جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : brezzers

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر بیست و نهمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**هفدهم مارس

- پس از پایان جنگ جهانی دوم، دولت های اروپایي(انگلیس، فرانسه، بلژیك، هلند و لوكزامبورگ) برای حاكمیت صلح و آرامش و بازسازی اروپای ویران، پیمان 'بروكسل' را در شهر بروكسل (پایتخت بلژیك) منعقد كردند. بر اساس مفاد این معاهده، دولت‏های امضا كننده، متعهد شدند كه حداقل به مدت پنجاه سال، در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی خود متحد باقی بمانند.(1948)

- روز 'سنت پاتریك' ( كسی كه دین مسیحیت را به ایرلند آورد) در ایرلند، روز ملی این كشور نامیده شد.

- پارلمان چین'هو جینتائو' دبیركل منتخب حزب كمونیست را به ریاست جمهوری این كشور برگزید.(2003)

- شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه شماره 1973 را كه توسط فرانسه، انگلیس و لبنان در مورد كشور لیبی پیشنهاد شده بود، تصویب كرد. پس از تصویب این قطعنامه حملات هوایی ـ موشكی ناتو به لیبی آغاز شد و غرب به بهانه جلوگیری از كشتار مردم توسط قذافی، حمله های گسترده ای را به این كشور انجام داد. (2011)

**هیجدهم مارس

- سلطه استعماری اسپانیا بر سرزمین كلمبیا آغاز شد و استعمارگران اسپانیایي، ضمن الحاق كلمبیا (كشوری در آمریكای جنوبی) به كشور خود، به غارت منابع آن پرداختند. قیام مردم كلمبیا علیه اسپانیا از سال 1781 آغاز و در نهایت توسط 'سیمون بولیوار' آزادی‏خواه معروف آمریكای جنوبی در سال 1819 پایان یافت و با آزادی ونزوئلا، كلمبیا، اكوادور و پاناما، جمهوری كلمبیای بزرگ متشكل از این كشورها تاسیس شد.(1510)

- پارلمان انگلیس، پرداخت هر گونه وجه از جانب كلیساهای آن كشور به خزانه داری پاپ را ممنوع و غیر قانونی اعلام كرد. (1532)

- با پیوستن ایالت 'ژنو' به سوییس، كنفدراسیون این كشور متشكل از 25 ایالت تشكیل شد. (1815)

- با امضای پیمان 'اویان' (نام شهری در فرانسه) توسط 'مارشال دوگل'، رییس جمهوری فرانسه به استعمار این كشور در الجزایر پایان داده شد. این كشور از سال1830میلادی تحت استعمار فرانسه بود كه پس از پایان جنگ جهانی دوم، جنبش استقلال‏طلبی در این كشور شدت گرفت و به استقلال كامل دست یافت.

(1962)

- 'ملك فاروق' پادشاه پیشین مصر، در سن 45 سالگی، در رم درگذشت. وی در سال 1952 بدنبال كودتای آرام ژنرال 'نجیب' و 'جمال عبدالناصر'مجبور به استعفا شد. رهبران كودتا ابتدا پسر خردسال فاروق به نام 'احمد فؤاد' را به عنوان فاروق دوم به سلطنت نشاندند اما در پی اعلام جمهوری در مصر، در سال 1953، فاروق و خانواده‏اش از مصر اخراج و رهسپار ایتالیا شدند.(1965)

- تحریم صدور نفت كه از سوی كشورهای عربی در سال1973، به علت حمایت دولت های غرب از تعرض نظامی رژیم صهیونیستی به همسایگان عرب خود آغاز شده بود، پایان یافت. (1974)

- 'ذوالفقار علی بوتو'نخست وزیر پیشین، رهبر حزب مردم پاكستان و پدر'بی نظیر بوتو' پس از كودتای 'ضیاء الحق' و خلع از نخست وزیری، به جرم دست داشتن در قتل یكی از رقبای سیاسی خویش به اعدام محكوم شد.(1978)

**نوزدهم مارس

- جنگ های 23 ساله 'فردریك گیوم' اولین پادشاه پروس(موسس كشور پروس)با اقوام و طوایفی كه در قلمرو حكومت او بودند، با پیروزی وی پایان یافت. این جنگ ها به دلیل اتحاد میان مردم این كشور آغاز شده بود.(1683)

- 'آرتور بالفور' یكی از بانیان انگلیسی تأسیس رژیم صهیونیستی، درزمان انتقال یهودیان جهان به فلسطین اشغالی، در سن 82 سالگی جان سپرد. وی به مدت 50 سال، قدرت و موقعیت ممتازی را در حزب محافظه كار انگلیس كسب كرد و وزیر امور خارجه انگلیس بود. او در طی این سال ها تلاش كرد تا اعلامیه معروف خود را برای تشكیل رژیم صهیونیستی در سرزمین اسلامی فلسطین منتشر كند كه این اعلامیه در دوم نوامبر 1917 با حمایت انگلیس منتشر شد.(1930)

**بیستم مارس

- روز ملی و استقلال كشور آفریقایی 'تونس' از استعمار فرانسه اعلام شد.(1956)

- یورش نظامی آمریكا و انگلیس به عراق به بهانه تولید و انباشت سلاح ‏های كشتار جمعی با بیش از هزاران موشك كروز و بمب های خوشه ای در این كشور آغاز شد، سرانجام پس از سه هفته كشتار، تخریب و آواره كردن تعداد زیادی از مردم عراق این كشور به اشغال كامل نظامیان مهاجم درآمد.(2003)

** بیست و یكم مارس

- دوره دوم جنگ های داخلی انگلیس در قرن هفدهم آغاز شد. این بار طرفداران پارلمان كه در دوره اول جنگ، با اسارت 'شارل اول' پادشاه آن كشور پیروز شده بودند با ارتش انگلیس به دلیل اسارت و اقدام ارتش برای اعدام شاه جنگیدند كه این جنگ موثر واقع نشد و شارل اول در سال 1649 اعدام شد.(1647)

- جنگ 'لیون' میان قوای اتریش و سپاهیان فرانسه، برای تسخیر این شهر كه یكی از مراكز عمده صنعتی و نظامی فرانسه محسوب می شود، با پیروزی اتریشی ها پایان یافت و لیون به تصرف نیروهای آن كشور درآمد.(1814)

- قرارداد امنیت و استقلال بین افغانستان و انگلیس امضاء شد. به موجب این قرارداد استعماری، انگلیس متعهد شد كه سالانه مبلغ 160 هزار لیره به افغانستان بپردازد و در قبال آن، سیاست خارجی این كشور را به مدت چهل سال، تحت نظر داشته باشد. این قرار داد در سال 1919 لغو و استقلال افغانستان اعلام شد.(1905)

- شورش و قیام بزرگ 'لهاسا' پایتخت تبت به رهبری 'دالایی لاما' با هدف پایان دادن به سلطه چین كمونیست و كسب استقلال روی داد كه در جریان این شورش هزاران نفر اهالی لهاسا كشته شدند. این شورش با مداخله ارتش چین كمونیست و فرار دالایی لاما به هند پایان یافت.(1960)

- شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه ای جهانی علیه تبعیض نژادی، این روز را روز جهانی مبارزه با تبعیض نژادی اعلام كرد.(1966)

- سازمان آزادی بخش فلسطین(ساف) بدنبال یورش رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینیان در نزدیكی شهر'كرامه' در اردن، به مقابله با مزدوران رژیم صهیونیستی پرداختند. در این درگیری یك هزارو 200 نفر از سربازان این رژیم كشته و مقدار زیادی مهمات و تانك به غنیمت گرفته شد. (1968)

- روز ملی و استقلال'نامیبیا'در جنوب‏ غربی آفریقا از استعمار كشور آفریقای جنوبی، با ریاست جمهوری'سام‏نجوما'كه به مدت 30 سال در تبعید بود،اعلام شد.(1991)

**بیست و دوم مارس

- سرزمین'جاماییكا'در دریای كاراییب، به خاطر اهمیت استراتژیك و بازرگانی آن مورد توجه اسپانیا قرار گرفت و توسط نیروهای این كشور اشغال شد. چند سال بعد، جاماییكا به تصرف انگلیس درآمد اما با دگرگونی اوضاع بین‏المللی در نیمه دوم قرن بیستم در سال 1962به استقلال رسید ولی هنوز هم این كشور عضوی از جامعه مشترك المنافع و تحت ریاست تشریفاتی پادشاه انگلیس است.(1509)

- اتحادیه یا جامعه عرب به پیشنهاد 'ملك فاروق'پادشاه وقت مصر و با امضای پیمانی توسط دولت‏های سوریه، عراق، اردن، عربستان، مصر و یمن تاسیس شد. هدف از تشكیل این اتحادیه، حفظ تمامیت ارضی و استقلال كشورهای عضو و برقراری همكاری نزدیك سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان اعضا بوده است.

(1945)

- روز استقلال رسمی'اردن'از تحت‏الحمایگی استعمار انگلیس اعلام شد.(1946)

- 'شیخ احمد یاسین' بنیان‏گذار حماس در سن 68 سالگی پس از اقامه نماز صبح، توسط بالگردهای رژیم صهیونیستی هدف شلیك سه موشك قرار گرفت و به همراه هشت تن از نزدیكانش به شهادت رسید. شیخ احمد یاسین پس از وقوع جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی در سال 1967 و شكست اعراب، مردم را به مقاومت فراخواند و در سال 1987به همراه چند نفر از همرزمان خود، تشكیلات جدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، موسوم به حماس را ایجاد كرد. این جنبش در تشكیلات وسیع خود، شاخه‏های نظامی و امنیتی داشت كه فعالیت‏های خود را به صورت غیرعلنی و زیر زمینی انجام می‏داد.(2004)

**بیست و سوم مارس

- دومین جنگ میان كاتولیك ها و پروتستان ها پس از صدور فرمان 'آمبوآز'در زمان سلطنت 'شارل نهم' در فرانسه و چهار سال صلح ، آغاز شد و حدود یك سال به طول انجامید.(1567)

- با فرمان 'اولیور كرامول' زمامدار انگلیس، جنگ معروف و تاریخی هلند و انگلیس، با هدف پایان بخشیدن به برتری نیروی دریایی هلند در آب های دریای شمال، مانش و اقیانوس اطلس و جانشینی نیروی دریایی كشور انگلیس، آغاز شد.(1652)

- با كناره گیری 'شارل آلبرت' پادشاه ساردنی (جزیره ای در غرب ایتالیا) از قدرت، سلطنت 17ساله او به پایان رسید، او تاج و تخت را به پسرش 'ویكتور امانوئل'دوم سپرد و خود به پرتغال رفت و پس از چهار ماه درگذشت.(1849)

- حزب فاشیسم در ایتالیا به رهبری'بنیتو موسولینی'تاسیس شد. اعضای این حزب به تجدید قدرت امپراتوری روم قدیم، استقرار رژیم دیكتاتوری غیرپارلمانی و دشمنی با هر نوع آزادی معتقد بودند و لباس‏های سیاه برتن می‏كردند كه به همین دلیل به 'پیراهن سیاهان'، معروف شدند. موسولینی به همراه 'هیتلر' رهبر فاشیست آلمان، جنگ جهانی دوم را آغاز كرد اما سرانجام در اواخر جنگ، توسط میهن‏پرستان ایتالیایی دستگیر و در سال1945 كشته شد.(1919)

- با تصویب قانون اساسی جدید درپاكستان، حكومت این كشور از فرمانداری كل به جمهوری اسلامی با دو مجلس قانون‏گذاری تغییر یافت و در این كشور جمهوری اعلام شد. پاكستان دارای دو روز ملی در 23 مارس به دلیل وضع قانون اساسی و 14 اوت به سبب تاسیس دولت جدید پاكستان است.(1956)

**2059**9128**1717**1599





:: برچسب‌ها: انگلستان , باند , زمستان ,
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: