كارگردان‌های تقلبی اعتبار سینمای كمدی را از بین برده‌اند
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، 'كاظم راست گفتار' شب گذشته(یكشنبه) در نشست نقد فیلم 'چك' در فرهنگسرای ارسباران، افزود: سینما جایگاهی برای هنر و هنرمند است و افرادی كه در آن حضور پیدا می كنند نیز باید این دیدگاه را داشته باشند.

وی افزود: من اگرچه در پی ارتباط برقرار كردن با مخاطبان هستم اما همواره سعی داشتم تا اثری خلق كنم كه با احترام به مخاطب، خود اثر بتواند با او ارتباط برقرار كند.

این كارگردان هیچ یك از آثار خود را مربوط به سینمای آرمانی خود ندانست و عنوان كرد: ژانر مورد علاقه من علمی – تخیلی است كه متاسفانه با توجه به امكانات موجود در سینمای ایران امكان ساخت آثاری در این حوزه وجود ندارد.

راست گفتار، ساخت فیلم سینمایی 'چك' را ادامه دهنده مسیر آثار پیشین خود دانست و گفت: این فیلم نسبت به دیگر آثار من تنها از ساختاری متفاوت برخوردار است و سعی داشتم تا در این فیلم، مسایل اجتماعی را به گونه ای مطرح كنم كه مخاطب از تماشای آن احساس بدی نداشته باشد.

وی با بیان این مطلب كه هیچ گاه تحت تاثیر آثار كارگردانان دیگر قرار نگرفته است خاطر نشان كرد: كارگردانی حاصل یك جهان بینی است و هیچ فیلم سازی نمی تواند متاثر از كارگردانی دیگر به خلق اثر بپردازد.

'فرهاد آئیش' یكی از بازیگران این فیلم نیز در این نشست با اشاره به وجود مشكلات و موانع ساخت فیلم در ایران، گفت: سینمای ایران به دلیل بودجه كم، توانایی رقابت با آثار سینمایی دیگر كشورها را ندارد و نمی توان از آن انتظار بیشتری داشت.

وی افزود: سینمای ایران از نظر كارگردانی، بازیگری، فیلم نامه و تكنیك‌های سینمایی همانند غرب است و می‌تواند در عرصه بین الملل بدرخشد همان طور كه فیلم 'جدایی نادر از سیمین' درخشید، اما سینمای بدنه كه مختص به مردم داخل ایران است به دلیل كمبود بودجه لطمات بسیاری می بیند.

آئیش، فیلم 'چك' را یك كمدی سالم و شریف دانست و افزود: در سال‌های اخیر فیلم‌هایی كه داستانی را به شكلی صحیح روایت می كنند، زیاد نبوده است اما این فیلم این داستان خود را به گونه ای روایت می كند كه تماشاگر تا انتها با آن همراه است.

این بازیگر سینما و تئاتر سطح فیلم‌های كمدی را نامطلوب دانست و عنوان كرد: متاسفانه به دلایل مختلف به دیدی تحقیر آمیز به سینمای كمدی نگاه می شود مگر در مواردی كه این گونه از فیلم‌ها به مسائل اجتماعی – سیاسی بپردازند.

وی افزود: این روزها كمدی تبدیل به یك وسیله شده تا افراد با استفاده از آن به مقاصد خود دست پیدا كنند.

آئیش طنز را متفاوت از سینمای كمدی دانست و اظهار داشت: خنداندن تماشاگر، كاری سهل و آسان است اما نباید این كار با شوخی‌های سطحی صورت بگیرد.

وی ویژگی این فیلم نسبت به سایر آثار را هماهنگی میان فرم و محتوا دانست و بیان كرد: حفظ قصه و فضای آن و به بیراهه نرفتن داستان، كار بزرگی است كه این روزها در سینمای ایران كمتر شاهد آن هستیم.

این بازیگر فیلم چك را نمودی از كشور ایران دانست و عنوان كرد: مخاطبان بین المللی همواره دوست دارند آثاری را ببینند كه ویژگی های كشور سازنده فیلم در آن وجود داشته باشد.

آئیش با بیان این مطلب كه سینمای ایران بازیگران را خیلی زود كلیشه‌ای می كند، یادآور شد: همواره به دنبال نقش‌های متفاوت بودم و سعی داشتم تا از سایر نقش‌های خود فاصله بگیرم.

وی افزود: بخشی از ویژگی‌های شخصیتی نقش‌هایم در من وجود دارد و دوست دارم تا با پذیرفتن نقش‌های متفاوت، ویژگی‌های بیشتری را در خود كشف كنم.

'همایون ارشادی' نیز به عنوان یكی دیگر از بازیگران فیلم 'چك' در این نشست گفت: این فیلم اولین حضور من در ژانر كمدی بود و موجب شد تجربه‌ای بسیار ارزشمند را پس از سال‌ها نقش‌آفرینی، در ژانری متفاوت تجربه كنم.

'نفیسه روشن' نیز با اشاره به غیبت 5ساله خود به عنوان بازیگر در سینما، گفت: پس از خاطره‌ای تلخ كه پس از حضور در آخرین فیلم سینمایی خود داشتم از سینما فاصله گرفتم و بیشتر در تلویزیون فعالیت كردم اما خوشحالم كه حضور من در این فیلم این خاطرات را پاك كرد و مرا به سینما بازگرداند.

وی افزود: فضای صمیمی و خانوادگی كه در پشت صحنه وجود داشت در فیلم احساس می شود و سبب شده تا تماشاگر بتواند ارتباطی مناسب با آن برقرار كند.

روشن با اشاره به محدودیت‌های موجود در تلویزیون برای اجرای نقش‌های متفاوت، عنوان كرد: سینما با توجه به فضا و فیلم نامه‌های آزادتر نسبت به تلویزیون، این امكان را در اختیار بازیگر می گذارد كه نقش‌های متفاوت را تجربه كند.

وی افزود: من معتقدم سینمای ایران قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و امیدورام آثاری متفاوت و ماندگار در آن تولید شود كه بتواند در عرصه های بین الملل بدرخشد و سطح سینمای ایران را به استاندارد‌های دنیا نزدیك كند.

'مژگان بیات' نیز به عنوان یكی از بازیگران این فیلم، گفت: این فیلم هفتمین تجربه سینمایی من بود اما حضور بازیگران بزرگ در این اثر سبب شد تا مطالب بسیاری از آن‌ها یاد بگیرم و در آینده از آن استفاده كنم.

وی در رابطه با چگونگی برقراری ارتباط با نقش خود، اظهار داشت: چند سال پیش فیلمی مستند از رانندگان تاكسی زن ساختم كه سبب شد آشنایی كاملی با این شخصیت‌ها پیدا كنم.

بیات افزود: برای درك بهتر این نقش همچنین به مدت یك هفته به دستور كارگردان در خیابان‌های تهران مسافر كشی كردم كه تجربه‌ای سخت و گران بها بود.

'نیما حسنی نسب' نویسنده و منتقد سینما نیز فیلم چك را با توجه به سوابق كارگردان در فیلم سازی و همچنین آثار تولید شده در سینمای ایران اثری قابل قبول دانست و بیان داشت: وجود عناصری مانند قصه، شخصیت، هدف و انگیزه در این فیلم كه این روزها در آثار سینمای ایران چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، از 'چك' اثری قابل قبول ساخته است.

وی افزود: این فیلم جزو معدود آثاری است كه هویت شهری، اجتماعی و معاصر جامعه ما را به تصویر می كشد و می‌توان در آینده به عنوان یك سند مستند از آن استفاده كرد.

تهرام/م.ه/1275





:: برچسب‌ها: پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: