مسلمانان سوییس درگیر تبعیض های فزاینده
نوشته شده توسط : brezzers

بسیاری از اقلیت های دینی و قومی در اروپا از دسترسی به بنیادی ترین آزادی ها و حقوق فردی محروم بوده و به شدت درگیر سیاست‌ های تبعیض آمیز دولت های خود هستند. وضعیت در اروپا به حدی نامناسب است كه حتی برخی از نژادهای اروپایی این قاره كه عمدتا از بخش های شرقی اروپا هستند نیز طعم تلخ تبعیض را می چشند و از حقوق برابر با دیگر شهروندان اروپایی برخوردار نیستند. در این اوضاع، شرایط مسلمانان این قاره و به طور اخص در سوییس كه درصد بزرگی از جمعیت این كشور را تشكیل می دهند به این علت كه اقلیت مذهبی نیز محسوب می شوند بدتر از دیگران است و علاوه بر اینكه به عنوان خارجی با تبعیض های معمول و غیرمعمول دست و پنجه نرم می كنند با گسترش موج اسلام هراسی كه پس از 11 سپتامبر 2001 به آن بیشتر از گذشته دامن زده شد، مورد تنفر سوییسی ها و حتی همسایگان خود واقع می شوند.

وضعیت نامطلوب اقلیت‌ها در دستیابی به حقوق اولیه خود درحالی است كه قدرت های اروپایی همیشه مدعی حقوق بشر بوده و از این حربه علیه كشورهای دیگر استفاده می كنند، اما راسا در راستای رفع مشكلات حقوق بشری در اروپا گامی برنمی‌دارند.

سایت خبری bnet از سایت های وابسته به شبكه CBS، برخی از شكل های تبعیض در اروپا را اینگونه فهرست كرده است: تبعیض در امور روزمره زندگی همچون یافتن شغل، آموزش و مسكن، نفرت از مهاجران و پناهجویان، افزایش درگیری های نژادی، اسلام هراسی، نژادپرستی، و منفی سازی افكار عمومی علیه اقلیت ها به ویژه مسلمانان، كه البته شدت هر یك از این موضوعات در كشورها مختلف است.

** تبعیض نهادینه در اروپا

-------------------------------

كتاب‌' قومیت در اروپا' نیز در فصلی به اروپای چندقومیتی پرداخته و در نهایت این موضوع را به ضرر اروپا می داند. در این كتاب آمده است؛ تبعیض ها، نابرابری در ثروت و داشتن جایگاه پایین موجب گسترده تر شدن شكاف میان قومیت‌ها و در نتیجه سخت تر شدن همبستگی اجتماعی در این جوامع شده است.

این كتاب نابرابری های موجود در جوامع اروپایی را علت تفاوت و تبعیض میان گروه‌های قومی و در نتیجه منجر به تقویت گروه های قومی تندروی راست‌گرای ملی در این منطقه می داند و تاكید دارد كه اكنون در اروپا، نژادپرستی به شكل های نژادپرستی شخصی یا اعتقادی،‌ به شكلی نهاینه در خط مشی ها و قانونگذاری ها و رویه ها سیاسی و فرهنگی و اجتماعی رایج شده اند.

نشریه 'پلیتیك' نیز در مقاله ای در تحلیل وضعیت حقوق بشر در اروپا نوشت: با وجودی كه در اروپا جان های زیادی برای حفظ حقوق از دست رفت، اما هنوز درمورد حقوق اقلیت ها تنها حرف زده می‌شود و در عمل كاری انجام نمی شود. به این نكته باید توجه شود كه داشتن سرزمین بسیار خوب است، اما چیزی كه اهمیت دارد شرافت انسانی و هویت فرهنگی است.

وب سایت 'مقابله با تبعیض‌ها در اروپا' هم در مطلب اتحادیه اروپا و مشكل اقلیت‌ها نوشت: یكی از موضوعاتی كه هیچ كس در بروكسل( مقر اتحادیه اروپا) دوست ندارد درمورد آن صحبت كند مشكل اقلیت هاست؛ اكنون در سوییس، بلژیك، فرانسه، قبرس، یونان، روسیه، حوزه بالكان، اسپانیا، بلغارستان و تقریبا در همه كشورهای اروپایی تبعیض علیه اقلیت ها به امری رایج تبدیل شده است.

این وب سایت تاكید دارد، تبعیض های نژادی در حال گسترش در اروپاست و بدتر آنكه نیروهای سیاسی در این كشورها نیز در حال گسترش ایدئولوژی‌های نژادپرستانه و تنفر علیه گروه ها هستند و تلاش می كنند به صورت غیررسمی بر اقلیت ها و قومیت ها حاكمیت داشته باشند.

** مسلمانان در سوییس

--------------------------------

وبسایت اسلام هراسی(muslimophobia) در مطلبی نوشت كه چندی قبل سازمان ملل متحد در قطعنامه ای به شدت از روند اسلام هراسی در سوییس به دلیل ممانعت از ساخت مناره برای مساجد و دیگر قوانین رایج در این كشور انتقاد كرد. براساس این خبر شورای حقوق بشر این سازمان از رفتار دولت در اعمال برخی تبعیض ها علیه مسلمانان در این كشور به شدت انتقاد كرد. این قطعنامه سازمان ملل علیرغم سكوت برخی كشورهای غربی و مخالفت آمریكا رای آورد. ایالات متحده نیز از این قطعنامه انتقاد كرد و آن را ابزاری برای تبعیض نام برد. این قطعنامه اقدام دولت سوییس را در تناقض كامل با حقوق بشر دانست و چنین سیاست هایی را موجب تشدید تبعیض ها و باعث جهت گیری هایی ابراز داشت كه در نهایت باعث عواقب خطرناكی می شود. در این قطعنامه تنها به نام مذهب مسلمانان اشاره شده است كه نشان دهنده هدف گیری سیاست ها در سوییس و بسیاری از كشورها علیه اسلام است.

** سوییس نمی خواهند مسلمانان را به عنوان همسایه قبول كند

------------------------------------------------------------------------

'مارك هلیلینگ' از دانشگاه زوریخ در مقاله ای با عنوان 'اسلام هراسی پدیده ای جدید یا نامی جدید برای بیگانه هراسی' نوشت: برخی موضوعات باعث شده اند كه اسلام هراسی در كشورهای اروپایی و به خصوص سوییس به علت مهاجرت گسترده مسلمانان به این كشورها به پدیده ای جدید، اما رایج تبدیل شده و توجه بسیاری از جامعه شناسان را به خود جلب كرده است. در این كشورها با ارتباط دادن بین مسلمانان و تروریست ها نوعی بیگانه هراسی جدید پدید آمده است.

این مقاله می نویسد، با اینكه بین سال های 1996 تا 2007 از حملات به خارجی ها كاسته شده است، اما تحقیقات نشان می دهند كه نفرت نسبت به مسلملانان افزایش یافته و مردم سوییس دوست دارند كه مسلمانان را به عنوان مهاجر در خود بپذیرند و نه همسایه.

بیشتر مردم سوییس از افرادی كه از كشورهای اسلامی به این كشور سفر می كنند نفرت دارند.

براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، مردم سوییس اسلام هراسی و بیگانه هراسی را در یك رده تحلیلی ارزیابی می كنند، اما این پژوهش نشان داد مردمی كه به كلیسا می روند بیشتر بیگانه ها در هراسند و كمتر از مسلمانان می ترسند و این نشان می دهد كه انسجام میان ادیان بیشتر از اقشار جامعه است. درضمن با اینكه بیشتر مسلمنان در سوییس از تركیه، آلبانی، بوسنی و یوگسلاوی به این كشور آمده اند، اما چندان به ماهیت اروپایی آن ها توجه نمی شود و این افراد صرفا با دید كه نشانگر تبعیض های مذهبی است و با توجه به اینكه مسلمان هستند مورد آزار و یا برخی فشارهای ناشی از تلاش های رسانه ای در گسترش اسلام هراسی قرار می گیرند.

**افزایش اسلام هراسی و كاهش بیگانه هراسی

--------------------------------------------------------

پژوهش فوق تاكید دارد؛ در این سال ها میزان بیگانه هراسی كاسته شده است، اما بر میزان اسلامی هراسی افزوده شده است.

در سال 1996 حدود10 و در سال 2207 حدود 7 درصد مردم سوییس دوست نداشتند كه خارجی ها همسایه آن ها باشند، اما به ترتیب در همین سال ها 17 و 23 درصد مردم سوییس دوست نداشته اند همسایه ای مسلمان داشته باشند. درحالیكه این آمار در مورد نژادهای غیراروپایی حتی كمتر نیز شده است.

12درصد مردم سوییس در سال 2006 مسلمان بودند و این میزان بیشتر از كشورهای آلمان، فرانسه و اتریش بوده است، زیرا در بسیاری از كشورهای اروپایی جمعیت مسلمان از 2 تا 10 درصد جمعیت آنها را تشكیل می دهد.

** رسانه های سوییس و فضاسازی علیه مسلمانان

----------------------------------------------------------

در چند سال اخیر رسانه های سوییس به موضوع اسلام و مسلمانان توجه ویژه ای داشته است و گزارش های متعددی را به نحوه زندگی آن ها در كشورهای اسلامی و كشورهای اروپایی اختصاص دادند. حتی قبل از طرح موضوع مناره ها و انجام همه پرسی در این زمینه، رسانه ها در مورد چالش هایی كه مسلمانان و جوامع اسلامی درگیر آن هستند مطالبی نوشتند.

سال گذشته كنفرانسی به همت شورای مركزی اسلامی سوییس(ICCS) با عنوان 'روز علیه اسلام هراسی و تبعیض' برگزار شد كه در سراسر اروپا و سوییس مورد استقبال قرار گرفت و خواهر زن تونی بلر در آن سخنرانی كرد. در این كنفرانس تاكید شد كه در سوییس دیدگاه شوكه كننده ای در مورد اسلام وجود دارد. چند سال قبل موضوع ساخت مناره مورد نظرسنجی عمومی قرار گرفت و تصویب شد. در سال 2009 نیز موضوع ممنوعیت چادر و چندی پس از آن بحث نقاب یا روبنده به موضوع داغ رسانه های این كشور تبدیل شد.

** درخواست شورای اروپا از سوییس برای مقابله با نژادپرستی

----------------------------------------------------------------------

رادیو سوییس در خبری اعلام كرد، 'توماس هامربرگ' كمیسر شورای اروپا كه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در سوییس، سفر چهار روزه ای به این كشور صورت داد در پایان این سفر و در دیدار با خبرنگاران اعلام كرد كه اقدامات زیادی برای مبارزه با تمایلات نژادپرستی در سوییس مورد نیاز است.

او گفت: عدم تساهل و نژادپرستی به طور خطرناكی در سوییس در حال رشد است و در برخی حوزه ها، اقدامات هماهنگی زیادی مورد نیاز است. سوییس بایستی تلاش های بیشتری برای تحقق كامل استاندارهای اروپایی و بین المللی به عمل آورد.

روزنامه آلمانی زبان Der Bund نیز به نقل از این مقام اروپایی نوشت: هامربرگ كمیسر حقوق بشر شورای اروپا برای بررسی نژادپرستی و خارجی ستیزی در سوییس تشكیل می دهد.

هامربرگ و هیات همراه وی می خواهند سیاست سوییس در زمینه مبارزه با نژادپرستی و تبعیض را به دقت مورد بررسی قرار دهند. آخرین بررسی این شورا در سال 2004 در سوییس صورت گرفته بود. آن زمان هیات شورای اروپا به نحوه سوال كردن از متقاضیان پناهندگی كه بدون وكیل صورت می گرفت و همچنین وجود زندانیان بیش از گنجایش در زندانی در ژنو انتقاد كرده و از دولت سوییس خواسته بودند كه این كمبودها را بر طرف سازد.

**مذهب معیار تمایز در سوییس

-----------------------------------

روزنامه آلمانی زبان Berner Zeitung در همین رابطه نوشت سازمان امنیت و همكاری اروپا( OSZE ) به این نتیجه رسیده است كه تبعیض و عدم تساهل علیه مسلمانان در سوییس از سال 2001 بخاطر پیامدهای تنش های بین المللی افزایش یافته است. یك هیات این سازمان در نوامبر سال گذشته از سوییس دیدن كرده بود. در گزارش این هیات آمده است كه در سوییس امروز بطور مثال، رفتار با مهاجرین از كشورهای بوسنی هرزه گووین و یا آلبانی براساس هویت قومی آنها نبوده بلكه بر پایه مذهب آنها استوار است.

همچنین تاكید شده است، مسلمانانی كه در سوییس بیشتر مورد تبعیض قرار می گیرند اتباع منطقه بالكان و بویژه آلبانی تبارها هستند. ضمنا تصریح شده كه تبعیض ها علیه مسلمانان بیشتر در زمینه درخواست تابعیت و یا پیدا كردن كار است.

سازمان های غیردولتی در سوییس به هیات سازمان امنیت و همكاری اروپا اعلام كردند كه بسیاری از كارفرمایان در سوییس كاركنان مسلمان خود را مورد تبعیض قرار می دهند.

این سازمان در گزارش خود درباره مسلمانان در سوییس به آنها توصیه كرده كه یك سازمان فراگیر و منسجمی را ایجاد نمایند تا بتوانند از حقوق خود در سوییس دفاع كنند.

** تلاش احزاب سوییسی برای محدود كردن مسلمانان

------------------------------------------------------------

هیات سازمان مزبور همچنین نسبت به رشد احزاب راستگر و پوپولیست در سوییس نیز هشدار داده و تاكید كرده است كه این احزاب از دمكراسی مستقیم در سوییس ازجمله همه پرسی ها استفاده می كنند تا حقوق مسلمانان را محدود ساخته و یا قوانین تبعیض آمیزی را علیه آنها ابداع نمایند. هیات سازمان امنیت و همكاری اروپا در ماه نوامبر سال گذشته می خواستند تصویری از رفتار در این كشور با اقلیت های مذهبی را بدست آورند.

** مسلمانان سوییس بدنبال تاسیس پارلمان

-------------------------------------------------

شرایط برای مسلمانان در این كشور به حدی سخت شده است كه آنها می خواهند براساس قوانین سوییس مجلسی را تشكیل دهند كه بتواند مسائل مسلمانان را بهتر به دولت سوییس برساند.

روزنامه آلمانی زبان 20Minuten اعلام كرد كه دو سازمان اسلامی در سوییس می خواهند سرنوشت خویش را خود بدست بگیرند. آنها زمینه یك انتخابات برای یك پارلمان را هموار می سازند كه بتواند معرف همه مسلمانان در سوییس باشد.

به نوشته این مقاله 'فرهاد افشار' رئیس هماهنگی سازمان های اسلامی سوییس تاكید كرد كه این پارلمان كه به نام امت اسلامی خواهد بود در سال 2013 می تواند تاسیس شود.

سازمان فدراسیون سازمانهای اسلامی نیز این امر را همراهی می كند. این جامعه یا امت باید با مقررات حقوقی در كانتوهای سوییس هماهنگ باشد. افشار می افزاید كه «امت سوییس» باید معرف 400 هزار مسلمان ساكن سوییس باشد كه از آن پس با یك زبان صحبت كنند و مطالبات مسلمانان را به اطلاع مسئولین سوییس برساند.

روزنامه آلمانی زبان BASLER ZEITUNG در خبری اعلام كرد كه تاسیس پارلمان اسلامی مساله برانگیز شده است. نیكوله فون جاكوب، مسوول ارگان همگرایی خارجیان در كانتون بازل تاكید می كند كه برای انجام این انتخابات در این كانتون برنامه مدونی وجود ندارد. ضمنا انتخاب واژه پارلمان نادرست بوده و باعث سردرگمی می شود. این ارگان اسلامی می تواند در چارچوب یك سازمان باشد كه البته اعضای آن بصورت دمكراتیك انتخاب می شوند.

پژوهش**9130**9123**1599





:: برچسب‌ها: فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: