رئیس جمهور سابق آرژانتین در ارتباط با انفجار مرکز یهودیان، به دادگاه احضار شد
نوشته شده توسط : brezzers

کارلوس منم به مانع‌تراشی در روند تحقیقات درباره انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس متهم است

کارلوس منم، رئیس‌جمهور سابق آرژانتین، در ارتباط با پرونده بمبگذاری در ساختمان انجمن دوستی آرژانتین و یهودیان، در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دادگاه احضار شده است.

آقای منم متهم شده است که در روند تحقیقات درباره انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی مانع‌تراشی کرده است.

بر اثر انفجار یک خودروی حامل مواد منفجره در مقابل ساختمان مرکز یهودیان در یکی از محله‌های پرجمعیت شهر بوئنوس‌آیرس در روز ۱۸ ژوئیه سال ۱۹۹۴ میلادی، ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

مقامات آرژانتین گروه حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله معرفی کرده‌اند. مقامات ایران نیز به حمایت از این اقدام حزب‌الله متهم شده‌اند.

دادستان‌ها در آرژانتین مدعی هستند که آقای منم و چندین نفر دیگر از مقامات ارشد دولتی، مدارک و شواهدی را که درباره دخالت خانواده یکی از دوستان آقای منم در این حمله وجود داشت، پنهان کرده‌اند.

پیش از این، نخستین دور تحقیقات درباره حمله به مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس به دلیل بروز تخلفاتی در روند رسیدگی به پرونده، باطل اعلام شده بود و در سال ۲۰۰۹ میلادی، دادگاه عالی آرژانتین دستور رسیدگی مجدد به این پرونده را صادر کرد.

در آن زمان گفته شد که شواهدی از تلاش برخی مقامات قضایی آرژانتین برای تاثیرگذاری بر نتیجه تحقیقات، با پرداخت رشوه، وجود دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد از دور جدید تحقیقات درباره بمبگذاری سال ۱۹۹۴ میلادی در آرژانتین تقدیر کرده و گفته است که "در گذشته، انگیزه واقعی برای رسیدگی (به حقایق در پرونده) وجود نداشت."

او اضافه کرد که به نظر می‌رسد شرایط کنونی تغییر کرده است.

متهمان ایرانی انفجار مرکز یهودیان

در سال ۲۰۰۷ میلادی، آرژانتین حکم بازداشت پنج ایرانی و یک فرد لبنانی را در ارتباط با حمله سال ۱۹۹۴ میلادی در بوئنوس‌آیرس، به پلیس بین‌الملل (اینترپل) ارائه کرد.

احمد وحیدی، وزیر دفاع کنونی ایران، از جمله افرادی است که آرژانتین از پلیس بین‌الملل خواستار دستگیری و تحویل آنها شده است.

علاوه بر آقای وحیدی که در زمان بمبگذاری سال ۱۹۹۴ میلادی، فرمانده نیروی قدس بود، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، علی فلاحیان و علی‌اکبر ولایتی، وزیران اطلاعات و امورخارجه دولت آقای رفسنجانی و محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران ایران نیز در پرونده این حمله، به عنوان متهم احضار شده‌اند.

ایران همواره هرگونه ارتباط با این بمبگذاری را رد کرده است. با این حال وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای در تیرماه سال گذشته، برای "همکاری و گفت‌وگوی سازنده" با آرژانتین در باره این حمله اعلام آمادگی کرد.

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که همزمان با هفدهمین سالگرد این انفجار صادر کرد، از این که "هویت مرتکبان و عاملان واقعی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد" ابراز تاسف کرد.

بمبگذاری بوئنوس‌آیرس در سال ۱۹۹۴ میلادی، روابط ایران و آرژانتین را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد و در سال‌های اخیر دو کشور به دنبال بهبود این روابط بوده‌اند.





:: برچسب‌ها: کالیفرنیا , تایوان , بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: