٥ میلیارد دلار پیش بینی شده به طوری كه در 11 ماهه امسال 44 میلیارد دلار آن محقق شده است.

غیاثوند با اشاره به اهمیت صادرات كالا تصریح كرد: با صدور كالا به خارج از كشور، هویت و عظمت ایران اسلامی به دنیا معرفی می شود و افتخار و عزت را به ارمغان می آورد لذا دولت وظیفه دارد با حمایت لازم از صادركنندگان كالا به این كارآفرینان و تولیدكنندگان كمك كند.

این مسوول در خصوص راهكارهای افزایش صادرات اظهارداشت: بهبود كیفیت كالاهای صادراتی، شناسایی، دسترسی و بهره برداری از بازارهای هدف را از راههای رسیدن به توسعه صادرات دانست.

غیاثوند تصریح كرد: نوسان بازار ارز، كمبود نقدینگی، تاخیر در پرداخت جوایز صادراتی از مشكلات بخش صادرات است كه امیدواریم با تلاش دولت حل شود.

وی یادآورشد: رییس جمهور دغدغه جدی دارند تا مشكلات صادركنندگان حل شود و اگر بخواهیم موانع را رفع كنیم دولت و بخش خصوصی نباید روبروی هم قرار گیرند بلكه باید در كنار همدیگر و تعامل منطقی مسائل را حل كنند.

مدیركل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی كشور بیان كرد: با اجرای طرح پایش استانها و تشكیل كارگروه توسعه صادرات در صددیم با دادن اختیار به استانداران ضمن شناسایی مشكلات صادركنندگان و تولیدكنندگان برای رفع آنها با سرعت بیشتری در خود استانها اقدام كنیم و موضوع به تهران ارجاع نشود.

این مسوول تشكیل كارگروه صادرات كشور در مركز را نیز از راهكارهای تسریع در حل مشكلات صادركنندگان ذكر كرد.

غیاثوند با تاكید بر ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی و كاهش وابستگی به فروش نفت، گفت: با توجه به رقابت بازارهای جهانی در این عرصه با صادرات به‌ویژه در زمینه محصولات غیرنفتی می‌توانیم به رشد اقتصادی، اشتغال و كار و مهار تورم در كشور كمك كنیم و با برنامه‌ریزی و تقویت تشكل‌های صادراتی نیز این فرصت عظیم را در راه شكوفایی و آبادانی در رفاه كشور استفاده كنیم.

در پایان این مراسم از 15 صادركننده نمونه استانی و پنج صادر كننده ملی با اهدا لوح و جوایز ارزنده تجلیل و قدردانی شد. 7389/ 1644/506





:: برچسب‌ها: درختان , قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: