بررسی روزنامه های صبح یکشنبه تهران، 21 اسفند
نوشته شده توسط : brezzers

روزنامه های امروز صبح تهران در صفحات اول خود دیدار بشار اسد و دبیرکل سازمان ملل را با اهمیت دیده اند. بازگشت اصغرفرهادی برنده جایزه اسکار از جمله خبرهای منعکس شده در بیشتر روزنامه هاست و یکی از روزنامه ها خبر از بازگشت سفیران اروپائی داده که دو ماه پیش ایران را به عنوان اعتراض به حمله بسیجی ها به سفارت بریتانیا در تهران ترک گفتند. سئوال مجلس از رییس جمهور و تمرکز مجلس به برداشت ذخایر بانک های خصوصی توسط بانک مرکزی از دیگر مطالب مهم روزنامه های امروز صبح است

بازگشت های پیروز و سرافکنده به تهران

تصویر دیدار کوفی عنان و بشار اسد در بالای صفحه اول چند روزنامه تهران

کیهان در تیتر اول خود نوشته "نمایش قدرت شیعیان، سقوط آل خلیفه نزدیک است"، خراسان از "مذاکرات کوفی عنان و بشار اسد در دمشق" گزارش داده، روزنامه جمهوری اسلامی از " توطئه ناتو برای تجزیه لیبی وارد مرحله عملی شد" نوشته، جوان خبر داده که سفیران اتحادیه اروپا از تهران "مغرورانه رفتند و سرافکنده برگشتند".

روزنامه های تهران در تیترهای اول خود خبر از بازگشت اصغرفرهادی به تهران داده اند و اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته اصغر فرهادی کارگردان فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین نیمه‌شب جمعه، در میان استقبال پرشور سینمادوستان و اهالی رسانه وارد فرودگاه امام خمینی شد. اما خبرنگاران فرصت را غنیمت شمرده و اصغر فرهادی را مخاطب سوالات مختلف قرار دادند.

به نوشته این روزنامه فرهادی درباره سکوت خود پس از دریافت جایزه اسکار و عدم گفت‌وگو با رسانه‌ها هم گفت: «احتمالا به زودی مطلبی خواهم نوشت که پاسخی خواهد بود به تمامی پیام‌های پرمهری که در این روز‌ها منتشر شد. به همین دلیل سعی کردم کمی کم‌خبر باشم تا تمام حرف‌هایم را در قالب متنی که در آینده نزدیک منتشر خواهم کرد.

کیهان نوشته سازنده فیلم سینمایی جدایی پس از ورود به فرودگاه بین المللی امام خمینی تلاش کرد چهره ای اپوزیسیون از خود به نمایش بگذارد.در حالی که مدیرعامل بنیاد فارابی و برخی از کارگزاران دولتی برای استقبال از اصغر فرهادی به فرودگاه رفته بودند، او در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره برخورد مسئولین با شما چیست، گفت: بهتر است درباره چیزهای خوب صحبت کنیم!

اعتراض این روزنامه از این است که: دادن چند جایزه جشنواره فیلم فجر به فیلم جدایی، ارسال این فیلم به اسکار و دادن پیام از سوی مقامات سینمایی به فرهادی به دلیل کسب جایزه مراسم یاد شده، حکایت از استقبال مسئولین سینمایی از وی و فیلم آخرش داشت و معلوم نیست که این سینماگر چرا در حلقه مسئولین سینمایی، خود را مقابل مسئولین توصیف می کند!

روزنامه جوان در تیتر اول خود نوشته روزهای گذشته فرودگاه امام خمینی تهران، میزبان هواپیماهایی حامل سفرای کشورهای اروپایی بود؛ سفرایی که با سر و صدای زیاد تهران را به مقصد کشور خود ترک کردند اما در سکوت خبری کامل به سفارتخانه های خود در تهران بازگشتند.

به نوشته این روزنامه موضوع به ماجرای تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس در روز ۸ آذر بر میگردد که دانشجویان در اقدامی خودجوش از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند. درست پس از همین حرکت بود که دپیلماتهای انگلیسی هوچی گریهای خود را آغاز کردند. برخی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم سفرای خود را از تهران فراخواندند، اما همین کشورها کمتر از سه ماه بعد با درک شرایط فوقالعاده جمهوری اسلامی، ترجیح دادند که سفرای خود را خیلی آرام و بدون صدا به ایران بازگردانند تا سرپوشی بر افتضاحات خود قرار دهند.

این روزنامه نامی از کشورهائی نبرده که سفیرانشان به تهران بازگشته اند.

صفحه اول روزنامه جوان

به ما حمله کنید لطفا

"حق ایران برای غنی سازی قابل مذاکره نیست" تیتر اصلی فرهیختگان است و "اسکورت نفتکش های ایران در آب های آزاد" عنوان اول آرمان.

ابتکار در سرمقاله خود به طرحی اشاره کرده که برای ایران و منطقه‌ طراحی شده‌ و در آن نقش‌ها به‌گونه‌ای چیده شده‌است که نتانیاهو و دیگر مقامات سیاسی اسرائیل بر ضرورت اقدام نظامی پافشاری نمایند، اما همزمان مقامات غربی از جمله آمریکا، ضمن همراهی با خواسته‌های این رژیم و بر حق شمردن ضرورت اقدام پیشگیرانه به نفع اسرائیل، در نقش کدخدایی جهان فعلاً با تظاهر به بزرگ‌منشی و در نقش یک میانجی، مانع تحقق این حق شوند. در این صورت و طبق این سناریو، هم اسرائیل صاحب‌حق قلمداد می‌شود و هم کدخدایی آمریکا به رسمیت شناخته می‌گردد.

نویسنده مقاله ابتکار ضمن تاکید بر این که اسرائیل به دلایل متعدد، امکان و توان حمله به ایران را ندارد و تمام هیاهوهای گذشته و حال، تنها یک گنده‌گویی و گزافه‌سرایی بین‌المللی است نوشته هیاهوی جنگ علیه ایران در یک برآورد منصفانه، تنها یک لاف‌زنی و گنده‌گویی بین‌المللی است. در حقیقت، اسرائیل با کوبیدن بر طبل توخالی جنگ، قصد فرافکنی دارد. آنان برای برون‌رفت از شرایط پیش‌آمده پس از تحولات بهار عربی، به‌ناچار بر روی جنگ با ایران مانور می‌کنند؛ مردم سرزمینشان از شرایط کنونی ناراضی‌اند و لابی‌های اقتصادی و رسانه‌ای صهیونیست‌ها در جهان نیازمند جنگ روانی هستند؛ در این سوی دنیا، ما و بسیاری از ملت‌های منطقه نیز برای روزی که این رژیم مرتکب چنین خطای استراتژیکی گردد، لحظه‌شماری می‌کنیم.

ابتکار با صدای بلند فریاد برآورده لطفاً بگذارید به ما حمله شود! اجازه دهید که اسرائیل شانس خود را در میدان جنگ با مردمان فارس بیازماید. ما نیاز به دلسوزی و خیرخواهی نداریم؛ خیر ما در حمله اسرائیل است. پس لطفاً غل و زنجیرها را باز کنید.

دست بانک مرکزی در جیب بانک های خصوصی

"نقش بانک‌ها در تورم و تلاطم ارزی" تیتر اول تهران امروزاست، ابتکار از "ورود مجلس به ماجرای برداشت شبانه از حساب بانک‌ها" نوشته، "انتقاد تند کانون بانک های خصوصی از بانک مرکزی" گزارش اصلی جهان صنعت است.

احمد حاتمی یزد در مقاله ای در تهران امروز نوشته بانک مرکزی از حساب هفت بانک جهت تسویه مابه‌التفاوت ارز دریافتی بانکها برداشت کرده است که بیشترین رقم برداشت در حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان در حساب بانک ملی بوده، جالب این که رئیس کل بانک مرکزی نیز بر آن صحه گذاشته است در حالی که نحوه عملکرد بانک مرکزی در این خصوص غیر متعارف است زیرا که انتظار می‌رفت محاسبات رقم مابه التفاوت بین واحد های مربوط در بانک مرکزی و بانکهای تجاری مورد توافق قرار گیرد. سپس بعد از تعیین میزان دقیق بدهی دستور پرداخت از سوی بدهکار داده شود.

کارتون حمید صوفی، جام جم

مدیرعامل سابق بانک صادرات در مقاله تهران امروز نوشته واقعیت این است که آنچه بانک مرکزی با عنوان مابه التفاوت ارز دریافتی از سوی بانکها ، از حساب آنها برداشت کرده است نمی تواند در حد ارقام مطرح شده باشد . به چند دلیل : تفاوت نرخ ارز بانک مرکزی برای بازار اصلی و فرعی ( مناطق آزاد ) که تا چند ماه پیش رایج بود در حد نیم درصد برآورد می شود. از دو ماه پیش که نرخ ارز مسافری جدید توسط بانک مرکزی اعلام شد تفاوتی در حدود ۱۰ درصد متناسب با میزان ارز مسافری توسط بانکها قابل مطالبه می باشد.

مقاله تهران امروز افزوده با توجه به اینکه عرضه پولهای خارجی توسط صرافی های وابسته به بانکها با پشتوانه بانک مرکزی صورت گرفته است انتظار می رود که بانک مرکزی مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و ارز آزاد فروخته شده توسط صرافی ها را مطالبه نماید. این مابه التفاوت در حدود ۵۰ درصد بوده است . مشاهده می کنیم که درصد تفاوت این ارز ها در حدی نیست که بتواند مابه التفاوت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را توضیح دهد.

مهدی عرفانیان در سرمقاله روزنامه خراسان نوشته یکی از شاخص های مهم برای برنامه ریزی و ترسیم چشم انداز آینده فعالیت های اقتصادی، کارآفرینان و صاحبان بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ میزان ارزش پول ملی کشور و روند ارزش گذاری آن در مقابل سایر ارزهای معتبر می باشد.متأسفانه طی دهه های گذشته به دلایلی چون تورم ۲ رقمی حاکم بر اقتصاد کشور، انتشار اسکناس بدون پشتوانه در سال هایی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و همچنین سیاست های پولی که مبتنی بر تزریق نقدینگی به بخش های مختلف کشور با اهدافی نظیر ایجاد اشتغال، حمایت از بخش های مختلف نظیر مسکن، صنعت و... ارزش پول ملی کشور در برابر سایر ارزها سیری قهقرایی را طی کرده است به طوری که در شرایط فعلی طبق اطلاعات موجود «ریال ایرانی» در برابر پول ملی تعدادی از کشورهای فقیر منطقه که درگیر ناامنی های داخلی هستند نیز به لحاظ ارزش برابری وضعیت مطلوبی ندارد.

به نوشته این مقاله دو نرخی شدن به تنهایی باعث بر هم خوردن موازنه عرضه و تقاضا در بسیاری از بخش های مرتبط شده است و شرایط را به گونه ای رقم زده است که عده ای با انگیزه به دست آوردن سودهای کلان به صورت انفرادی یا سازمان یافته به دنبال دلالی و استفاده از منابع با نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد یا سیاه می باشند.با وجود آن که اقدامات قابل توجه و متنوعی از ابتدای سال تا کنون در این عرصه انجام شده است اما متأسفانه هنوز وجود بازار فرعی و تفاوت فاحش ۲ نرخ رسمی و آزاد تهدیدهای فراوانی را متوجه بازار ارز کشور می کند که چشم پوشی و اغماض از آن عواقبی غیرقابل پیش بینی برای اقتصاد به دنبال دارد.

کی به مسئولان می رسید؟

روزنامه جمهوری اسلامی یک روز بعد از آن که در سرمقاله خود خواستار رسیدگی به مقامات دولتی شده بود که پشت اختلاس ها وجود داشته اند امروز نوشته باید به سیاست های زمینه ساز این اختلاس ها هم رسید از جمله این که آنچه در این پرونده بنابر گفته‌های مسئولان رسیدگی به آن، باعث شده است که پای بانکهای متعدد و مدیران آنها به این فرایند باز شود، سیاست نادرست تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی توسط مجلس و اجرای آن توسط دولت است. به عبارت دیگر، ممنوعیت‌های قانونی وضع شده برای بانکها در تعیین نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی که شامل نرخ تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی هم می‌شود، مدیران برخی بانکها را به این طمع انداخت که این اعتبارات اسنادی را با نرخ‌های اغواکننده مجرمان پرونده تنزیل کنند.

به نوشته این روزنامه اکنون سئوال اینست که آیا در روند رسیدگی به این پرونده، از چنین زاویه‌ای هم به مسئله پرداخته شده است؟ آیا نه در دادگاهی قضایی، بلکه لااقل در قالبی کارشناسی و نهادهایی تخصصی، ابعاد و پیامدهای مخرب تصمیمات نادرست مسئولان و مدیران پیگیری و بررسی می‌شود؟ متاسفانه چنین فرایند‌هایی هم اکنون نیز در حال جریان است؛ کافی است فقط به شیوه فروش و توزیع ارز طی ماه‌های اخیر نگاهی بیندازیم.

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده براساس مصوبه این کمیته که به غیر از رئیس کل بانک مرکزی، سایر اعضای آن را وزرای دولت تشکیل می‌دهند، ارز دولتی تنها از طریق بانکها آن هم به مقدار بسیار کمی در حد ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار توزیع می‌شود و نه صرافی‌ها و نه هیچ فرد دیگری حق و امکان توزیع و فروش ارز را ندارد. حال سئوال اینجاست که با این شرایط اگر فردی به بیش از این مبالغ ارز نیاز داشته باشد و قصد خرید قاچاق هم نداشته باشد، باید نیاز خود را از کجا تامین کند؟

سئوال از رییس جمهور در آخرین لحظه

"آخرین شکاف اصولگرایان با طرح سئوال از رییس جمهور" در صدر اخبار اعتماد آمده و رسالت از قول مدیر این روزنامه نوشته "پاسخ رییس جمهور و سئوال نمایندگان توام با ارامش و متانت باشد".

اعتماد در گزارشی نوشته نمایندگان مجلس با درخواست احمدی‌نژاد برای عقب انداختن طرح سوال از وی کنار آمدند و این بازی به راند آخر رسید و با تمام تسامح و تساهل اصولگرایان مجلسی، به هر حال احمدی‌نژاد ملزم است که حتی اگر شده روز آخرسال ۹۰ دربهارستان، برای پاسخگویی به مجلس برود. این طرح سوال، جدا از اینکه احمدی‌نژاد چه می‌گوید و اصولگرایان در مقابلش چگونه رفتار می‌کنند، بازی اصولگرایان با احمدی‌نژاد را وارد فاز جدیدی خواهد کرد؛ عرصه‌یی جدید که علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه ایران از آن با عنوان «عبور رسمی از احمدی‌نژاد» یاد کرده است.

به گزارش این روزنامه هرچند هنوز دو طرف برای هم کرکری سیاسی می‌خوانند. از یک طرف اصولگرایان منتقد به صراحت حرف از این می‌زنند که طرح سوال از احمدی‌نژاد، آنها را به اتمام حجتی خواهد رساند که اگر احمدی‌نژاد پیروز از آن بیرون نیاید ممکن است تصمیم به گذار از احمدی‌نژاد وارد مرحله اجرایی شود؛ حرف و تصمیمی که توکلی و امثال مطهری به‌شدت دنبال اجرایی شدنش هستند. اما مردان احمدی‌نژاد روایتی کاملا متفاوت دارند ومی‌گویند این اتفاق اگر بیفتد اتمام حجت احمدی‌نژاد با اصولگرایان است، چرا که از نگاه آنها اصولگرایان دهن‌کجی می‌کنند به مردمی که با رایشان احمدی‌نژاد را انتخاب کردند و حتی این روزها نزدیکان به احمدی‌نژاد را به مجلس فرستادند.

اعتماد گزارش داده توپخانه رسانه‌های دولت در برابر اصولگرایان خواهان طرح سوال فعال است. چهره‌های سیاسی نزدیک به احمدی‌نژاد هم واکنش دوگانه‌یی را اتخاذ کرده‌اند. از یک سو می‌گویند اصلا برای چه طرح سوال از احمدی‌نژاد و این کار یعنی دهن‌کجی به مردمی که احمدی‌نژاد منتخب‌شان است و از سوی دیگر برخلاف رویه اول، از طرح سوال استقبال می‌کنند و می‌گویند اگر احمدی‌نژاد بیاید حرف‌هایی می‌زند که بسیاری از اصولگرایان را «مضطرب» خواهد کرد و حتی خود اصولگرایان دل‌شان می‌خواهد مطهری بی‌خیال طرح سوال شود اما احمدی‌نژاد آماده است برای گفتن ناگفته‌ها.

سفره ای گشوده برای مهاراجه ها و ترکمنچای چین

جهان صنعت در گزارش اصلی خود نوشته کشور هند با اعزام یک هیات تجاری ۸۰ نفره دور جدید روابط اقتصادی خود با ایران را عملا آغاز کرد. در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی ایران کشور هند با حفظ روابط تجاری خود با ایران سعی در تغییر شکل نوع رابطه اقتصادی خود با ایران دارد تا با این کار هدف‌گذاری ۲۵ میلیارد دلاری مبادله تجاری با ایران را محقق کند. پرداخت ۴۵ درصد پول نفت خریداری شده از ایران با ارز روپیه که رقمی معادل چهار میلیارد دلار می‌شود خود نشان می‌دهد که ایران حداقل سالانه باید به این میزان از کشور هند واردات داشته باشد از سوی دیگر مقامات دو کشور هند و ایران مبادله تجاری ۲۵ میلیارد دلاری با یکدیگر را هدف‌گذاری کرده‌اند که قرار است طی چهار سال آینده این رقم محقق شود.

به نوشته این روزنامه این هیات ۸۰ نفره، ۵۲ شرکت هندی نماینده‌های خود را به ایران اعزام کرده‌اند که همه آنها در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند. سخنان مقامات هندی در اولین دیدار خود با فعالان بخش‌خصوصی ایران نیز نشان می‌دهد که هدف اصلی آنها افزایش صادرات به ایران است در این هیات انواع صادرکننده‌های محصولاتی از جمله گندم، برنج، جو، چای، قهوه، شکر، ذرت، سویا، گردو، ادویه، تنباکو، پارچه، گوشت گاو و بوفالو، بالون‌های CNG، قطعات خودرو و محصولات دارویی حضور دارند که این ترکیب نشان می‌دهد در آینده می‌توان شاهد حضور انواع این نوع محصولات هندی در ایران باشیم در مقابل از این ترکیب ۵۲ شرکت هندی تنها ۱۸ شرکت هستند که در کنار صادرات، کار واردات را هم انجام می‌دهند. قیر، سنگ معدن، سنگ آهک، لاستیک، مواد شیمیایی، پسته، بادام و خرما از جمله محصولاتی هستند که این شرکت‌های هندی می‌توانند وارد کنند .

روزنامه جمهوری اسلامی با تشبیه قراردادی بین ایران و چین آن را شبیه قرارداد ترکمانچای دانسته و نوشته : سه سال قبل مطابق با یک قرارداد عجیب، دولت ایران درآمد حاصل از فروش نفت را نزد دولت چین در اختیار این کشور می‌گذارد تا به عنوان پشتوانه ال‌سی‌های خرید کالای چینی برای ایران استفاده گردد. بنابراین قرارداد، دولت چین علاوه بر آن که پول خرید نفت ایران را نزد خود نگه می‌دارد، مدیریت این پول را نیز به عهده دارد و خود این پول را به ارزهای مختلف می‌تواند تبدیل کند.

این روزنامه اضافه کرده بر اساس این قرار دولت چین، هیچ‌گاه تعهدی نسبت به نتیجه اقدام خود ندارد و اگر به خاطر اشتباه سهوی یا عمدی دولت چین بخشی از سود یا اصل پول ایران با نوسانات نرخهای ارز از بین برود، مسئولیت آن برعهده ایران است. علاوه بر این، دولت چین برای افتتاح ال‌سی‌ یا فروش نسیه کالا به ایران، در حالی که پول نقد ایران را به عنوان پشتوانه در اختیار دارد اقدام به دریافت بیمه از ایران می‌کند که امری عجیب و کم‌سابقه در بانکداری جهان است که سالانه میلیاردها دلار نصیب دولت چین می‌کند.

ماجرای یک عکس ضمیمه پرونده

پوریا عالمی طنز نویس اعتماد با چاپ عکسی از باقر قالیباف شهردار تهران و غلامعلی حدادعادل رییس سابق مجلس که آنان را خندان نشان می دهد متن اقرار فرضی هر دو را نوشته که در مقابل سئوال به چه چیز می خندید [بدون فشار یا تحت فشار] بیان داشته اند.

به نوشته ستون طنز این روزنامه قالیباف گفته: حداد گفت کاری که رییس مجلس می‌کنه، نماینده‌ها رو حاضر غایب میکنه، کوچک‌زاده رو ساکت می‌کنه، مطهری رو صامت می‌کنه، رسایی رو راغب می‌کنه، لاریجانی رو غایب می‌کنه. . . من رییس مجلس نمی‌شم. نه که نمی‌شم. ما: شما به حداد چی گفتی؟ من هم گفتم برووو. شوخی می‌کنی. چهار سال می‌شه دورخیز کردی بپری روی کرسی ریاست، بعد می‌گی رییس مجلس نمی‌شی؟ حداد گفت راست می‌گی شوخی کردم! من ریاست مجلس رو دوست دارم... خیلی دوست دارم... بعد خندیدم که عکس ضمیمه پرونده موید همین موضوع است و هیچ موضوع دیگری در کار نیست..

به نوشته طنز نویس اعتماد حدادعادل در همان موقعیت ها گفته:: قالیباف گفت من دورخیز کردم بپرم روی صندلی ریاست مجلس. بعد من بهش گفتم باقر خودت چی که دورخیز کردی بپری روی صندلی ریاست‌جمهوری... بعد دوتایی خندیدیم.

کارتون روز، فیروزه معتمدی روزنامه اعتماد

طنز نویس پرسیده: توی عکس مشخص است که آقای قالیباف مشت شما را می‌خواهد باز کند. توی مشت شما چیست که رو نمی‌کنید؟ و حداد جواب داده این عکس فتوشاپ است. هیچ کس تا حالا نتوانسته مشت من را باز کند... صدبار گفتم، هزار بار دیگه هم می‌گم فتوشاپه... فتوشاپه... فتوشاپه...





:: برچسب‌ها: نیکون , برلین , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 493
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: