پنجم فروردین در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : brezzers

5 فروردین 1369

وزارت خارجه ایران پیروزی جنبش 'سوآپو' بر رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و ایجاد كشور 'نامیبیا' را یك پیروزی برای ملت این كشور و گامی بزرگ برای محو آپارتاید خواند. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ، ایران با قطع رابطه با آفریقای جنوبی وحمایت از جنبش های آزایبخش، از سازمان مردمی سواپو به رهبری سام نجوما حمایت سیاسی كرده بود و درمجامع بین المللی بر استقلال این كشور تاكید داشت.

5 فروردین 1358

'امام‌‌خمینی(ره)' در پیامی اعلام فرمودند : 'اینجانب بیش از 15 سال است كه خطر اسرائیل را گوشزد كرده‌ام و به دول و ملت عرب این حقیقت را اعلام نموده‌ام. اكنون با طرح استعماری صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر، نزدیك ‌تر و جدی ‌تر شده است.'

5 فروردین 1351

سقوط عظیم ‌ترین بهمن جهان با 30 متر ارتفاع و 500 متر طول، صدها اتومبیل را در جاده هراز مدفون كرد.

5 فروردین 1349

'نیكلای پادگورنی' رییس جمهوری شوروی برای دیدار رسمی شش روزه از ایران، وارد تهران شد.

5 فروردین 1342

در پی حمله مأموران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه و كشتار طلاب و روحانیون، جامعه روحانیت تهران مردم را به اعتصاب عمومی فرا خواند.

5 فروردین 1333

زلزله شدیدی در قریه جزنیان طالقان به وقوع پیوست. این زلزله، باعث رانش زمین و شكاف برداشتن آن و در نتیجه فرو رفتن خانه ها و تلفات بسیار در این روستا شد.

5 فروردین 1330

همزمان با تصویب طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، از سوی دو مجلس شورا و سنا، به منظور جلوگیری از اخلال گری دولت انگلیس در خوزستان حكومت نظامی اعلام شد . شركت نفت ایران و انگلیس به منظور ایجاد جو تشنج در مناطق نفت خیز، از پرداخت 30 درصد فوق‌العاده دستمزد كارگران نفت بندر معشور، آغاجاری، لالی و نفت سفید امتناع ورزیده و این امر موجب اعتصاب كارگران شده بود .

5 فروردین 1325

دولت اتحاد جماهیر شوروی اعلام كرد مسكو عملیات خروج نیروهایش را از خاك ایران آغاز كرده است‌. این اعلام چهار روز پس از اولتیماتوم 'ترومن' به 'استالین' راجع به ضرورت خروج نظامیان روس از ایران منتشر شد .

5 فروردین 1301

نمایندگی سیاسی ایران در مصر به سطح سفارت ارتقا یافت و میرزا فتح الله خان امیر ارفع كه قبلا سركنسول بود، به عنوان اولین وزیر مختار ایران در مصر تعیین شد.

5 فروردین 1298

سردار 'معظم خراسانی' (تیمور تاش) باهدف مبارزه علیه نیروهای 'میرزا كوچك خان جنگلی' به حكمرانی گیلان منصوب شد.

5 فروردین 1289

'میرزا علی قلی خان كاشی' (نبیل الدوله) جانشین 'ممتاز الملك' وزیر مختار ایران در امریكا شد. 'ممتاز الملك' كه در سال 1285 شمسی به ‏وزیر مختاری‏ ایران در امریكا منصوب شده بود، در بازگشت به ایران در كابینه ولیخان سپهدار اعظم به وزارت علوم و معارف منصوب شد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: زنده , گربه , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: