مهمانپرست: بهبود دوباره روابط با بریتانیا به نظر لندن بستگی دارد
نوشته شده توسط : brezzers

رامین مهمانپرست تصمیم بریتانیا برای خارج کردن دیپلمات‌های این کشور از تهران را "عجولانه" خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که این کشور به دنبال قطع روابط با بریتانیا نبوده است و بهبود دوباره روابط دیپلماتیک دو کشور به نظر مقامات بریتانیا بستگی دارد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز یکشنبه، اول آوریل (۱۳ فروردین)، به خبرگزاری فارس گفته است که این وزارتخانه مجری مصوبه مجلس ایران برای کاهش سطح روابط با بریتانیا بوده است.

او گفت: "ما به دنبال قطع روابط نبودیم."

آقای مهمانپرست اضافه کرد: "از نظر ما، زمینه برای توسعه روابط با همه کشورهای اروپایی، حتی انگلیس (بریتانیا)، می‌تواند آماده باشد."

آذرماه سال گذشته و یک روز بعد از ورود گروهی از تظاهرکنندگان به سفارتخانه بریتانیا در تهران، کارمندان این سفارتخانه ایران را ترک کردند.

رسانه‌های داخلی ایران، تظاهرکنندگان در مقابل سفارت بریتانیا در تهران را دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان بسیجی توصیف کردند که به گفته خود برای "اعتراض به سیاست بریتانیا در قبال ایران و حمایت از مصوبه مجلس راجع به کاهش رابطه با بریتانیا" تجمع کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه، نهم آذر (۳۰ نوامبر) سال گذشته اعلام کرد که به دلیل نگرانی در مورد امنیت کارکنان سفارتخانه بریتانیا در تهران، آنها از ایران خارج می شوند.

همزمان اعلام شد که وزارت امور خارجه بریتانیا به کارمندان سفارت ایران در لندن ۴۸ ساعت فرصت داده است تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

با این حال، آقای مهمانپرست، روز یکشنبه، ۱۳ فروردین، تصمیم مقامات بریتانیا برای خارج کردن دیپلمات‌های این کشور از تهران را "عجولانه" خواند.

او با بیان این که توسعه روابط کشورهای اروپایی با ایران می‌تواند به نفع هر دو طرف باشد، تصریح کرد که رفتار برخی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که آنها "خارج از دایره منافع ملی خود، به دنبال برخی اهداف سیاسی هستند."

'اروپایی‌ها به دنبال منافع خود باشند'

مصاحبه رادیو بی‌بی‌سی فارسی با ریچارد دالتون

ریچارد دالتون، سفیر پیشین بریتانیا در تهران در واکنش به سخنان آقای مهمانپرست به رادیو ‌فارسی بی‌بی‌سی گفت که اگر مقامات ایرانی علائمی از تمایل به بهبود روابط نشان می‌دهند و حاضر هستند تضمین‌هایی برای تأمین امنیت دیپلمات‌ها در نظر بگیرند، امیدوارم دولت بریتانیا هم برخورد مثبتی داشته باشد.

(مصاحبه با آقای دالتون را در برنامه چشم انداز بامدادی روز دوشنبه ۱۴ فروردین از رادیو بی‌بی‌سی بشنوید)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به کشورهای اروپایی توصیه کرد: "به جای پیروی از برخی کشورهای خاص به ویژه آمریکا، به دنبال منافع ملی خود و موضوعاتی باشند که از طریق آنها و با توسعه روابط و تعامل جدی با ایران می‌توانند منافع مردم خود را تأمین کنند."

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور فشار بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته ای این کشور اعلام کرده‌اند که از ابتدای ماه ژوئیه (یازده تیر) امسال خرید نفت خام از ایران را متوقف می‌کنند. این اتحادیه برای تبادلات ارزی با بانک مرکزی ایران نیز محدودیت‌هایی در نظر گرفته است.

با این حال، رامین مهمانپرست به خبرگزاری فارس گفته است که کشورهای زیادی در اتحادیه اروپا مایل به گسترش روابط با ایران هستند.

او گفت که آن چه در شرایط کنونی، مانع توسعه روابط ایران با اروپا می‌شود، "فشاری است که به بهانه فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از طریق برخی کشورها به اتحادیه اروپا وارد می‌شود."

'ایران صادقانه عمل می‌کند'

او تاکید کرد که ایران "در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای خود با شفافیت و صداقت رفتار می‌کند" و تمام فعالیت‌های ایران در این زمینه، با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

او سفر هیات‌های کارشناسی و مذاکره‌کنندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را نشانه‌ای از آمادگی ایران برای همکاری با این آژانس ارزیابی کرد و گفت: "به همان میزانی که به تعهدات خود پایبند هستیم، بر دستیابی به حقوقمان نیز اصرار داریم."

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با اشاره به گمانه‌زنی ماه‌های گذشته مبنی بر احتمال حمله نظامی به ایران، گفته است: "ما در اوج آمادگی هستیم و هر تهدیدی را حتی با ضریب احتمالی پایین، جدی می‌گیریم."

او گفت: "به لحاظ عملیاتی در نقطه‌ای هستیم که اگر در این زمینه اقدامی چه به صورت مقطعی و چه نقطه‌ای و چه به صورت گسترده بخواهد صورت گیرد، در اوج آمادگی، پاسخ قاطعی خواهیم داد."





:: برچسب‌ها: آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: