اجلاس گروه 20 در مكزیك و اصلاح معماری اقتصاد بین المللی
نوشته شده توسط : brezzers

نشست وزرای امور خارجه بیست كشور صنعتی در حالی در مكزیك برگزار گردید كه اقتصاد جهانی هنوز بحران را در درون خود تجربه می كند و اقتصادهای اروپا (یونان، اسپانیا و ایتالیا) و آمریكای شمالی (آمریكا) با بحران مالی گسترده مواجه است . در این نشست دو روزه كه در شهر 'لوس كابس' در شمال شرقی مكزیك برگزار گردید، دستوركار مذاكرات، از سوی برگزاركنندگان آن در قالب موضوعاتی همچون 'ثبات اقتصاد بین المللی و اصلاح ساختار اقتصادی برای توسعه اشتغال، بهبود و ارتقا سیستم مالی بین المللی برای توسعه رشد اقتصادی و بهبود و ارتقا معماری اقتصاد بین المللی، افزایش امنیت غذایی و نهایتا مقابله با تغییرات اقلیمی' اعلام شد. در این زمینه، 'پاتریسیا اسپینوزا' وزیر امور خارجه مكزیك، در مراسم افتتاحیه این نشست اعلام كرد:'مسائل زیادی است كه زندگی صدها میلیون نفر را در جهان تحت تاثیر قرار داده است اما جامعه جهانی تاكنون نتوانسته در حل این مسائل به پیشرفت های محسوسی دست پیدا كند'. مكزیك كه میزبان این نشست بود، اكنون ریاست دوره‌ای این گروه را نیز برعهده دارد و این نشست در واقع مقدمه ای برای نشست سران گروه بیست بود كه ژوئن آینده (خرداد1391) در همین منطقه ساحلی مكزیك برگزار خواهد شد.

همچنین نیمی از وزرای امور خارجه كشورهای عضو گروه بیست به ویژه فرانسه، انگلیس، ایتالیا، هند و برزیل برای شركت در این نشست به مكزیك نرفته و ترجیح داده بودند نمایندگان خود را اعزام كنند.

'هیلاری كلینتون' وزیر امور خارجه آمریكا بعنوان كشوری كه بحران اقتصادی از این كشور آغاز گردید، ضمن شركت در این نشست،در سخنرانی خود تاكید كرد:'دغدغه آمریكا این است كه در اقتصاد جهانی، نظامی بر پایه قوانین و مقررات استوار شود كه در آن شفافیت و رقابت آزاد جایگاه ویژه ای داشته باشد'.در همین حال، مشكلات اقتصادی كه امروز جهان با آن مواجه است، بسیاری ریشه های ساختاری دارد كه مهم ترین آن را می توان در ابزارها و نهادهای برخاسته از نگرش آمریكایی در اقتصاد مالی بین المللی دانست.

**گروه بیست و اختیارات آن

------------------------------

گروه 20 در واقع گروهی متشكل از وزرای دارایی و روسای بانك‌های مركزی 19 كشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، كانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مكزیك، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، كره جنوبی، تركیه ، انگلیس، ایالات متحده آمریكا و اتحادیه اروپا است كه توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانك مركزی اروپا نمایندگی می‌شود. این گروه در سال 1999 (1378) به منظور تشكیل جلسات منظم میان مهمترین كشور‌های صنعتی و اقتصادهای در حال توسعه تاسیس شد. جلسات این گروه با هدف بحث و بررسی درباره مباحث جهانی برگزار می‌شود و اولین اجلاس آن در دسامبر 1999 ( دی 1378) در برلین به میزبانی مشترك وزرای دارایی آلمان و كانادا برگزار گردید. اگرچه گروه بیست، اجلاسی غیررسمی است و معمولا به صورت گفت وگوی آزاد و سازنده میان كشور‌های صنعتی و اقتصادهای نوپدید درباره موضوعات مرتبط با ثبات اقتصاد جهانی و با هدف مشاركت كشورهای عضو در تقویت ساختار بازارهای مالی بین‌المللی، فراهم آوردن زمینه گفت وگو درباره سیاست مالی ملی، همكاری بین‌المللی و موسسات مالی بین‌المللی انجام می شود اما در در واقع تصمیمات آن به دلیل حضور قدرت های بزرگ سیاسی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. چراكه این كشورها با ارایه رویكردهای خود در این اجلاس، مسیر را برای بازسازی و اصلاح رویكردهای گذشته و تصمیم گیری در مورد دیدگاه های جدید آماده می سازند.

**اجلاس مكزیك و رویكردهای جدید

------------------------------------

اولین اجلاس وزرای امورخارجه بیست كشور صنعتی در حالی در شهر لوس كابوس مكزیك به پایان رسید كه همچنان سایه سنگین بحران اقتصادی كه از سال 2008(1387) آغاز شد، بر فضای اجلاس گسترده بود. گرچه شیب تند بحران اقتصادی سال های 2008 و 2009 تقریبا پایان یافته اما مساله اصلی در این میان مهار كامل بحران و بازگشت به وضعیت پیشین، رونق دوباره اقتصاد كشورهای آسیب دیده از این بحران و نیز اصلاح معماری اقتصاد بین المللی است، كه همچنان محل بحث و گفت و گو و البته اختلاف نظر است. نكته واضح و مسلم این است كه اجلاس گروه20 به دنبال اصلاح بسیاری از چالش هایی است كه برای سال های متمادی در پیكره اقتصاد جهان ایجاد شده است. در این چارچوب به نظر می رسد كه اجلاس وزرای امورخارجه در مكزیك و به تبع آن اجلاس سران، تلاش هایی است تا علاوه بر مهار بحران اقتصادی و كاهش رشد مناسب اقتصادی، بر اصلاح ساختارهای اقتصاد بین المللی و معماری آن نیز تمركز شود. در چنین قالبی به نظر می رسد كه اجلاس همانطور كه در بیانیه آن ارایه شده است به دنبال ' چگونگی رفع موانع موجود بر سر حل بحران اقتصاد جهانی و اینكه گروه كشورهای بیست بایستی نقشی موثر در استقرار یك نظام هماهنگ اداره حوزه مالی بین المللی داشته باشند'، خواهد بود.

در نهایت به نظر می رسد كه گردهمایی اجلاس وزرای امورخارجه در مكزیك بخشی از نگرش تاثیرگذاری متقابل سیاست و اقتصاد بر یكدیگر است كه در دوره های قبلی این اجلاس كم رنگ بود و اقتصادهای بزرگ جهان دراجلاس بیست در دوره های پیشین، بر چگونگی مهار و حل بحران از طریق ابزارهای اقتصادی تمایل داشتند اما به نظر می رسد كه در اجلاس مكزیك، كشورهای شركت كننده به دنبال پاسخگویی به سوال چگونگی تحول در ساختارهای اقتصادی- مالی بین المللی بودند، كه بخشی از رویكردهای جدید در حل بحران اقتصادی خواهد بود.

تحقیق**2040**1358





:: برچسب‌ها: بریتانیا , عکس , روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: