روزنامه‌های کابل: شنبه، ۲۷ حوت
نوشته شده توسط : brezzers

تعلیق گفتگوهای قطر از جانب گروه طالبان و پیامدهای کشتار ۱۶ غیرنظامی افغان به وسیله یک سرباز آمریکایی در قندهار، همچنان در صدر مطالب روزنامه‌های چاپ امروز قرار دارد.

هشت صبح در سرمقاله خود تعلیق گفتگوهای صلح از جانب گروه طالبان با آمریکایی‌ها را بررسی کرده و نوشته است که این امر نشان می‌دهد که رسیدن به صلح در افغانستان راهی بسیار پرپیچ و خم و دشوار است که گذر از آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.

اخیرا گروه طالبان اعلام کرد که گفتگو با آمریکایی‌ها در قطر را به حالت تعلیق در می‌آورد. این گروه دلیل این اقدام را عملی نشدن وعده‌های آمریکا عنوان کرده است.

هشت صبح معتقد است که این اقدام طالبان بیانگر آن است که این گروه هنوز در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند برای صلح و جنگ شرط و زمان تعیین کند. به نظر نویسنده، طالبان در گفتگوهای قطر با آمریکایی‌ها با حقارت و سرخوردگی مواجه شدند و حالا برای گرفتن امتیاز، تعلیق این مذاکرات را مطرح کرده است.

این روزنامه همچنین افزوده است که تعلیق گفتگوهای قطر ریشه در پاکستان دارد و این کشور پس از آغاز این مذاکرات "سراسیمه" شد و موضوع تعلیق این گفتگوها پس از سفرهای متعدد مقام‌های پاکستانی به قطر مطرح می‌شود. هشت صبح پاکستان را "پدر معنوی طالبان" دانسته است.

نویسنده معتقد است که پاکستان قصد دارد که گروه طالبان را به عنوان "ابزار بازی" در اختیار داشته باشد و سیاست‌های خود را به وسیله آن بر جامعه جهانی تحمیل کند. هشت صبح احتمال اخلال گفتگوهای قطر از سوی "حکومت افغانستان" را نیز بعید ندانسته، اما توضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

روزنامه ماندگار در مطلب اصلی خود اظهارات حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان، در مورد خروج نیروهای خارجی از روستاهای افغانستان در پی کشتار غیرنظامیان در قندهار به وسیله یک نظامی آمریکایی را نقد کرده و پرسیده است که آیا این اظهارات براساس "احساسات" مطرح شده یا بر اساس برنامه‌ای از قبل تنظیم شده.

به باور نویسنده، اگر این درخواست بر اساس احساسات مطرح شده باشد، این امر بیانگر آن است که در حکومت هیچ برنامه تنظیم‌شده وجود ندارد و "فقط چگونگی خیال و احساس آقای کرزی است که سکان کشور را به هر طرفی که خواست می‌کشاند."

ماندگار همچنین افزوده است که اگر چنین نیست و آقای کرزی برنامه مشخصی در این مورد دارد، چرا این درخواست را پیش از موعد مقرر مطرح کرده است. به نظر نویسنده، این موضوع باعث بی‌برنامگی در روند واگذاری مسئولیت امنیتی به نیروهای داخلی می‌شود.

براساس برنامه اعلام شده، مسئولیت امنیتی از نیروهای بین‌المللی به نیروهای داخلی به گونه تدریجی تا سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان خواهد رسید.

نویسنده ماندگار در ادامه با تاکید بر این که "ما بیشتر از هر کسی دیگر دوست داریم که خارجی‌ها از کشور خارج شوند"، تاکید کرده است که خروج آنها باید براساس برنامه و تضمین جهانی برای حمایت از ثبات افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی صورت گیرد و نه این که بر سر آن "قمار بزنیم".

روزنامه وحدت پرسش‌هایی را در ارتباط با کشتار غیرنظامیان به وسیله یک سرباز آمریکایی در قندهار، "چند پرسش از حکومت" افغانستان را مطرح کرده و از جمله پرسیده است که "چرا پس از ده سال از حضور نیروهای خارجی، هنوز این حضور قانونمند نیست؟"

این روزنامه افزوده است که مردم بی‌صبرانه منتظرند که ببینند حکومت‌شان در قبال کشتار غیرنظامیان در قندهار چه واکنشی نشان می‌دهد، و "آیا باز هم مانند گذشته با بی‌تفاوتی از کنار این رویداد می‌گذرد یا عاملان این حادثه خونبار را با شجاعت و از مجاری دیپلماتیک و عدالی تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد."

سرمقاله‌نویس وحدت در ادامه تاکید کرده است که "بی‌تفاوتی حکومت" نسبت به این حادثه اعتبار حکومت را در نزد مردم به شدت کاهش می‌دهد و از مشروعیت آن هم می‌کاهد. نویسنده همچنین افزوده است که نباید اعتبار و حیثیت مردم افغانستان توسط خارجی‌ها مخدوش شود.

ویسا در سرمقاله خود با عنوان "آمریکا با زوال اخلاقی مواجه است" مدعی شده است که "با باور کامل گفته می‌توانیم که آمریکا اعتماد به خود را در سطح جهان از دست داده است". این روزنامه همچنین نوشته است که آمریکا به حضور نظامی خود در افغانستان در حالی ادامه می‌دهد که نظامیان آن خون افراد بی‌گناه را می‌ریزند.

نویسنده با تاکید بر این که دیگر آمریکا علم‌بردار حقوق بشر و حامی مظلومان نیست، نوشته است که این کشور در جهان خود به عامل بحران و برباددهنده زندگی ملت‌های آرام تبدیل شده است. براساس ادعای ویسا، سربازان آمریکا در دنیا به نماد وحشت، تجاوز و بی‌عدالتی تبدیل شده‌اند.

این روزنامه در ادامه افزوده است که هرچند این موضوع برای طرفداران آمریکا قابل قبول نیست، اما واقعیت این است که تمدن آمریکایی با "زوال اخلاقی" مواجه شده است و اگر جلو این زوال گرفته نشود، آنگاه جلو آن را نه دلار گرفته می‌تواند و نه نیروی نظامی.

روزنامه باور ملی در سرمقاله خود راه‌حل مسائل افغانستان را در "افغانی‌سازی" امور دانسته و نوشته است که پس از این نیروهای خارجی باید نه به خانه‌های مردم بروند و نه در جاده‌ها و اماکن عومی گشت‌زنی کنند تا "نفرت" مردم نسبت به آنها از بین برود.

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که نه تنها مسئولیت امنیتی به طور کامل به نیروهای داخلی واگذار شود، بلکه در زمینه‌های غیرنظامی هم مسئولیت همه امور به افغان‌ها واگذار شود. باور ملی همچنین افزوده است که مشاوران خارجی هم باید از نهادهای دولتی بیرون شوند.

به نظر باور ملی، برای این که جامعه جهانی در افغانستان با "شکست" مواجه نشود، همه امور باید "افغانی" شود. نویسنده در ادامه هشدار داده است که اگر نیروهای خارجی به عملیات نظامی ادامه دهند و مرتکب حادثه‌ای مانند کشتار غیرنظامیان در قندهار شوند، "نفرت" مردم علیه آنها افزایش خواهد یافت.





:: برچسب‌ها: فلوریدا , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 556
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: