دو واحد تولیدی با سرمایه گذاری مشترك ایران و عراق در 'تمرچین' راه اندازی می شود
نوشته شده توسط : brezzers

'غلامرضا دیزج نژاد' روز شنبه در جلسه بررسی راهكارهای افزایش مبادلات مرزی استان آذربایجان غربی با اقلیم كردستان عراق افزود: بر اساس موافقتنامه ای كه به امضای مسوولین اقتصادی ایران و عراق رسیده است یك كارخانه فرآوری سنگ های تزئینی و یك واحد تولید آب میوه با سرمایه گذاری مشترك در مرز تمرچین مقابل حاج عمران عراق احداث می شود.

وی اضافه كرد: با راه اندازی این دو واحد تولیدی كه با هدف ایجاد اشتغال برای مرزنشینان و توسعه مبادلات و همكاری های مشترك احداث می شوند، علاوه بر رونق اقتصادی، تعمیق مناسبات دوستی و همكاری، شاهد ارتقاء آرامش و امنیت در مرزها خواهیم بود.

شهرستان پیرانشهر با داشتن 43 معدن فعال سنگ گرانیت با ذخیره معدنی بیش از چهار میلیون تن یكی از قطب های مهم تولید سنگ های گرانیت در ایران و خاورمیانه است كه سنگ های گرانیت سبز یشمی و گابرودوریت این شهرستان به لحاظ استحكام و زیبایی در جهان منحصر به فرد است.

دیزج نژاد افزود: با توافق دو طرف، صندوق مالی اعتباری ویژه ای نیز راه اندازی می شود تا مبادلات مالی طرفین بر اساس ریال ایران و دینار عراق انجام شود و در این مجموعه ها امكان خدمات ارزی نیز فراهم خواهد شد.

معاون استاندار آذربایجان غربی گفت: همزمان با احداث این واحد ها تشكیل شركت حمل و نقل و چند طرح اقتصادی مشترك دیگر نیز در دستور كار دو طرف قرار دارد كه با تحقق این طرح ها مناسبات اقتصادی ایران با عراق وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر یكی از بازارچه‌های مرزی فعال كشور است كه در ناحیه غربی پیرانشهر یعنی مرز ایران و عراق واقع شده است. گمرك زمینی تمرچین كوتاه‌ترین مسیر جمهوری اسلامی ایران به شمال عراق و بنادر و سواحل دریای مدیترانه محسوب می‌شود. وجود راه‌آهن اربیل در نزدیكی این بازارچه كه به شبكه راه‌آهن سراسری عراق و سوریه متصل و امتداد آن به بندر الرازقیه سوریه منتهی می شود از جمله مزیت‌های مهم برای ترانزیت كالا بویژه برای كشورهای همجوار ایران و كشورهای آسیای میانه به شمار می‌رود.

583





:: برچسب‌ها: سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: