جشن های نوروزی در پاكستان آغاز شد
نوشته شده توسط : brezzers

به گزارش ایرنا ، ایرانیان مقیم اسلام آباد امروز سه شنبه در اولین روز بهاری پس از تحویل سال نو در مجتمع آموزشی امام حسین (ع ) مجتمع مسكونی سفارت كشورمان , مراسم عید نوروز و تحویل سال نو را با برپایی جشنی برگزار كردند.

در این مراسم كه با حضور علیرضا حقیقیان سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان , كاركنان سفارت , روسای نهادهای ایرانی و دبیران بهمراه خانواده ای آنان برگزار گردید , گروههای قرآنی , فرهنگی و موسیقی برنامهای متنوعی را برگزار كردند.

بر اساس این گزارش , عید نوروز به عنوان اولین روز بھار در تقویم خورشیدی عمدتا در كشورھای ایران، افغانستان، آذربایجان، ھند، قرقیزستان، تاجیكستان، پاكستان، تركیه و ازبكستان جشن گرفته می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل روز 21 ماه مارس را به ‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشه ایرانی به ‌رسمیت شناخته و آن را در تقویم خود جای داده است.

جشن های نوروزی و مراسم آغاز فصل بھار در پاكستان در مناطق ایالات بلوچستان , گلگیت - بلتستان، خیبر چیترال و شمال ایالت پنجاب برگزار می شود.

این جشن ھا یك ھفته ای با شور و ھیجان خاصی در بخش ھای مختلف ایالت بلوچستان و در مجموع در تمام مراكز مهم شھری در این كشور برگزار می گردد.

از رسومات سنتی عید نوروز در مناطق گلگیت – بلتستان در شمال پاكستان می توان به ھدیه دادن تخم مرغ ھای رنگی به یكدیگر، رفت و آمد به منازل اقوام و بازی و تماشای بازی چوگان اشارہ كرد.

عید نوروز و ایام فرا رسیدن فصل بھار در مناطق ایالت بلوچستان نیز با حضور مردم در دامن سبز طبیعت ، اجرای برنامه ھای سنتی از جمله پریدن از روی آتش به معنای اینكه باعث پاك شدن گناھان می شود، جشن گرفته می شود.

جامعه زرتشتیان و جمعیت زیادی از پناھندگان افغانستان كه در مناطق مختلف پاكستان سكونت دارند، نیز عید نوروز را با دید و بازدیدھای خانوادگی و حضور در پارك ھا جشن می گیرند.

بر اساس سرشماری سال 1998 میلادی , مذھب زرتشتی در پاكستان با جمعیتی حدود 20 ھزار نفر به عنوان كم جمعیت ترین گروہ اقلیتی این كشور به شمار می رود.

آساق ** 1095**1609





:: برچسب‌ها: قرمز , جشن تولد , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: