روزنامه های کابل: سه شنبه، ۲۳ حوت
نوشته شده توسط : brezzers

حمله سرباز آمریکا در قندهار به غیرنظامیان و بحث آینده افغانستان با توجه به مذاکرات صلح با طالبان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه های چاپ امروز کابل است.

روزنامه ماندگار در سرمقاله خود نوشته است که حادثه اخیر در قندهار که در نتیجه آن شانزده غیرنظامی در نتیجه تیراندازی یک سرباز آمریکایی کشته شدند، آمریکا را در افغانستان در موقعیت دشواری قرار داده است.

این روزنامه نوشته که در آستانه امضای پیمان استراتژیک همکاری میان افغانستان و آمریکا، حوادث ناگواری پی در پی در افغانستان اتفاق افتاد که شامل آتش زدن نسخه های قرآن در پایگاه آمریکایی ها و بعد هم حمله به غیرنظامیان در قندهار می شود.

روزنامه افزوده که اگر آمریکا از تکرار این گونه حوادث جلوگیری نکند، دور نخواهد بود روزی که این کشور در افغانستان متحمل یک آسیب بزرگ شود.

نویسنده ماندگار همچنین نسبت به این ادعا که سرباز مهاجم آمریکایی در قندهار دچار نوعی اختلال روانی بوده، ابراز تردید کرده و نوشته که با قوانین سختگیرانه استخدام در ارتش آمریکا، محال است کسی که مشکل روانی داشته باشد بتواند وارد این ارتش شود.

روزنامه هشت صبح هشدار داده که رفتار سربازان آمریکایی در افغانستان، تمامی دستاوردهای ده سال اخیر آمریکا و دولت افغانستان را زیر سایه خود قرار خواهد داد.

این روزنامه نوشته که اشتباهات سربازان آمریکایی در افغانستان، در چندین مورد گلایه حکومت افغانستان و عذرخواهی سران آمریکایی را بدنبال داشته است، اما نویسنده افزوده که آهسته آهسته کار به جایی خواهد کشید که نه گلایه حکومت افغانستان و نه هم عذرخواهی آمریکا مردم افغانستان را آرام نخواهد کرد.

هشت صبح افزوده که نظامیان آمریکایی در ده سال گذشته باید با روحیه مردم افغانستان آشنایی کافی پیدا کرده باشند و با توجه به تجربه ای که در این کشور دارند، باید از هر گونه اقدامی جلوگیری کنند که باعث برانگیختن احساسات مردم این کشور می شود.

روزنامه چراغ، سال ۲۰۱۳ را "سال سرنوشت ساز" برای افغانستان توصیف کرده و نوشته که بسیاری از مسایل در مورد آینده افغانستان، بستگی به موفقیت برنامه های دارد که قرار است تا سال ۲۰۱۳ اجرا شود.

این روزنامه نوشته که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بحث خروج نظامیان ناتو از افغانستان، مسئله مذاکره با طالبان نیز برای آینده سیاسی افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

چراغ افزوده که چگونگی پیشرفت این مذاکرات و موفقیت یا ناکامی آن، تاثیر زیادی بر چگونگی روابط آمریکا با افغانستان در درازمدت خواهد داشت.

نویسنده افزوده که احتمالا یکی از دلایل تاخیر در بحث ایجاد پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان نیز همین مسئله است و آمریکا می خواهد قبل از گفتگو در این مورد، مطمئن شود که مذاکرات صلح با طالبان به کجا می انجامد.





:: برچسب‌ها: پرنده ,
:: بازدید از این مطلب : 446
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: