توقف خدمات سوئیفت به بانک‌های تحت تحریم ایران
نوشته شده توسط : brezzers

پایان خدمات سوئیفت به بعضی بانک‌های ایرانی

سوئیفت، بزرگترین شبکه نقل و انتقالات مالی جهان دیگر به ایران خدمات نمی دهد. این شبکه در دویصت و ده کشور جهان فعال است و روزی هفده میلیون پیام بانکی رد و بدل می کند. این اولین بار است که سوئیفت در چهار دهه فعالیت، کشوری را از خدماتش محروم می کند.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

شبکه جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت) گفته است که به دنبال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بانک‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا را از دسترسی به خدمات خود محروم کرده و این خدمات اکنون متوقف شده است.

تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات سوئیفت استفاده می‌کنند

پیشتر، علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات ایران، گفته بود با این اقدام، بحران بین غرب و ایران شدیدتر می شود و ایران در پاسخ، از همه ابزارهای ممکن برای مقابله به مثل استفاده خواهد کرد.

با توقف خدمات سوئیفت، شبکه الکترونیکی انتقال پول بین بانک های تحت تحریم ایران و جهان قطع می شود و نقل و انتقالات پولی این بانک‌ها با خارج از کشور از راه‌های رسمی غیر ممکن خواهد بود.

قطع خدمات سوئیفت برای بانک‌های ایرانی علاوه بر اینکه بر صنعت نفت ایران تاثیر خواهد گذاشت، زندگی ایرانیان خارج از کشور که به ایران پول می‌‌فرستند و یا برای شان پول فرستاده می شود را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تصمیم سوئیفت در پی اعلام اعمال تحریم های بیشتر از سوی کشورهای اروپایی علیه از ایران به منظور تحت فشار دادن ایران برای شفاف سازی برنامه های اتمی اش، اتخاذ شده است.

سوئیفت کد چیست؟

سوئیفت مخفف اصطلاح انگلیسی Society For Worldwide Interbank Financial Telecopmmunication است که یک موسسه مالی بین‌المللی به شمار می‌رود و یکی از مهم‌ترین عوامل اتصال شبکه نقل و انتقالات ارزی جهان است.

سوئیفت ارائه‌دهنده خدمات به موسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد از شبکه سوئیفت‌نت و کدهای شناسه بانکی ایزو ۹۳۶۲ استفاده می‌کنند. این کدها تحت عنوان سوئیفت‌کد شناخته می‌شوند.

انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی با ارائه شماره حساب بانکی، نام بانک و سویفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سویفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان غیرممکن است.

سوئیفت ماه گذشته اعلام کرده بود که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های ایرانی تحت تحریم را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه سال جاری اعلام کرد که در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کند که در صدد دستیابی به سلاح های هسته ای است؛ اتهامی که همواره از سوی ایران رده شده است.

سوئیفت یک نهاد بلژیکی متعلق به بانک های بزرگ بین المللی است که زیر نظر بانک مرکزی اتحادیه اروپا، خزانه داری آمریکا و بانک های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر کار می کند و تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

هفته گذشته ایران موافقت کرد که مذاکرات خود را با گروه ۱+۵ بر سر برنامه های هسته ای اش از سر گیرد. با این حال هنوز زمان و مکانی برای این مذاکرات تعیین نشده است.





:: برچسب‌ها: سبز , سگ ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: