بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۲۴ اسفند
نوشته شده توسط : brezzers

کارتون آروین، از اعتماد

روزنامه های امروز صبح تهران در تیترهای اول خود از احضار رییس جمهور به مجلس نوشته اند، قطع روابط مصر و اسرائیل توسط پارلمان مصر را با اهمیت دیده اند و از گرانی و نقش دولت در آن انتقاد کرده اند. نقد حمله به دکتر مصدق همزمان با سالروز ملی کردن صنایع نفت و نگرانی از تبدیل شدن مراسم چهارشنبه سوری به صحنه جنگ شهری از دیگر مطالب این روزنامه هاست.

چرا چهارشنبه سوری به جنگ تبدیل شد؟

ابتکار در سرمقاله خود نوشته است باید به سراغ بزرگترهای فامیل برویم و از آیین‌های این جشن باستانی بپرسیم تا با مجموعه‌ای از آداب و رسوم شاد و جالب و در عین حال بی‌ضرر روبه‌رو شویم که این روز‌ها اگر بی‌رنگ نشده باشند، بسیار کمرنگ شده‌اند و کمتر به کار گرفته می‌شوند؛ از شال‌ اندازی، فالگوش ایستادن و قاشق‌زنی گرفته تا کوزه شکستن و تهیه آجیل مشکل‌گشا و غذای چهارشنبه‌سوری. اینجاست که جا دارد بپرسیم: چه شد که از آن جشن ملی و رسوم زیبا به میدان جنگی رسیده‌ایم که هر ساله، مصدومان بسیاری به جای می‌گذارد.

به نوشته این مقاله باید گفت آیا غیر از این است که مبنای خوب یک جشن شادی‌بخش را دستمایه تندروی‌هایی کرده‌ایم که ‌گاه آن را برابر با کفر و آتش پرستی دانسته و از این سوی بام می‌افتیم و‌ گاه آن را به سطح یک شورش خیابانی درآورده و از آن سوی بام سقوط می‌کنیم؟ اوضاع به اندازه‌ای از کنترل خارج شده که نه پخش فیلم‌های سینمایی متعدد رسانه ملی چاره‌ساز است و نه آماده‌باش سراسری نیروهای انتظامی و اورژانس سراسر کشور، درمان این معضل خودساخته بوده‌است؛ هیچ کداممان از نحوه برگزاری چهارشنبه سوری راضی نیستیم اما گامی هم برای بهبود آن برنمی‌داریم.

ابتکار نوشته است به عبارت بهتر، از هنگامی که عده‌ای این جشن را خرافه‌پرستی خطاب کردند و درصدد مقابله با آن برآمدند تا کنون که مدارس نوبت عصر را روزهای سه‌شنبه آخر سال زود‌تر تعطیل می‌کنیم، همه روش‌ها به اینجا رسیده که چهارشنبه‌سوری بد و خطرناک است و نباید آتشی روشن کرد و از رویش پرید و... ولی گویا، کمتر کسی به این نتیجه رسیده که ممکن است این روش‌های حذفی به جایی برسد که میدان به دست عده‌ای بیفتد که تندرو هستند و ساخت هر نوع نارنجک و بمب دستی را مجاز و بی‌خطر بدانند.

روز حسابرسی احمدی نژاد در مجلس

"احمدی نژاد امروز در بهارستان" تیتر اول مردم سالاری و روزنامه جمهوری اسلامی و فرهیختگان است، اعتماد همین گزارش را با تیتر "روز حسابرسی" منعکس کرده و ابتکار در گزارش اصلی خود پرسیده سرانجام "چهارشنبه سئوال" چه می شود؟.

اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته: «آقای رییس‌جمهور لطفا راس ساعت ۸ ونیم اینجا باشید؛ هیچ چیز منتفی نشد»؛ پیغامی کوتاه از بهارستان به پاستور. درست بعد از ۲۴ ساعت تلاش نفسگیر برای منتفی کردن سوال پرسیدن پسر شهید مطهری از ششمین رییس‌جمهور کشور، درست در لحظاتی که شهر سرگرم مراسم چهارشنبه‌سوری بود، مردان سیاستمدار نزدیک به رییس کابینه ناکام از تمام تلاش‌هایشان برای منتفی کردن طرح سوال، به رییس‌جمهور پیغام دادند: هیات رییسه پشت مطهری درآمد و سناریوی منحل کردن، منتفی شد.

به نوشته این گزارش: حالا امروز صبح ‌علی مطهری مردی که هشت ماه تمام کنش‌های سیاسی‌اش را معطوف به شکستن یک تابو کرده ‌بود، فقط ۱۵ دقیقه وقت دارد تا از منتخب اصولگرایان بپرسد که چرا تن به اجرای قانون در ۱۱ مورد نمی‌دهد؟ و تریبونی باز آن هم یک‌ساعت تمام برای احمدی‌نژاد تا بگوید «حق» چرا با او بوده و قانون چطور قابل نقض است.

اعتماد نوشته احمدی‌نژاد همیشه کابینه‌اش را «کابینه نخستین‌ها» می‌دانست و تقریبا تا یکی دو سال پیش بسیاری از افعال دولت را با عنوان «نخستین بار» در کشور مطرح می‌کرد. سوال کننده ها می گویند:حالا برخی از همین نخستین‌ها برای رییس‌جمهور دردسرساز شده است. رییس‌جمهور برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی کشور، از انجام برخی وظایفی که مطابق قانون اساسی باید انجام دهد سرباز زد. برای نخستین‌بار دست به تغییر قوانین مصوب مجلس زد. برای نخستین‌بار اعلام کرد که به دلایلی برخی از مصوبه‌های مجلس را اصلا قابل اجرا نمی‌داند و همین‌ها وقتی زیاد شد، حساسیت‌ها را بالا برد و کار به اینجا کشید.حال همه منتظرند: او چه چیز خواهد گفت؟

علی‌اکبر اولیایی‌ در مقاله ای در شرق با اشاره به حضور احمدی نژاد در مجلس نوشته مطابق با قانون‌اساسی، مجلس وظیفه نظارت بر امور اجرایی کشور را بر عهده دارد و بر این اساس حق سوال از رییس‌جمهوری را داراست. با عملکردی که دولت احمدی‌نژاد تاکنون داشته و برخورد‌های وی با مجلس و عدم تبعیت از قوانین و اصرار او در ادامه رفتارهای گذشته و نه عذرخواهی و جبران اشتباهات، بخشی از نمایندگان مجلس به این فکر افتادند که از فرصت و ظرفیت طرح سوال مبتنی بر اختیارات‌شان استفاده کنند. محور سوال‌ها عموما جنبه سیاسی ندارد و هر دو طیف اقلیت و اکثریت مجلس درباره آن اتفاق‌نظر دارند؛ هرچند با توجه به تعداد بالای امضاهایی که برای طرح سوال لازم بود، این سوال از ابتدا با فرازونشیب‌هایی همراه بود و تلاش‌هایی شد تا امضاها و طرح سوال را پس بگیرند و در مقطعی تعداد امضا‌کنندگان پایین‌تر از حدنصاب قرار گرفت.

به نوشته این نماینده مجلس در روزهای اخیر، پیشنهادهای دیگری نیز از سوی نمایندگان تهران مبنی بر تشکیل جلسه دوستانه با رییس‌جمهور اعلام شد که هیچ‌کدام تطابقی با فرآیند قانونی سوال نداشت و مورد استقبال قرار نگرفت. اکنون به نظر می‌رسد مجلس در مرحله حساسی از اجرای وظایف خود قرار گرفته درحالی‌که در جامعه بسیاری از صاحب‌نظران بر این اعتقاد هستند که مجلس از وظایف خود و عدم تاثیر‌گذاری مناسب دور است اما اکنون شاید بتوان امیدوار شد که مجلس به ماهیت حقیقی خود کمی نزدیک شده است.

نویسنده مقاله شرق نظر داده که شاید این مساله برای بعضی از طرفداران دولت سنگین و غیرقابل پذیرش باشد اما باید بپذیریم مسوولان حتی در بالاترین رده اجرایی باید در مقابل عملکرد خود پاسخگو باشند. امیدوارم جلسه طرح سوال در تنظیم روابط دولت و مجلس موثر باشد. نکته دیگر آنکه این سوال نخستین‌بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی است و از این طریق اشکالات آیین‌نامه مشخص شده و برخلاف سوال از وزرا بحثی در رابطه با قانع شدن نمایندگان نیست. به نظر می‌رسد در آینده آیین‌نامه اصلاح و مانند سوال از وزرا مجلس نظر خود را درباره قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌ها بگوید و اگر چندبار مطرح شد بحث استیضاح مطرح شود.

روزی ۶۳ کشته در جاده ها

مردم سالاری با چاپ این عکس از قول رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت نوشته : روزانه ۶۳ نفر بر اثر تصادف رانندگی در کشور می میرند و ۲هزار نفر مجروح می شوند که ۶۰ درصد آن در جاده های برون شهری است و تعداد فوتی های تصادفات در ۸ سال گذشته از شهدای دفاع مقدس بیشتر است.

تبلیغات علیه خشونت مسلمانان

"رأی پارلمان مصر به قطع گاز و اخراج سفیر اسرائیل" تیتر اول خراسان است و "قطع کامل رابطه با اسرائیل رای ۵۰۸ نماینده مجلس مصر" عنوان اصلی کیهان. تهران امروز از "جدال لفظی ایران وآمریکا در ژنو" بر سر گزارش نماینده ویژه حقوق بشر نوشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشته شهادت امام جماعت مسجد امام رضا بروکسل به دست افراطیون وهابی و کشته شدن ۱۸۵ سرباز یمنی در هفته گذشته توسط شبه نظامیان القاعده، علاوه بر آنکه مسلمانان را اهل خشونت و انقلاب مسالمت‌آمیز مردم یمن را در عرصه تبلیغات رسانه‌های غربی یک انقلاب خونین معرفی کرد و به آن انگ خشونت زد، بهانه جدیدی نیز به دست غربی‌ها داد تا اسلام را دین خشونت معرفی کنند و خوراک تبلیغاتی جدیدی در اختیار معاندان و دشمنان اسلام قرار داد تا هرچه می‌خواهند علیه این دین پاک بنویسند و بگویند و هر طور که می‌خواهند به نفع اهداف و مقاصد شوم خود تصمیم گیری نمایند.

به نظر این روزنامه این وقایع را هر چند از منظر سیاسی نمی‌توان یک اقدام طبیعی و فاقد برنامه ریزی پیچیده سیاسی برون مرزی دانست، اما علاوه بر آن باید از منظر دیگری نیز مورد توجه قرار گیرند و به این سؤال پاسخ داده شود که چرا در جهان اسلام، جریان‌های افراطی و خارج از ضابطه‌ای وجود دارند که با اعمال و اقدامات خود از یکطرف راه را برای بهره‌برداری قدرت‌های سلطه گر هموار می‌کنند و از طرف دیگر چهره اسلام را مخدوش جلوه می‌دهند؟ بی‌توجهی به این سؤال و عدم اهتمام زمامداران کشورهای اسلامی و علما و صاحبنظران جهان اسلام برای حل این معضل، هر روز این زخم کاری را در بدن امت اسلامی عمیق‌تر و کاری‌تر می‌کند و زمینه را برای بهره‌برداری دشمنان اسلام به ویژه قدرت‌های سلطه گر مساعدتر می‌نماید.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته: غربی‌ها و مهره‌های دست آموز آنها در یمن این روزها با استناد به همین کشتار سهمگین، علیه انقلاب مردم یمن تبلیغات وسیعی می‌کنند تا آن را برخلاف آنچه هست یک حرکت خشن و خونین معرفی نمایند. این، بخشی از بهره برداری‌هائی است که آمریکا از تأسیس القاعده می‌کند و اصولاً هر جا که لازم باشد این گروه تروریستی را برای پیشبرد اهداف شوم و تحقق توطئه‌های ضد مردمی خود بکار می‌گیرد.

گرانی و بازنده شدن مصرف کنندگان ارز

"مصرف کننده بازنده افزایش نرخ ارز" تیتر یک جهان صنعت است، دنیای اقتصاد از "عبور آرام مسکن از سال نود" خبر داده و "انتقاد معاون اول رییس جمهور از گرانی" تیتر اول شرق است.

حسین شریعتمداری در یادداشت روز کیهان به تحلیل نظر معاون اول رییس جمهور که از گرانی ها نالیده پرداخته و نوشته اظهارنظر رحیمی نشانه آن است که اولاً؛ گرانی غیرطبیعی برخی از کالاهای مورد نیاز مردم در بازارها، یک واقعیت است و البته آزاردهنده. ثانیاً؛ دولت محترم نه فقط عامل این گرانی نیست و در آن نقشی ندارد بلکه از وجود آن ناخشنود و نگران نیز هست. و ثالثاً؛ برخورد با عوامل گرانی و مقابله با این پدیده پلشت وظیفه دولت است و یا دستکم این که؛ بخشی از آن برعهده دولت محترم است و آقای رحیمی با درک این وظیفه است که می گوید «کار به جایی رسیده که دیگر باید با عوامل گرانی برخورد کنیم» و رابعاً؛ این اظهارنظر حاکی از آن است که دولت تاکنون برای مقابله با گرانی اقدامی نکرده است و یا در انجام آن بخش از وظیفه ای که در برخورد با گرانی برعهده داشته، کوتاهی ورزیده است. چرا...؟!

به نوشته این روزنامه کیهان پذیرفته که دولت کالای مورد نیاز مردم را در مقیاس انبوه فراهم آورده و برخلاف آنچه باندهای پشت صحنه گرانی سعی در القای آن دارند، «کمبود کالا» عامل گرانی نیست، بلکه کم توجهی مسئولان ذیربط و فقدان بازرسی و نظارت جدی، اصلی ترین عامل گرانی های بی رویه- و بعضاً جهشی- اخیر است، تا آنجا که معاون اول محترم رئیس جمهور ضمن ابراز نگرانی دلسوزانه از فشار گرانی بر مردم - که در خور تقدیر است- می گوید «کار به جایی رسیده که دیگر باید با عوامل گرانی برخورد کنیم»! یعنی این که تاکنون با عوامل گرانی برخورد نشده است. و این در حالی است که سازمان عریض و طویلی با عنوان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای مقابله با گرانی و عوامل آن وظیفه و دستور کار مستقیم دارد.

کیهان تاکید کرده: تاکنون تجربه های مکرر نشان داده همه وظایف و مأموریت هایی از این دست که به بسیج سپرده شده، با درجه بالایی از موفقیت انجام پذیرفته است. آقایان باور بفرمائید که بسیج مرد این میدان است.

میثم هاشم‌خانی در دنیای اقتصاد با اشاره به پیامک هائی که به تلفن های همراه میلیون ها نفر شده است نوشته احیای خوشه‌بندی درآمدی خانوارها، خبری است که در روزهای اخیر، نقل محافل مختلف شده؛ از محافل کاملا عامیانه گرفته تا محافل تخصصی و کارشناسی. گویا مدیران ارشد اجرای طرح هدفمندی، عزم قاطع دارند که .برای افزایش سهم خانوارهای کم‌درآمد از یارانه نقدی، به جای بهره‌گیری از ظرفیت کمیته امداد و بهزیستی برای شناسایی خانوارهای کم‌درآمد، بر شناسایی خانوارهای پردرآمد پافشاری کنند، آن هم به شیوه‌هایی که جزئیات آن بسیار مبهم و غیرشفاف است.

به نوشته این مقاله بسیاری از کارشناسان اقتصادی دغدغه‌مند، به خوبی به خاطر می‌آورند که در ماه‌های پایانی سال ۸۸ نیز اعلام نتایج خوشه‌بندی درآمدی خانوارها، اعتراض‌های فراوانی را در میان شهروندان به همراه داشت. چه بسا اگر با تدبیر هوشمندانه مدیران ارشد طرح هدفمندی، خوشه‌بندی خانوارها به سرعت به تعلیق در نمی‌آمد، اعتراض‌های شهروندان و انبوه لطیفه‌هایی که در چند روز ابتدایی اعلام نتایج خوشه‌بندی به سرعت شایع شدند، شرایط افکار عمومی را به سمت تعلیق کامل اجرای طرح بزرگ و ارزشمند هدفمندی یارانه‌ها پیش می‌برد. با این اوصاف، جای تعجب فراوان دارد که ظرف چنین مدت کوتاهی، تا چه میزان حافظه تاریخی ما کمرنگ شده و جو منفی سنگین ناشی از اجرای طرح خوشه‌بندی در ماه پایانی سال ۸۸ فراموش شده است.

با همه این ها نویسنده سرمقاله دنیای اقتصاد اظهار نظر کرده که. آنان می‌خواهند سهم دهک‌های درآمدی پایین از یارانه نقدی را افزایش دهند. اما آیا رویه فعلی، یعنی خوشه‌بندی خانوارها و محروم‌سازی بخشی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی، می‌تواند چنین هدفی را محقق کند؟ به نظر می‌رسد برای دستیابی به چنین هدفی، راه‌های بسیار مناسب‌تری هم وجود دارد.

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی از زنجان گزارش داده: هزینه برقراری انشعاب گاز در زنجان ۶۰ درصد افزایش یافته است. براساس این خبر، تنها دو روز پس از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی هزینه برقراری انشعاب گاز شهری در زنجان درحالی حدود شصت درصد افزایش یافت که مسئولین عالیرتبه استان زنجان در جلسات متعدد به حضور گسترده مردم در انتخابات مباهات کرده و می‌گویند این مردم شایسته خدمت هستند.

کارتون روز؛ سلمان طاهری، شرق

به نوشته این روزنامه یکی از مسئولین شرکت گاز ضمن تایید افزایش شصت درصدی هزینه برقراری انشعاب گاز به خبرنگار ستون جهت اطلاع گفت: متقاضیان اشتراک گاز شهری هنگام مواجه شدن با قیمت‌های جدید شوکه شده و با الفاظ تند ما را مورد خطاب قرار می‌دهند. یکی از متقاضیان گفت: ایکاش مسئولین مربوطه حداقل دو هفته صبر می‌کردند و افزایش قیمت را به سال جدید موکول می‌کردند، نه اینکه تنها چند روز پس از انتخابات و حضور پرشور مردم در این مهم موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌کردند.

نمی دانم چقدر رای دارم، مهم نیست

صبا آذرپیک در اعتماد مصاحبه ای کرده است با اسدلله بادامچیان نفر دوم هیات موتلفه اسلامی درباره کمی آرای او در انتخابات جمعه گذشته که چنین شروع می شود:

در انتخابات چند رای آوردید؟

نمی‌دانم چند رای آوردم.

یعنی هنوز به شما نتیجه انتخابات را اعلام نکرده اند؟

با خنده: اصلا پیگیرش نیستم. آنقدر گرفتارم که دنبال این چیزها نیستم.

نفر چندم شدید؟

هر چندم که شدم فرقی ندارد فعلا به مرحله دوم رفتم. حالا اینکه چندم شدم، مهم نیست.

خب بالای ۳۰ نفر اول تهران شدید یا پایین ۳۰ نفر؟

اصلا دنبال این چیزهایی که شما هستید، نیستم. آن فردی که خیلی شیفته نمایندگی است، ریز رایش را هم می‌داند اما برای من مهم نیست.

اگر مهم نیست چرا در انتخابات شرکت کردید؟

به خاطر وظیفه شرعی‌ام در انتخابات شرکت کردم. من که خودم دنبال کار نمایندگی نیستم. نمایندگی به چه کار من می‌‌آید؟ عنوان، من را بالاتر نمی‌برد. پولش را هم که نمی‌گیرم.

یعنی حتی برایتان مهم نیست که چند نفر در تهران به شما احترام گذاشتند و به شما رای دادند که حتی عددش را هم نمی‌گویید؟

چرا، خیلی برای من مهم است. شما خودت آمارش را داری. نمی‌دانم چرا می‌خواهی از زبان من بشنوی؟

سرانجام مصاحبه کننده اعتماد پرسیده: آیا رای شاخص سلیقه و انتخاب مردم است یا نه و میزان رایی که مردم به شما می‌دهند، یعنی مردم به شما اقبال دارند یا نه؟

نه، این حرف را قبول ندارم. شما ببینید بین چند نفر مردم باید دست به انتخاب بزنند؟ وقتی تعداد نامزدها فراوان است و فراوانی هست خب این حرف شما دیگر درست نیست.

در ستون کاناپه اعتماد به طنز آمده: جهانبخش محبی‌‌نیا، نماینده میاندوآب، دوان‌دوان آمد و نشست روی کاناپه و گفت: به هیچ‌وجه کسانی که در انتخابات مجلس رای نیاوردند احساس شکست نمی‌کنند و آنها که رای آوردند خودشان را پیروز نمی‌دانند.

ما پرسیدیم: شما رای آوردی؟

این نماینده‌ مجلس که از دو سه ماه بعد و در مجلس نهم از او به عنوان نماینده‌ سابق مجلس هشتم یاد خواهند کرد، گفت: مهم نیست که من رای آوردم یا نه، اما خیلی دقت کنید، ولی به هیچ‌وجه کسانی که در انتخابات مجلس رای نیاوردند احساس شکست نمی‌کنند و آنها که رای آوردند خودشان را پیروز نمی‌دانند. باشه؟

ما گفتیم: می‌فهمم... می‌فهمم... رای نیاوردی... تابلو است... عیبی ندارد... باشه...

ابتکار در ستون تیترهای پنهان خود نوشته:

نماینده مجلس هشتم: به اعاظم مجلس نهم التماس دارم که مثل مجلس هشتم مرده متحرک نباشند (ما پشیمونیم)

- جوانفکر: مشایی کارش را در سکوت انجام می‌دهد (شما هم صداشو درنیارین)

- محمدرضا باهنر: احمدی‌نژاد در مجلس باید از فرافکنی پرهیز کند ( ای بابا! شما که همش دست و پای آدمو می‌بندین!)

- رحیمی: شب عید از خجالت در پیشگاه مردم عرق کردم (چقدر اینجا هوا گرمه)





:: برچسب‌ها: موزه , وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: